Akvarium i skole - trenger hjelp (haster)

Hei hei!
Jeg er ingen fiskeperson, og har aldri hatt akvarium.
I morgen er det BUK-møte (Barne og Unges Kommunestyre). Og skolen min har søkt om 10 000 kr til et akvarium. Nå har det seg slik at jeg trenger hjelp med argumenter for dette, ettersom alle andre skoler er veldig kritiske til dette.

Hva er BRA med akvarium (i skole), og har dere ideer til argumenter?
Håper dere kan svare så fort som mulig

Takk
en kan lære veldig mye.. men kommer jo litt ann på hvilke fisker som skal i akvariumet og da... :P barn har godt av å lære seg å ta vare på småskapninger....
men hva er det dere tenker selv ang. dette akvariumet da??
taly
en kan lære veldig mye.. men kommer jo litt ann på hvilke fisker som skal i akvariumet og da... :P barn har godt av å lære seg å ta vare på småskapninger.... men hva er det dere tenker selv ang. dette akvariumet da??

Først og fremst vil jeg bare si at dette blir på en ungdomsskole. Og egentlig er jeg ikke helt sikker hva "vi" har tenkt selv, for det er uenigheter om når dette ble vedtatt o.s.v. Men nå er det slik at det er søkt om penger, og da må vi representanter komem med argumenter.

Jeg har kommet på ting som at akvariumet kan brukes i natur og miljø-timer, det blir bedre miljø på skolen, bilder på vegger gir ikke samme effekt som levende dyr. Og som det står i sakslista: "Trivsel gjennom positiv samhandling er en sentral tanke".
En elevgruppe for antakeligvis ansvaret for vedlikeholdet.

Om det sier noe står det at akvariumet kommer til å være ca. 350l.
Ja, en 350liter med fullt utstyr får dere nok for 10000kr og det krever ikke så mye stell som vannskift og sånn...
Har dere forslag til hva man kan gjøre i ferier f.eks.?
Er man nødt til å få noen til å titte innom hver dag?

Og, liten faktafeil oppe i innlegget:
* Akvarium 350l koster 12500,-
* Div. Utstyr koster 2500,-

Skolen søker BUK om 10000 kr, mens elevrådet legger til 5000 selv.
Argumenta
Har dere forslag til hva man kan gjøre i ferier f.eks.? Er man nødt til å få noen til å titte innom hver dag? Og, liten faktafeil oppe i innlegget: * Akvarium 350l koster 12500,- * Div. Utstyr koster 2500,- Skolen søker BUK om 10000 kr, mens elevrådet legger til 5000 selv.

Finner 375litere til under 5000 jeg da, med armatur og lys, og da har dere 5000 til utstyr og fisk og planter. Ingen trenger å passe på de i små ferier som varer i 1 og 2 uker, men sommerferien blir nok litt værre da...
Det er visstnok vitenskapelig bevist at studie av fisk i akvarie senker blodtrykk og aktivitetsnivå-derfor er det ofte akvarier på feks tannlegekontor.Vet b.l.a at flere SFO bruker akvarium for å senke nivået på barna..
Takker for all hjelp jeg kan få.

Og forresten, jeg antar at når det står akvarium 350l der så inkluderer det fisk og planter og sånn. Mens div. utstyr er vel pumpe og filter og slike ting.

Siv; Har du et konkret navn på sfo/barneskole som har gjort nettopp dette?
Har hørt noe av det samme at studier med akvarium senker blodtrykk og sånn, men jeg trenger rimelig konkrete ting, jeg skal se også om jeg finner ut noe om det her.

Edit: Om man har (vet ikke helt hva det kalles) en dings som mater fiskene automatisk, en bestemt mengde til samme tid, kan man la det gå lenger enn 2 uker?
Hei

Jeg jobber på en ungdomskole og har akvarium på jobb.

Det begynte med at jeg gikk over på SFO på ettermiddagen i fjor, og spurte sjefen(rektor) om vi kunne ha akvarium. Et 28 liter og et 160liter.

Dette viste seg å fungere supert. Barna var med ut i skogen for å finne sand og stein. De hjalp til med å innrede og stelle med en glødende iver. Kjempelærerikt, og det virket beroligende på barna.

Da SFO ble flyttet til en annen skole, ble akvariet flyttet. Vi ble enige om å ha det på lærerværelset.

Jeg kunne jo tenkt meg å ha det i et klasserom på ungdomskolen, men jeg tør ikke.
99 prosent av elevene ville sikkert ta seg godt av karet, og kunne lære kjempemye.
Men jeg er redd for den siste prosenten. Det er alltid noen som skal ødelegge og som ikke har respekt for de andres arbeid og fiskenes liv.

Det skal ikke mye søppel eller overforing til, før man kan drepe det som er i karet, og jeg kan ikke være der hele tiden.

Du bør få en av de annsatte på skolen til å være med på laget(låse i alle friminutt og fore noen få ganger om sommeren), og sørge for at alle som skal bruke rommet der karet står til å forstå hvor sårbart det er.

Det beste argumentet tror jeg er at man kan lære å ta ansvar, og styrker lagånden. Man får jo noe felles å passe på.

Men husk at det skal bare en "pøbel" til for å lage katastrofe i karet.

Sorry at jeg er så negativ.
Men jeg har litt dårlige erfaringer med andre "goder" som har blitt ødelagt av enkeltelever på ungdomskolen.

Takker for negativ hjelp også, for da kan jeg selv få hjelp til å finne argumenter.
Altså, det er muligheter for lokk med lås så nysgjerrige hender oppi akvariumet kan avverges (og søppel). Og eventuelle hærverk blir nok erstattet av den som gjorde det, eller kanskje det til og med fører til politianmeldelse.

Fôring blir det kanskje automatikk i eller eventuelt opplæring i.
Flere gode grunner
1) dere lærer litt om vannkjemi, hvordan vannverdier skal tilpasses for ulike fiskeslag.

2) lærer om planter, og sammenhengen mellom næringsstoffer og lys.

3) hvordan fisker lever sammen, det at noen arter fungerer veldig godt, mens andre ikke kan gå sammen i det hele tatt (og hvordan dette bestemmes av kosthold, vannverdier og jaktinnstinkter).

4) Survival of the fittest, hvis dere skulle få yngel (regner med at det havner noe levendefødere oppi der, så det kan nesten ikke unngås). :op

Lykke til!

PS: At noen sier du må opp i 10-15 000,- kroner for en 350-liter er helt latterlig. Du får 300-liter Juwel med alt utstyr og møbel for rundt 5000,- kroner på Dyrego. Da trenger du bare sand, planter og fisk i tillegg.

Ett akvarie mellom 3 og 400L trenger ikke å bli verdens største investering.
Som flere allerede har nevnt; Juwel har ferdige oppsett til en grei penge.

Selv ville jeg forsøkt å få til noe dere setter sammen selv. Altså kjøper akvariet med møbel og lysarmatur. Eller kanskje dere får snekret møblet på sløydsalen?
Ville gått for ett utvendig filter, dette er det eneste som duger i denne størrelseklassen.

Totalt burde dere greie å få f.eks ett 375L aquael akvarie, med en god filterpumpe, varmekolbe, bunnlag, røtter og planter for 7-8.000.- Så kommer vanntester, eventuelle vanntilsettinger, og fisk i tillegg.

Argumenter for innvestering i akvarie:
1. Lære seg respekt for levende fisk. Fisk er ofte noe som anses som følelsesløse, dumme skapninger. Feil
2. Akvairet kan brukes til å lære en hel del kjemi, dette er ett tema som mange syntes er enormt innenfor akvariehobbyen.
3. Dere kan dra ut i naturen å hente stein, røtter og i noen deler av landet, planter.
4. Akvariet er noe som ikke krever allverden av stell, men mye kunnskap. Skulle nesten vært valgfag på skolen, da det er såpass mye kunnskap en kan tilegne seg om dette.
5. Ingen reagerer allergisk på ett akvarie, i motsetting til de fleste fjær\ pelskledde kjæledyr.
6. Å ha akvarie betyr å sette seg inn i fisk og planters behov, samt sette seg inn i kjemi +++ Dette betyr at dere må bruke internett en del, og vil derfor styrke kunnskapene om nettopp positiv bruk av internett. Mye informasjon er på engelsk, tysk og spansk. Dere vil derfor få brukt språkkunnskapene deres.
7. Akvarieinteressen er i kraftig vekst i Norge. De aller fleste vil før eller senere stifte bekjenskap til denne fantastiske hobbyen. Hvorfor ikke lære å unngå en del av fallgruvene i skolen?
8. Fisk kan bli syke, men en kan også lære en hel del om helse og smitteveier med å studere fisk. Sykdomslæra vil derfor kanskje bli klarere for enkelte

Slik jeg ser det, kan en trekke akvariehobbyen opp mot følgende faggrupper:
Naturfag (biologi og kjemi), mattematikk (beregning av volum), etikk (respektere livet), språk (info er å finne på de fleste språk), Geografi (finn ut hvor fisk\ planter stammer fra), Helse (hygiene, smittestoffer, og smitteforløp\ inkubasjonstid) Fysisk akvtivitet (ut å finne ting til akvariet), Økonomi (bruk pengene fornuftig, leit litt i markedet om hva som finnes) IT (bruk nettet til å finne kunnskap, priser etc).

Håper at dere får dere akvarie Det er verdt hver en krone i investering.
Få gjerne en fingernem lærer til å lage en eller annen anordning, slik at ikke elever med dårlige innstillinger har noe som ikke hører hjemme oppi karet.
Vi ble tildelt kr. 0,-
Til tross for at vi svarte på alle motargumentene vi fikk.
Da foreslår jeg at dere satser på brukt utstyr. Se på alle de flotte annonsene her på af, masse billig og bra utstyr her. Regner nesten med at dere vil kunne få ekstra fine priser på planter og fisk dersom du beskriver i en annonse at dette skal gå til en skole. Her i Risør har jeg vært oppe på SFO med planter, fisk og utstyr som jeg selv ikke trenger/bruker lenger. Det har jeg selvfølgelig ikke tatt en krone for.
Et lite spørsmål til slutt: Er det en /fler voksne som faktisk har litt kunnskaper om akvariehold som skal ha ansvaret, eller har dere lyst på akvarium fordi noen synes det ser fint ut? Greit at det er en elev-gjeng som skal ha ansvar for stell o.l. men det må en voksen med kunnskap og interesse for dette til i bakgrunnen. Man kan ikke forvente at elever uten interesse for akvarie skal sette seg inn i akvariehold og fisk.
Hvis dere noen gang skaffer dette, pass på å skaffe et armatur av metall eller lignende, som dekker hele, med mulighet til å feste hengelåser på. vi hadde først et vanliga kvastabil kar med et lysrør tror jeg, (på ungdomsskolen jeg går på), og etter kort tid gikk gullfiskene å nappet på posesnus og det som værre er.
Etter at det ble skaffet et heldekkkende armatur, og hengelåser som bare de som har ansvaret for karet kan låse opp, har det gått greit. Noen snus, godteri osv har blitt klint på glasset, men det er ikke så farlig, så lenge det ikke går ut over fisken, og er minimalt med jobb å fjerne.
Argumenta
Vi ble tildelt kr. 0,- Til tross for at vi svarte på alle motargumentene vi fikk.

Så synd da
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap