kan jeg bruke planter fra elver osv i naturen i karet?

som i topic lurer jeg på dette, ikke mye planter og ta av nå som det er vinter, men hvis det går blir kanskje dette et alternativ til sommeren

takker for svar.
De fleste vannlevende planter her til lands, er lite glade i det klima vi tilbyr i akvariet. De fleste vekstene vil derfor dø fort, og skape trøbbel...

Det var en som hadde en side om norske planter og fisk til akvariet, men denne finne jeg selvsagt ikke igjen... (endret på adressen sin)
Jeg gjorde dette i sommer. Var på hyttetur nær et ferskvann, og så kom det noen tuer med små planter flytende. det var svært varmt i sommer, kanskje derfor det fungerte?

Må si at noen av plantene slet litt til å begynne med.

Jeg skyllte dem godt, sånn at alle fremmedlegemer ble borte, og så hadde jeg dem i et kar uten fisk i et par uker. Jeg bruker ikke varmekolbe eller pumpe i dette karet (pumpe ville sikkert ikke skadet). Tilsatte et par guppyer og en plante kalt gulrotgress.

Disse plantene har ikke noen særlig vekst, de er små, men de lever ennå. (Fiskene lever også)

Tror ikke man kan basere seg på ville planter, iallefall ikke de jeg har...
Men det er kanskje en kuriositet?

Man bør kanskje sjekke med lokale fiskerlag, om det er skadelige sykdommer i det aktuelle vassdraget, før man går i gang med sånne prosjekter...
Frank Angell
..Det var en som hadde en side om norske planter og fisk til akvariet, men denne finne jeg selvsagt ikke igjen... (endret på adressen sin)

Det er kanskje denne siden du tenkte på?
Vasspest kan du bruke dersom du finner den.
Jeg var på golfbanen og tok med noen av plantene som levde i dammene. Disse overlevde ganske lenge i akvarie 2 måneder eller no sånn uten problemer...
Hans Martin Stølen
[QUOTE=Frank Angell]..Det var en som hadde en side om norske planter og fisk til akvariet, men denne finne jeg selvsagt ikke igjen... (endret på adressen sin)

Det er kanskje denne siden du tenkte på?
Jepp Ny adresse, og da gikk jo alt galt. Herved lagt til i favorittlista igjen!
mArTii =)
Jeg var på golfbanen og tok med noen av plantene som levde i dammene. Disse overlevde ganske lenge i akvarie :) 2 måneder eller no sånn uten problemer...

Vær bare obs på hvis man tar med seg planter fra grøfter som ligger nær åkre og golfbaner, så kan det være sprøytemidler på dem. Sjekk for sikkerhetsskyld når de sprøytet sist... Ikke for å være hysterisk, men jeg kjenner flere som har mistet dyrene sine etter at de har gitt dem gress som var sprøytet.
Aggi
Ikke for å være hysterisk, men jeg kjenner flere som har mistet dyrene sine etter at de har gitt dem gress som var sprøytet.

Jeg mista selv det ene pinnedyre mitt når salaten jeg gav den ikke var av usprøtet type... Herretter kjøper jeg kun usprøytet rapidsalat. ellers plukker jeg andre blader i hagen for der er ikke noe sprøyta
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap