Effektiv avliving av maller?

Hva er den mest effektive måten å avlive store plecoer (20 cm+) på? Jeg er redd for at å forsøke å skjære hodet av den rett og slett ikke vil lykkes på grunn av "pansringa" deres. Er det en unødvendig bekymring? Hvilken metode anbefales for avliving?

Vil anbefale deg å sjekke med akvariebutikkene i omhegnen om de er villig til å ta den inn. Det finnes kanskje noen som vil overta den slik at avlivningen kan bli avlyst.

Hvis du må avlive den så gi den et klask i hodet og deretter over på rygg og skjer av den hodet.
Takk for tipset Geir - dessverre er ikke dyrebutikkene i området noe alternativ - i den ene butikken her i Molde veit jeg at det ikke er aktuelt å ta dem inn, og i den andre butikken unner jeg ingen fisk å tilbringe en dag engang...

Privatpersoner kan selvsagt være aktuelt - men akvarister med store nok kar vokser ikke akkurat på trær, dessverre...

Et bedøvende slag i hodet, og så skjære over fra "strupen" og bakover bør funke altså? Da satser jeg nok på det når den tid kommer.
Det å senke den ned i kokendes vann skal også være en humanitær måte å avlive fisk på.
Eirik S. Ekeberg
Det å senke den ned i kokendes vann skal også være en humanitær måte å avlive fisk på.

Ville ikke gjort dette på en såpass stor fisk.

Jeg måtte avlive en ganske stor pansermalle en gang, og jeg gjorde som Frank foreslår.
Jeg har en skarp, tung kniv. Og hodet gikk av ved første hugg.
Er litt overrasket over at ingen her oppfordrer mer til å skaffe en ny eier til denne fisken..
En pleco på 20 cm kan ha mange gode år igjen, og jeg synes det er drøyt å bare avlive den.

Hvis du gjør litt anstrengelser for å annonsere at den kan gis bort tror jeg du får til det. Om nødvendig får du annonsere på alle tre foruma da.
Roy Løvmyr
Er litt overrasket over at ingen her oppfordrer mer til å skaffe en ny eier til denne fisken.. En pleco på 20 cm kan ha mange gode år igjen, og jeg synes det er drøyt å bare avlive den.

Den oppfordringen kom i første svar-innlegg.
Og trådstarter svarte
Roy: takk for at du påpeker dette - jeg er nemlig helt enig med deg.
Det er da også grunnen til at jeg har disse mallene per i dag - en annen akvarist skulle kvitte seg med dem, og vi tok dem imot istedet for å avverge avliving.
Som du sier: det er litt drøyt å avlive dem når de kan ha mange gode år....
Kort tid senere fikk vi beskjed om at vi måtte flytte - og etter flytting har vi dessverre ikke anledning til å ha disse lenger.

Jeg har ikke annonsert disse mallene som "gis bort" , men til salgs for 50 kroner - dette for å slippe alle de semiseriøse hendvendelsene fra 12-åringer som hopper på alt som er gratis, som gjerne medfører masse mailing fram og tilbake, og som koker ut i ingenting....
En så lav pris må anses som symbolsk (dessuten hadde jeg ikke så store planer om å faktisk TA betalt for dem når alt kom til alt..) men håpet altså å luke ut useriøse henvendelser ved å sette en pris.

Hvor mange henvendelser har jeg hatt? Ingen
Dette gjelder også to store sølvhaier.
Derfor forsøker jeg å finne den best egnede måten for avliving.
Trist, men sant.
Eirik S. Ekeberg

Kan ikke gjøre det med så stor fisk.
Avliving ved koking skjer jo ved at vitale organer kokes - men på en stor fisk er det jo flere cm med hud og muskler som skal gjennomvarmes først.....
Trasig at du må kvitte deg med mallene på denne måten. Men noen ganger er det ett nødvendig onde, det er ikke alle som kan løpe å kjøpe ett kar på en par-tre tusen liter når fisken er blitt for stor.

Hadde selv lignende problem med noen svære sølvhaier, som jeg ville bli kvitt. Å få gitt disse bort\ solgt dem, var klin umulig. Det endte til slutt med at den ene dyrebutikken tok i mot dem, motvillig, men...

Når det gjelder avliving av en så stor fisk, er nok Geir sitt forslag om ett hardt kakk i hue, etterfulgt av en kvass kniv fra undersiden, eneste som duger.

Ikke gjør som han tullingen i nabokommunen: Legge plecon i en pose vann, kjøre over denne med bilen... Fungerer sikkert greit, men jeg frykter at dette kan skade mer enn det dreper (skal ikke treffe så skjevt før man bommer på vitale deler.)
Frank Angell
Ikke gjør som han tullingen i nabokommunen: Legge plecon i en pose vann, kjøre over denne med bilen... Fungerer sikkert greit, men jeg frykter at dette kan skade mer enn det dreper (skal ikke treffe så skjevt før man bommer på vitale deler.)

Tulling var nå rette ordet ja.... Skal garantert ikke gjøre det nei.
Skal jeg gå til et så drastisk skritt som avliving, så får jeg være "mann" nok til å gjøre det med egne hender ja.
Avliving avlyst!
Jeg får et nytt kar på 360l snart, så hvis du synes han kan få flytte til meg, skal han få flytte inn i min 375l sammen med sine tidligere venner, Black Marble Scalarene. Da kan jeg flytte unna en del bunnfisk, så den får mesteparten av bunnen for seg selv. Vet at han egentlig trenger enda større plass, men jeg kan jo annonsere den til noen biter på. Har tenkt å lage mitt første biotopakvarium, en Sør-Amerika biotop i 375l nå. Husker i farten ikke hvor Plecoen kommer fra, men han/de får heller bryte med resten. Så jeg dem da jeg var hos deg forresten. Jeg tenkte på gitanten i Botia/Scalarekaret, men kommer på at det antagelig var noen andre du tenker på nå.
Han som var sammen med scalarene er gibbicepsen det - han har prioritert plass her i huset og forsvinner ikke så lett nei! Hehe
Det var de to plecoene ute i gangen (sammen med de store sølvhaiene) som er på jakt etter nytt hjem.
De kan gjerne flytte til deg, om det passer sånn Vi kan jo snakkes på mail?

mvh Liz Helen
De er velkomne her så snart jeg får det nye karet mitt
Kikka ikke så nøye på karet i gangen. Ellers er alt vel med alle nykommerne her fremdeles. Skal på dyrebutikken nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap