Tips for å unngå vannsøl på laminat som ikke tåler vann

Det blir alltid litt vannsøl når man skifter vann. Jeg har et laminat på gulvet som ikke tåler særlig mye vann. Hva gjør man da? Jo, går på IKEA og kjøper gjennomsiktig underlag til kontorstoler. De koster litt, men mindre enn nytt gulv. Bare husk på å legge dem ut *før* du setter avkariet på plass og fyller i vann...
Tips for å unngå vannsøl på laminat som ikke tåler vann
Du kan bruke voksduk som underlag. Voksduk kan du ikke akkurat legge under akvariet( blir ikke så pent) men du kan jo legge det vedsiden av det. Når du rengjør det.

Voksduk får du for en billig penge.
Annet greit alternativ er blank "byggnigs" plast. Den kan vell både brukes under karet eller ved siden av det når en skal skifte vann. Veldig grei egentlig. Den kommer på ruller så det er egentlig bare å kaste den når den blir for "grisete". Jeg syns det er veldig greit når jeg luker planter eller fjerner annet fra karet at jeg bare kan kaste det fra meg for så å pakke det inn i denne plasten og kaste den.

Vil en være mer miljøvennlig kan den jo resirkuleres som blank plast. Uten griseri selvsagt.
Godt fornøyd med underlagene mine. De er permanente og diskrete. Ikke særlig skjemmende De er også svært lette å holde rene. De er ganske stive og har en glatt overflate. Har nå 4 stk. 2 under akvarier, 1 under treningsutstyr og 1 under, ja kontorstol! Må bare huske på å stikke innom IKEA nå som jeg får 2 nye akvarier i huset
Man kan også bruke gamle badehåndklær Sleng det ut på gulvet, utbrettet i full størrelse altså, foran akvariet, sett bøtta på det, og skift vann. Det prøver jeg å huske hver gang... Søl blir sugd opp av tjukke badehåndklær med en gang, og det som evt havner utenfor håndkleet tørker jeg ved å tråkke på håndkleet med foten og sveive litt rundt.

Da vi skiftet "stil" på badet i våres, ble alle håndklærne skiftet ut til fordel for en ny og lekker farge. De gamle stablet jeg inn i akvarieskapene mine, og bruker dem på akvarierommet. Jeg dytter også noen sammenbrettede håndklær under skapene på gulvet her og der bortover. Hvis jeg søler mens hendene er opptatt i akvariet, vet jeg at det ligger et håndkle under akvariet. Da stikker jeg bare en fot under skapet eller akvariet, drar frem håndkleet med foten, og skyver det bortpå vanndammen jeg sølte så den blir sugd opp med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap