sør amerika biotop
Har ett 75 liter akvarie som jeg hovedsaklig skal ha corydoras adolphi i.
Lurer derfor på hvilke fisk jeg kan ha sammen med disse som kommer fra samme område. vil helst ha en stimfisk som går i topp/midten av akvariet.
Lurer også på innredning i dette karet og forslag til planter som "hører hjemme" her.
Vurderer en type bakgrunn som limes på glasset inni akvariet, sett noen fra back to nature, + noen røtter og steiner.
Noen som har gode forslag og ideer.?
Lurer derfor på hvilke fisk jeg kan ha sammen med disse som kommer fra samme område. vil helst ha en stimfisk som går i topp/midten av akvariet.
Lurer også på innredning i dette karet og forslag til planter som "hører hjemme" her.
Vurderer en type bakgrunn som limes på glasset inni akvariet, sett noen fra back to nature, + noen røtter og steiner.
Noen som har gode forslag og ideer.?
Postet 07.12.06 kl 18:42
Tetraer vil passe sammen med corydoras, finnes mange små flotte tetraer some r fredelige og flotte.
Innredning-fin sand/grus pga bartene til corydoras. Sverdplanter egner seg godt til et slikt biotopakvarium.
Sjekk også profilen til mona o som har flere slike biotopskar. (Jeg har et jeg også som det er et dårlig bilde av om du går inn på profilen min)
Innredning-fin sand/grus pga bartene til corydoras. Sverdplanter egner seg godt til et slikt biotopakvarium.
Sjekk også profilen til mona o som har flere slike biotopskar. (Jeg har et jeg også som det er et dårlig bilde av om du går inn på profilen min)
Postet 07.12.06 kl 19:01
Corydoras adolfoi finnes hovedsaklig i Brasil, i liten bielv som renner ut i øvre Rio Negro. I tillegg er den funnet i Venezuela, Rio Mawarinuma.
Det er sortvannsbiotoper, og den tåler også fint litt høyere temperaturer enn mange andre Coryer (23-27 C).
Jeg har ikke mine C. adolfoi i sortvann. Faktisk begynte de å leke og legge egg for første gang da jeg sluttet å bruke sortvanns-ekstrakt i vannet deres
Så dersom du vil være litt biotop-riktig, sikt deg inn på øvre del av rio Negro basin, og bielvene som renner ut i denne. Nå er det vel egentlig slik at omtrent hver eneste lille bekk og vannføring i Amazonas har sin egen art eller variant av Corydoras, men...
Det er egentlig lite planter i mange av disse små bekkene, men det vokser selvsagt en god del vegetasjon langs bredden. Mye henger over og ned i vannet. Men jeg ville satset på planter som flyter, dersom du skal ha sortvann, for det blir dårlig med lys til planter lenger nede i sortvannskar (jeg har prøvd, de klarer seg dårlig).
Dolkestikk-tetraer er et soleklart valg til en sortvannsbiotop!
Meget flott og ganske stor tetra, som farger nydelig ut i ekte sortvann.
Det er sortvannsbiotoper, og den tåler også fint litt høyere temperaturer enn mange andre Coryer (23-27 C).
Jeg har ikke mine C. adolfoi i sortvann. Faktisk begynte de å leke og legge egg for første gang da jeg sluttet å bruke sortvanns-ekstrakt i vannet deres
Så dersom du vil være litt biotop-riktig, sikt deg inn på øvre del av rio Negro basin, og bielvene som renner ut i denne. Nå er det vel egentlig slik at omtrent hver eneste lille bekk og vannføring i Amazonas har sin egen art eller variant av Corydoras, men...
Det er egentlig lite planter i mange av disse små bekkene, men det vokser selvsagt en god del vegetasjon langs bredden. Mye henger over og ned i vannet. Men jeg ville satset på planter som flyter, dersom du skal ha sortvann, for det blir dårlig med lys til planter lenger nede i sortvannskar (jeg har prøvd, de klarer seg dårlig).
Dolkestikk-tetraer er et soleklart valg til en sortvannsbiotop!
Meget flott og ganske stor tetra, som farger nydelig ut i ekte sortvann.
Postet 07.12.06 kl 19:16
Postet 07.12.06 kl 19:27
Mats HansenKan jeg bruke alle typer tetraer, eller hvem holder til i omtrent samme område?
He-he! Noen anelse om hvor enorme områder det er snakk om?
Rio Negro er verdens største sortvannselv, og er den største tributøren til den mektige Amazonas elven.
Å ramse opp alle de mulige tetraene man kan finne fra dette området... vel, jeg har tenkt å legge meg en gang i natt altså
Men hva med Keisertetra? Den kan jeg varmt anbefale, er trolig en av de fineste tetraene. Den har jeg hatt en stor stim av
Jeg tror ganske enkelt du må gjøre litt research selv på nettet. Det er det man lærer av, og det er både spennende og morsomt å finne litt her og litt der. Til slutt sitter man igjen med en ny forståelse og et helhetsbilde.
Start med å Google litt, slå opp i Wikipedia og følg en del av linkene du finner der osv osv. Mye å finne for den som vil
Slå også opp på diverse info om C. adolfoi på PlanetCatfish og Scotcat.
Sånn, nå har du fått pekt ut noen retninger du kan starte og gå
Lykke til på ferden
Mats HansenHva slags planter kan jeg bruke da?
Jeg bruker mye ulike Echinodorus sverdplanter, for de får jeg til
Spesielt begeistret er jeg for de med en del rødt i, men de krever gjerne litt mer lys da.
Det er masser av planter å finne i databasen til den danske plantespesialisten som dyrker akvarieplanter; www.tropica.dk.
På deres side kan du søke på kontinent, Sør-Amerika, og deretter er det bare å bla nedover listen, klikke på bilder og kikke litt. Les om dem, de skriver gjerne vanskelighetsgrad også under infoen: Lett, middels eller vanskelig. Veldig fint å sjekke den biten, da kan man kjapt avgjøre "Er den planten noe for meg eller ikke?"
Postet 07.12.06 kl 19:37
Endret: 07.12.06 kl 19:45
Postet 07.12.06 kl 19:44
Fant en side med noen bilder fra Amazonas-habitater, blant annet fra sortvannselver og områder. Siden heter www.Amazonianfish.co.uk.
Ta en titt på dette bildet for eksempel, og legg spesielt merke til hvor lite plantevekster det er i selve elven. Men røtter og løv er det fullt av i vannet, og bunnen er av veldig, veldig finkornet lys sand.
Ta en titt på dette bildet for eksempel, og legg spesielt merke til hvor lite plantevekster det er i selve elven. Men røtter og løv er det fullt av i vannet, og bunnen er av veldig, veldig finkornet lys sand.
Postet 08.12.06 kl 02:43
Endret: 08.12.06 kl 02:44