Hjelp! Vi skal pusse opp leiligheten... Gasser og støv.. Hva gjør jeg?
Jeg kan desverre ikke flytte avariene helt unna ved opppussing. De må være i tilstøtende rom uten døråpning mellom.
Det er to småakvarier på ca 8 og 15 liter, uten pumpe og varmekolbe. Kan jeg dekke dem med "Glad-plast"? Hvor lenge om gangen kan de være tildekket?
Har også et 96l akvarie, men det har pumpe, så jeg regner med at fisken vil tåle at det blir helt tildekket. Det er de små som bekymrer meg. Kan ikke hive de fra de småakvariene oppi det store, heller, for da blir de vel spist...
Takker på forhånd for alle tips!
Det er to småakvarier på ca 8 og 15 liter, uten pumpe og varmekolbe. Kan jeg dekke dem med "Glad-plast"? Hvor lenge om gangen kan de være tildekket?
Har også et 96l akvarie, men det har pumpe, så jeg regner med at fisken vil tåle at det blir helt tildekket. Det er de små som bekymrer meg. Kan ikke hive de fra de småakvariene oppi det store, heller, for da blir de vel spist...
Takker på forhånd for alle tips!
Postet 16.11.06 kl 00:38
Endret: 16.11.06 kl 00:38
Hvis du tapper ned litt av vannet, slik at det blir mer plass til luft, vil det gå bra og dekke med Gladpakk el.l. Pass på å bytte luft hvis du ser at fisken begynner å snappe etter luft. Hva slags opp pussing dreier det seg om? Ved vanlige malerarbeider holder det vel og lufte kraftig med vinduene en gang imellom. Sjekk eventuelt advarslene på malerboksen. I dag finnes det stort sett alternative produkter som ikke er helseskadelige. du må jo også tenke på deg selv og din familie.
Postet 16.11.06 kl 12:39
Postet 16.11.06 kl 19:22
Postet 16.11.06 kl 19:54
Anbefaler deg å flytte karene, slik at du slipper å kjøle dem ned.
Når det gjelder maling, er oljemaling siste utvei etter min mening. Akrylmaling, av noen kalt våtrommsmaling, fungerer knirkefritt på både kjøkken og bad.
Om man skal bruke oljebassert, på grunn av underlaget, er det som JohnC sier kommet vannfortynnbare oljemalinger. Disse er like sterke som de tradisjonelle stinkbombene, men lettere å ha med å gjøre. Lite gass, raskere herding, og lettere rengjøring av utstyr.
Og for ikke å glemme de helsemessige gevinstene
Når det gjelder maling, er oljemaling siste utvei etter min mening. Akrylmaling, av noen kalt våtrommsmaling, fungerer knirkefritt på både kjøkken og bad.
Om man skal bruke oljebassert, på grunn av underlaget, er det som JohnC sier kommet vannfortynnbare oljemalinger. Disse er like sterke som de tradisjonelle stinkbombene, men lettere å ha med å gjøre. Lite gass, raskere herding, og lettere rengjøring av utstyr.
Og for ikke å glemme de helsemessige gevinstene
Postet 16.11.06 kl 20:05
Postet 17.11.06 kl 08:33
Postet 17.11.06 kl 11:17
Sølvi GullaksenBare et lite tips hvis du skal bruke vannbasert oljemaling : mal et lite stykke av gangen og jobb raskt. Den tørker fort og blir da vanskelig å jobbe med. Ellers er den kjempefin :)
Ja, prøvde vannbasert oljemaling på en gammel kontor-reol i dag... Det var virkelig behagelig! Nesten ikke lukt...
Malte den svart. Så den skal jeg ha mitt nyeste kar på.
Postet 25.11.06 kl 00:16