Et tåpelig spørsmål om akvarievannet...

Vannet i et akvarie er jo ikke vider innbydende; fullt av bakterier, avføring fra fiskene etc.

I ettermiddag skiftet jeg vann på det største karet mitt. Vann som også inneholdt medisiner. Mens jeg holder på så merker jeg svie etpar plasser på hendene, og kommer på at jeg har et par småsår. Og da slår tanken meg: Hvor bra er det å få dette vannet inni sår?

Fikk nesten litt hetta jeg...
Har tenkt på det samme, men i ditt tilfelle kan det jo også være kjemikalier i medisinene. Jeg tror vel egentlig ikke det er noe verre enn å bade i et tjern, eller i havet eller et eller annet vann for den slags skyld. Bakterier overalt, uten dem hadde vi ikke hatt fungerende immunforsvar MEN, jeg vasker alltid hver eneste del av kroppen som har vært i karet... (er vel stort sett bare armene ja :P )
Nå skal jeg akkurat til å male fanden på veggen her.
Stort sett så går det langt bedre enn dette, men i verste fall kan det også gå slik:

Får bare legge til at jeg ikke bruker hansker når jeg håndterer akvariene!

Jeg har hatt en veldig negativ opplevelse med dette.
Jeg hadde kranglet med min kjære pus tidligere på dagen og fått en rift på håndbaken.
Holdt på med akvariene senere, og det resulterte i en betennelse. Jeg klemte ut gul guffe jevnlig et par dager..

Etter dette prøver jeg å unngå akvariestyr hvis jeg har ferske sår, i nødstilfelle kan man vel kanskje bruke flytende plaster da dette vil forsegle såret.

Det beste er nok å utsette akvariestellet en dag eller to.
Jeg har aldri hatt problemer, selv om jeg ofte har småsår og rifter. Og jeg er aldri forsiktig! Men det skal nevnes at immunforsvaret mitt er ekstremt når det gjelder alt utenom forkjølelse.

Jeg har kun hatt problem den gangen, men da var såret veldig fersk + lagd av et annet dyr med bakterier i munnen..
Max uheldig
sykdom og sår
Jeg har lest på en engelsk side, (tror det var Practical Fishkeeping) at man faktisk kan få salmonella av akvariene. En viss andel kar har denne bakterien i seg...

Håper jeg ikke skremmer noen nå, jeg har aldri blitt syk, selv om jeg konstant lekesloss med kattene mine og etterpå holder på i karet.
Det mildt sagt vrimler av bakterier i akvarievann, alt fra tuberkulose til mindre ekle krapyl av noen organismer.

Å jobbe i akvariet med ferske sår, skal svi litt. Det er helt normalt, med tanke på innholdet vi dypper labbene i.
Å vaske hender\ armer godt etter en slik dykk, er viktig. Du fjerner da det meste av ulumskheter som har fått smaken på nettopp deg.

Dersom man har åpne sår og rifter, er det klart at det er en fordel å forsegle disse, eller avvente med å plaske i vannet. Infeksjoner kan oppstå, og ikke alle disse leger seg selv.
Siden akvarienæringen pøser på med medisiner som om de var snacks for småbarn, er mange bakterier etterhvert blitt temmelig aggressive, og resistente mot mange medisiner. F.eks fisketub er noe som i mange kretser etterhvert blir sett på som ett stort problem (det er derfor du neppe får en veterinær til å skrive ut rett medisin).

Så forsiktighet er å anbefale. Hygiene likeså
Hva med giardia og legionella?
Hva med giardia og legionella?
Kan disse smittene fortsette å utvikle seg i et akvarium?

Giardia er en parasitt som finnes i drikkevann bl.a. i Bergen.

Legionella er en bakterie som visstnok finnes over alt, men liker seg veldig godt i lunkent vann....
Begge smittestoffene vil nok trives bedre i akvarievann, enn i en norsk fjellbekk, i alle fall

Giardia lamblia er en tarmparasitt, som formerer seg temmelig heftig.
Forekomsten av denne i norske vann og elver er såpass liten, at det er skjelden at noen blir syke av denne her til lands.
Denne finnes i de fleste områder av verden, og kan gi en ganske heftig magasjau. Må behandles med antibiotika, dette er ikke noe som går over av seg selv.

Ser at denne er forsøkt dyrket, og den er vanskelig å få til å formere seg, med mindre man tilbyr ett O2-fattig miljø.
Ett akvarium er derfor ikke det stedet parasitten vil trives best. Temperatur spiller liten rolle, den har vist ca like rask formering både ved 12, 25 og 34`C.

Legionella er en bakterie, som også finnes i de fleste vannkilder, men i såpass liten grad, at vi skjelden ser problemer fra denne.
Bakterien trenger i motsetting til Gardia, O2 for å leve (aerob). Den trives best i vann med temp mellom 20 og 45`C (akvariet er perfekt).
Ph mellom 6 0g 7,5 ser ut til å være midt i blinken for bakterien, i tillegg er kalsium og magnesium vekstfremmende for bakterien...
Akvariet virker i teorien som ett ypperlig sted for denne bakterien å gro.
Heldigvis foretrekker den mindre vannbevegelse enn hva det er i ett akvarie.

Uff, ikke lurt å begynne å lese så mye om alle de bakteriene, parasittene og virusene jeg har lest om de siste dager.
UV-filtre vurderes sterkt til alle kar :p
Hehe, jeg ble ikke akkurat beroliget av denne tråden...

Får man kjøpt lange gummihansker noe sted? Kunne jo vært kjekt, om man har åpne sår på hendene, og må nedi vannet.
Spør en veterinær hvor de kjøper sine hansker....

De har jo hansker som når helt opp til skuldrene... hehehe

Einar
MC Darup
Jeg har hatt en veldig negativ opplevelse med dette. Jeg hadde kranglet med min kjære pus tidligere på dagen og fått en rift på håndbaken. Holdt på med akvariene senere, og det resulterte i en betennelse. Jeg klemte ut gul guffe jevnlig et par dager..

Hvis katten bet deg under krangelen, kan det i seg selv være nok til en skikkelig betennelse, det trenger ikke å være på grunn av akvarievann i åpnet sår!

Jeg ble bitt av min egen katt (innekatt) for ca 4 år siden. Det resulterte i en enorm betennelse, jeg ble lagt inn på sykehus og fikk antibiotika intravenøst i over ei uke. Selv om jeg fikk antibiotika, utviklet betennelsen seg i veldig negativ retning de første dagene, og det var på nippet at det ikke ble operasjon. Jeg fikk se bilder av tilfeller der de hadde vært nødt til å amputere fingre/tær etter kattebitt, og ble også fortalt at kattebitt er det farligste bittet man kan få her i Norge. Jeg måtte gå på antibiotika i 6 uker etter at intravenøsbehandlingen var avsluttet, og måtte trene opp hånda/fingrene på nytt igjen.
MC Darup
Jeg har hatt en veldig negativ opplevelse med dette. Jeg hadde kranglet med min kjære pus tidligere på dagen og fått en rift på håndbaken. Holdt på med akvariene senere, og det resulterte i en betennelse. Jeg klemte ut gul guffe jevnlig et par dager..

Hmmm...Temmeleg sikker på at du hadde fått eit betent sår uansett om du hadde vore i karet eller ikkje. Kattesår er noko svineri, og verre enn akvarium vil eg påstande. Der vil sjølvsagt vera ein viss bakterieflora i eit akvarium, men dette fører normalt ikkje til sjukdom. Ein skal alltid vera forsiktig med opne sår.

Eg har aldri vore flink til å ta slike hensyn. Skyler berre hendane lett etter å ha hatt dei i karet. Har aldri vore flink til å halde sår unna heller. For å vera ærleg trur eg kroppen vår etterkvart vert vane til og delvis immun mot bakteriane i vårt eige akvarium. Litt som på skule og i bornehage: Garantert å verta sjuk store delar av fyrste og andre arbeidsåret, men så vert ein immun.

Skrekkscenarioet vil sjølvsagt vera ein form for mutasjon, men trur me kan utelukke dette. Ein gyllen regel eg alltid følgjer uansett er at eg styrer minst mogeleg med akvarium når eg sjølv er sjuk; då er immunforsvaret mitt dårlegare enn ellers og kroppen meir utsett for åtak av diverse uhumskhetar.

Mitt råd er: Ta hensyn, vask deg på hendar og dekk til sår.
Ein kan verta dausjuk av eit akvarium, men tvilar på at sjansen for dette er så stor som at ein kan verta utsett for ei ulukke i trafikken...

Selvfølgelig kan det være kattens feil, men jeg selv tror det er akvariet.

Jeg har blitt klort ganske mange ganger iløpet av de 12 årene jeg har hatt katten min, og har aldri før hatt en slik reaksjon.
Jeg har også hatt katt, lenge før jeg fikk akvarier, og det var ofte småbetennelser i kattesårene. Kloring var det vanligste, og en gang da hun stakk av for å jakte på en annen katt måtte jeg fange henne med hendene. Da slåss hun med meg også.... jeg tviholdt på katta og bar henne hjem selv om tenner og klør satt i armer og hender på meg. Blodet silte, og faren min holdt på å gå av skaftet da han så det og insisterte på skikkelig rensing med pyrisept og hele pakka (på den tiden bodde jeg midlertidig hos min far, jeg var voksen ikke barn altså).

Det ble en saftig betennelse i et skikkelig kloresår jeg fikk rett over pulsåren på underarmen.
Har i tillegg fått betennelse i klor og bitt på fingrene, og har arr etter katta fremdeles (ti år etter at hun døde).

Min erfaring er at katteklor og kattebitt inneholder mye skumle bakterier.

Selv om jeg stadig har småsår på hendene nå, har jeg aldri fått betennelse av å være i akvarievann. Jeg har vel hendene nedi et eller annet akvarie omtrent daglig

Jeg tror definitivt katter er større kilde til infeksjoner i sår enn akvarier er. Det er ikke uten grunn man gir stivkrampesprøyter og greier ved bitt fra dyr. Ikke fordi man har hendene i akvarievann
MC Darup
Selvfølgelig kan det være kattens feil, men jeg selv tror det er akvariet. Jeg har blitt klort ganske mange ganger iløpet av de 12 årene jeg har hatt katten min, og har aldri før hatt en slik reaksjon.

Det er stor forskjell på kattebitt og katteklor..... Katteklorene er langt fra så farlig som kattebitt
lisme
Det er stor forskjell på katte[I]bitt[/I] og katte[I]klor[/I]..... Katteklorene er langt fra så farlig som kattebitt

Det avhenger vel litt av hva katta har tråkket og gravd i, evt klort i? Katter går oppi tissekassene sine, og står der og graver.... Selv om det er utekatt, graver de også.

Det er rimelig mye ekle bakterier i slikt....mulig en annen type enn munnhule-bakteriene, men å få bæsjebakterier inn i et sår er ikke videre sunt det heller?

Kattene har fullt av bakterier på potene sine etter dobesøk, så jeg tror nok at klor kan bli ganske infekterte, de også.
Har fått kvoten min av både klor, og bitt, fra katta Det er alltid klorene som svir verst, og som både blir hovne og lett betente.

Dette har sikkert mye sammenheng med det Mona sier, kattene bruker jo føttene til en del jobb som ikke er spesielt renslig av seg. I tillegg, har i alle fall alle de klorene jeg har hatt, både vært større, og dypere enn rene bitt-skader

Jeg skjønner hva dere sier, og vet at katter er fulle av bakterier.
Men jeg heller til min egen teori, siden jeg aldri (aldri) har klemt gult puss i flere dager etter hverken bitt eller klor fra katten min.

Dette skjedde kun den ene ganger jeg stakk hendene i akvariet (som jo er fullt av fiskebæsj, siden bæsj blir nevnt) med et ferskt sår.

Og er det så farlig om man er litt forsiktig?

Jeg vasker alltid hendene etter at jeg er ferdig (eller mens jeg holder på) med akvariene.
Spør litt hva jeg gjør.
Når jeg evnt renser filter vasker jeg de et par ganger mens jeg holder på, samme hvis det er snakk om kontakt med BGA.

Uansett, anbefaler alle til å ha god håndhygiene.
Det hjelper mot betennelser pga kattebitt, katteklor, fiskebæsj. Det hjelper mot diarè, influensa og øyenkatarr.
Det hjelper mot masse masse
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap