Skifte bunnlag i et akvarium som er i bruk
Hvordan i alle dager gjør man dette? Jeg har grus i bunnen av et av akvariene mine, og ønsker å skifte til sand. Men dette akvariet er definitivt i bruk, med ganske så mye fisk. Hvordan kan man få til dette uten å tømme akvariet? Jeg forestiller meg at det bl.a. kommer masse dritt opp av grusen, som neppe er særlig bra for fiskene, vannkvaliteten osv. Dessuten må det jo også bli stressende for fiskene. Råd tas imot med takk
Postet 17.12.06 kl 18:38
Syntes det enkleste er å ta ut fiskene, om det ikke dreier seg om noen giganter.
Som du selv sier, det virvler en del grums under prosessen, og dette gjør det mer eller mindre umulig å se hva en driver med.
Har ett par ganger byttet mens fiskene har vært i karet; det har da dreid seg om planteløse kar.
Jeg har her fjernet litt og litt bunnlag, og hatt i ekstra filtrering (powerhead med blåsvamp) for å ta unna grumset. Denne svampen må en gjerne rense både titt og ofte under prosessen.
Har da rett å slett brukt ett feiebrett til å løfte ut grusen rolig, slik at minst mulig slam virvles. De siste restene, samt en del grums, fjerner jeg med slangen til vannbyttene.
En slik prosess er like stressende som en time i ei diger bøtte vil jeg tro
Som du selv sier, det virvler en del grums under prosessen, og dette gjør det mer eller mindre umulig å se hva en driver med.
Har ett par ganger byttet mens fiskene har vært i karet; det har da dreid seg om planteløse kar.
Jeg har her fjernet litt og litt bunnlag, og hatt i ekstra filtrering (powerhead med blåsvamp) for å ta unna grumset. Denne svampen må en gjerne rense både titt og ofte under prosessen.
Har da rett å slett brukt ett feiebrett til å løfte ut grusen rolig, slik at minst mulig slam virvles. De siste restene, samt en del grums, fjerner jeg med slangen til vannbyttene.
En slik prosess er like stressende som en time i ei diger bøtte vil jeg tro
Postet 17.12.06 kl 18:47
Postet 17.12.06 kl 18:52
Gigant er det ikke Selv om den er stor.DyrehagenGiganter? Jeg har en 20 cm lang pleco der...
Men det er klart, en såpass voksen fisk, trenger jo litt plass mens du jobber i karet.
Ville selv brukt slike 30L vinbøtter om det var hos meg, disse er med lokk og det hele. Du slipper da at mallene leker mopp bortover gulvet.
Ser ikke bort i fra at du greier å lure plecoen inn i bøtta av seg selv, om du plasserer den liggende i karet, og lurer den med håven.
For slike maller har en lei tendens til å skamfere håver :p
Postet 17.12.06 kl 20:31
Frank AngellDu slipper da at mallene leker mopp bortover gulvet.
Eller at bikkja drar på fisketur...
Ser ikke bort i fra at du greier å lure plecoen inn i bøtta av seg selv, om du plasserer den liggende i karet, og lurer den med håven.
For slike maller har en lei tendens til å skamfere håver :p
Da må jeg bare fortelle om første gang jeg skulle flytte på en pleco. Dette er fra de tider jeg skammer meg over, med hensyn til min uvitenhet. Da jeg skaffa meg pleco første gang, hadde jeg den i en 12-liter. Det sier seg selv at fisken fort vokste ut av det karet, så jeg anskaffa hele 25 liter Og så skulle jeg flytte fiskene. Dessverre hadde jeg kun en bitteliten hov, den minste som selges. Det er ikke den mest praktiske størrelsen når man skal flytte en pleco... Men, under over alle under; plecoen var ekstremt samarbeidsvillig! Den lot seg villig fange med hoven, selv om bare hodet fikk plass nedi. Og der lå den helt i ro, helt til den var vel plassert i 25-literen! neste gang jeg var på dyrebutikken, kjøpte jeg større hov, og den har jeg hatt helt fram til bikkja massakrerte den denne uka.
Postet 17.12.06 kl 20:48