96-literen - fisk?

Det blir til at jeg setter opp 96-literen med mørk (svart) grus og skifer + pdiverse planter (jo fler jo bedre) Anubias skal i alle fall inn. Men må jo ha noe annet også, og vil gjerne ha forslag. (0,4 W lys pr liter i dette karet, gjødsel: PMDD)

Lurer på om jeg kanskje rett og slett skal satse på reker? ("kirsebær" eller "crystal red") - de danner jo en flott kontrast til planter og sort grus.

Men det er selvsagt artig med fisk også, så jeg har ikke fått bestemt meg. Jeg vil svært gjerne ha forslag til fisk - enten det er i kombinasjon med eller uten reker.

Det er plantene som skal være i fokus i dette karet, så en enkelt stim med fisk kan for eksempel være bra. Forslag?

Hvis jeg hadde gått for reke-alternativet, kan jeg ha små SAE oppi her til de blir så store at de trenger mer svømmeplass? Eller vil de forsøke å forsyne seg av rekene?

Når du nevner innredningen, svart grus og skifer, så får jeg litt assosiasjoner til malle-kar Det hadde vært stilig med noen kontrast-stripete L-maller der!? Jeg vet ikke om L-maller klarer å ta spretne reker, men... tror ikke det. Rekene har jo fluktmekanisme som en springfjær.

Men siden L-046 er så svindyre, kanskje L-199 hadde vært noe?
Som Eddie Murphy uttrykte det en gang:
"Akkurat det samme, bare litt annerledes!" )

Eller kanskje noen L-134?
Tihi Et forslag som treffer midt i hjerterota på en mallefrik som meg dette Mona.

Er litt "redd" for å ha maller oppi her, vil ha ett kar der plantene får være i fred.

Antar at selv hypancistrus tar en plante-"snack" i ny og ne?
Hvis ikke, er det jo en aldeles flott hypancistrus sp L-316 på dyrebutikken nå
Jeg kan ikke si jeg noen gang merket at L-134 rørte planter? De rørte heller ikke grønnsakene jeg slapp i karet til L-mallene mine, det var det kun L-144 som spiste av. Har inntrykk av at L-134 kun spiser kjøttbasert mat, noe som også er nevnt hos Planetcatfish (at de foretrekker det).
Nei, som sagt; så aldri noe gnagemerke på mine planter fra dem. Men så hadde jeg vel hovedsaklig sverdplanter av ulike varianter da. De har ikke så myke skudd og blad som en del stilkplanter har (f.eks. Hygrophila). (Eplesneglene mine spiste alle skuddene til Hygrophila Rosanervig....tydeligvis deilig med ferske, myke skudd...)

Du skriver jo at du vil ha Anubias i karet, og det rører jo ihvertfall ikke de fleste fisk. Det er for harde, gummiaktige blad. Og sverdplanter av Echinodorus-slekten finnes i vanvittig mange flotte varianter!
Nevner noen av mine favoritter, som gjerne er av slaget som får rødlige, oransjegyldne og/eller rosa og spettete blader
Og siden Anubias gjerne bør plantes i skyggen av andre planter for å ikke få alger på seg (de vokser så sakte, og hvert blad kan bli flere år gammelt) så passer det i grunnen bra med sverdplanter som blir høye og skygger for deler av bunnen lenger ned.

Echinodorus ozelot 'Red'
Echinodorus osiris (= E. rubra)
Echinodorus 'rubin'Echinodorus Rubin 'Narrow leaves' (lekker!)

Denne er mindre, en dverg, så den kan spre seg krypende rundt på bunnen i karet)
Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis"

Nei dette må helt klart grubles over

Nydelige sverdplanter du hadde linket til her Mona - er veldig glad i sverdplanter selv. Er likevel usikker på om jeg skal ha sverdplanter i dette karet, siden jeg har det i så godt som alle andre kar. Blir evt. til at jeg har oppi den ene E. cf. osiris jeg har i et annet kar.

Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap