Brune slimalger?

I det ene karet mitt har jeg fått et slags brunt slimbelegg som legger seg flekkvis på glasset, på pumpa og i tillegg er toppen på Vasspesten også blitt brun. Er dette en type alge eller hva er det?

Alle fiskene ser sunne og friske ut, unntatt Guramien som har vært litt "rar" i det siste, men jeg tror Gobyene napper den.

Vannverdiene er:
PH 7,0
GH 8
Nitritt 0

Fisk/dyr:
10 Indianer Gobyer
1 Sewellia malle
1 Rubin Gurami
2 svære eplesnegler
Høres ut som brunalger ja Økte vannbytter er nok det lille som skal til for å få bukt med algene, evt, å skaffe noen som gidder å ete av disse.
Gjør eplesnegler jobben der?
Har to stk som har vokst dobbelt då fort som de i et annet kar, så kanskje de har levd godt på algene.

Kan slike alger komme av at hele overflaten har vært dekt med andemat (ble litt mørkt så jeg fjernet meste parten)?

Har brunalger noen sammenheng med bakterielle sykdommer i karet?
Måtte avlive rubinguramien da den så helt møllspist ut og noen av gobyene begynte å se "smittet" ut. Har startet medisinering nå og skal øke vennbyttene fra 1 dag til 2 dager i uken en peiode for å se om det hjelper på begge deler (karet er på 58 liter).
Min erfaring er at eplesneiler eter det meste av alger, så lenge det ikke er annet å finne av mat. Jo høyere temp, jo raskere jobber dem.

Alger kommer neppe av at det har vært for mørkt i karet, heller tvert i mot.

Brunalgene kommer nok ikke som en direkte kombinasjon med bakteriell infeksjon. Om du har medisinert mot dette, kan dette ha sammenheng. Vet at noen opplever en del algevekst etter endt medisinering, trolig på grunn av den voldsomme ubalansen man får i akvariet ved medisinering.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap