Pumpevalg ?

Noen som kan anbefale en god og ikke altfor dyr innvendig pumpe til 90-100 liters kar?

Har prøvd Fluval i forskjellige str. ,synes de fungerer greit men de er så utrolig vanskelig å få fra hverandre ved rensing av filter selv om jeg smører den med vaselin.

VitaTech er også effektiv , men den går tett etter bare noen dager, synes filteret er altfor kompakt.

Så hvis anbefale meg en god en er jeg takknemlig for det

Mvh. Sølvi
Foreslår at du bruker Vitatech'en, men forkaster den medfølgende svampen og klipper til din egen av en blåsvamp-bit Det har jeg gjort på flere, og det fungerer bedre. Svampen kan "beskyttes" mot å samle for mye slam ved at du ruller litt filtervatt rundt før du stapper svampen nedi filteret. Så kan du bare rive av filtervatten og legge på ny ved behov. Jeg bruker stort sett kun blåsvamp i mine Vitatech, fordi den medfølgende svampen er så finporet at den fort går tett.

Dersom du har noen utvendige Eheim tønne-filtere, kan du rappe blåsvamp-skiven som er i midten der. Bare klipp til så bitene passer nedi Vitatech'en, og vips så har du et ferdig innkjørt filter på et blunk. Det gjør ingenting om blåsvampen ikke er i ett enkelt stykke. I noen av mine har jeg flere små biter istedenfor èn stor.
Dersom du modifiserer Fluvalfiltrene etter Bjarnes oppskrift (du finner den i artikkelsamlinga), er det jo bare å dra svampen rett ut av filteret, ingen deler trenger da å løsnes eller fjernes.
Du får da ett billig, men til innvendige filtre å være, meget godt filter

Selv ville jeg nok gått for ett utvendig filter til ett akvarie på denne størrelsen.
Har selv 2322 (samme som 2222 men med varme) i ett 96L akvarie, vannet er gullende rent, uten partikler, passe gjennomstrømming, og renhold trenger jeg nok ikke tenke så hardt
Tusen takk for gode tipsbegge to . Blåfiltermatte har jeg masse av så da skal jeg prøve dette
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Nohr Kokkin
Reklame for plussmedlemskap