Kjøpe lysrør hvor?

Det er på tide med nye lysrør til akvariene våre. I den lokale akvariesjappa har de ikke allverdens utvalg i lysrør, så da antar jeg nettbutikker er tingen? Synes liksom ikke jeg fant det store utvalget i nettbutikkene jeg sjekket heller jeg.....
Hvor handler dere lysrør folkens?

Kommer lysrør forresten hele fram med posten? *skeptisk* Pleier det å koste mye ekstra i emballering?

Skal ha:
- 2x 30 Watt (+ gjerne en smal I-bar å ha ved siden av i dette karet, ønsker mere lys i denne 260-litern som er drøyt 120 cm lang)
- 4x 36 Watt til 480-literen.
- 1x15 Watt til 54-literen
- 2x 18-watt til 96-literen
- 1x18-Watt til 150-literen (Her vil jeg egentlig heller kjøpe nytt armatur, med f.eks. 2x30 W; akvariet måler 95x40)
- reflektorer "all over"

Innspill mottas med takk!
Det er mye penger å spare med å kjøpe lysrør på Biltema. Biltemas dagslyrør finnes bare i 18 og 36 watt. Dette er ganske ok lysrør.
Takk for et godt tips Håvard
Det som frustrerer meg mest, er at mange butikker kun fører rør av ønsket kvalitet i enkelte styrker. F.eks 30W er det dårlig med i mange fargetemperaturer.

Selv har jeg rett å slett gått mer og mer over på Hagen`s rør (ikke Eli).
Disse leveres i de størrelsene vi snakker om til vår bruk, og er helt kurante med tanke på lysutbytte, fargetemperaturer, og fargegjenngivelse.
Ulempen er prisen - denne er stygg i forhold til f.eks biltemarørene.

De rørene jeg har hatt best resultater med er Hagen Sun-glo kombinert med Life-glo. En liten fordel ekstra, er at 18W leveres som 20W, 36W som 40W. Lengdene er se samme, elekttonikken det samme, lysutbyttet hakket bedre
Pass på å få rett lengde av 40W, denne finnes også i 105cm (tilsvarer 38W).

Regnet på rørene du trenger av denne typen, tok utgangspunkt i life-glo i kar med ett rør:
Pris 1710.- for alle rørene... Nå er det alltids fri frakt på bestillinger over 700.- fram til julaften hos propefisk, men det var jo noen kroner likavel

Når det gjelder det karet på 150L, er det klart at 18 (eller 20)W er for lite.
Her må det nok justeringer til
Frank Angell
Regnet på rørene du trenger av denne typen, tok utgangspunkt i life-glo i kar med ett rør: Pris 1710.- for alle rørene... Nå er det alltids fri frakt på bestillinger over 700.- fram til julaften hos Tropefisk, men det var jo noen kroner likavel :) Når det gjelder det karet på 150L, er det klart at 18 (eller 20)W er for lite. Her må det nok justeringer til ;)

Takk for regnestykket og det hele Jeg får snakke litt med sambo om det - det blir sikkert en kombinasjon av det meste .. litt nettbutikk, litt dyrebutikk og litt Biltema.

150-liters-karet har trengt oppjustering lenge... men så var det det å finne et passende alternativ da... Vil som sagt prøve å finne meg et heldekkende armatur her.
Enn så lenge har apistogrammaenne og L-204'ene i dette karet det ingen problemer med trivselen, de liker det jo litt mørkt, men planter er litt sjansespill, ja
Du får sette herremannen i sving med å snekre en selv Det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til.

Ta en titt i artikkelsamlinga vår, der finner du ett par maler for slike armaturer
Lysrør til mitt 60l
Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i lysrør til mitt Hailea F60 24w?
Har spurt på alle elektriske- og dyrebutikker i nærheten. Takknemlig for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap