Din ultimate akvariedrøm.
Jeg for min del har alltid hatt mange drømmer om hvordan det ultimate akvarieoppsettet skulle ha sett ut. Tenkte det kunne være morsomt å høre om deres villeste akvariedrømmer, hvis dere ikke skulle tenke med pengeboka
Siden jeg er ganske så minimalistisk, realistisk og planteinterresert av meg, er den største drømmen (som jeg har store planer om å gjennomføre en gang i tiden) et skikkelig langt kar. Helst rundt 4 meter langt, men med en relativt liten dybde og høyde i forhold til lengde. Et heldekkende teppe av Eleocharis acicularis og en stor stim av Hemigrammus bleheri (rødmunntetra) eller Microrasbora galaxy. I tillegg vil jeg ha et overhengende armatur med maaange T5 rør, en utvendig pumpe i hver ende av karet og det beste av CO2 anlegg som Elos har å tilby, med tilhørende glasskomponenter, som er vakre i seg selv.
Den dagen jeg får god nok plass, skal arbeidet med å realisere drømmen settes i verk Legger ved et bilde av hvordan jeg ser det for meg.
Det var min akvariedrøm, nå gleder jeg meg til å høre om deres drømmer Kanskje har du allerede realisert din drøm, post et bilde av det da vel
Siden jeg er ganske så minimalistisk, realistisk og planteinterresert av meg, er den største drømmen (som jeg har store planer om å gjennomføre en gang i tiden) et skikkelig langt kar. Helst rundt 4 meter langt, men med en relativt liten dybde og høyde i forhold til lengde. Et heldekkende teppe av Eleocharis acicularis og en stor stim av Hemigrammus bleheri (rødmunntetra) eller Microrasbora galaxy. I tillegg vil jeg ha et overhengende armatur med maaange T5 rør, en utvendig pumpe i hver ende av karet og det beste av CO2 anlegg som Elos har å tilby, med tilhørende glasskomponenter, som er vakre i seg selv.
Den dagen jeg får god nok plass, skal arbeidet med å realisere drømmen settes i verk Legger ved et bilde av hvordan jeg ser det for meg.
Det var min akvariedrøm, nå gleder jeg meg til å høre om deres drømmer Kanskje har du allerede realisert din drøm, post et bilde av det da vel
Postet 09.01.07 kl 22:49
Endret: 09.01.07 kl 22:55
Drømmer om et kombinert akvarie og terrarie med snegler både over og under vann. Masse grønne planter og mose måtte der selvsagt være. Land-delen skulle bygges opp mot den ene sida med stein som skråna ned mot bunnen. Altså måtte det være ganske stort og høyt. Aner ikke hvordan jeg skulle fikse det sånn at glasset tålte steinmengden + vann, og heller ikke hvordan jeg skulle hindre landsneglene i å drukne. Det måtte nok spesialkonstrueres for formålet. Lotto-millionærer er jo ikke som andre millionærer har jeg hørt En drøm er nettopp det - en drøm.
Postet 09.01.07 kl 23:15
Jeg vil ha ett stort amasonas kar med store ciklider, lett beplantet, men med store sverd blader og noen anubias og java bregner på rot.
Jeg tenker ca 3meter langt ca 1500liter. Brasslein hengende over med den perfekte lys settingen. Mange gullsøm ciklider, oscar og scalarer. Pluss pluss! Og selvfølgelig corydoras, tetraer og andre maller.
Dette itilegg til to 920liters, ett med malawi og ett med tanganyika. Og selvfølgelig ett dedikert rom til filter og oppdretts kar.
Drømme drømme drømme, men noe av det blir det nok noe av, må bare finne rette huset å handle
Jeg tenker ca 3meter langt ca 1500liter. Brasslein hengende over med den perfekte lys settingen. Mange gullsøm ciklider, oscar og scalarer. Pluss pluss! Og selvfølgelig corydoras, tetraer og andre maller.
Dette itilegg til to 920liters, ett med malawi og ett med tanganyika. Og selvfølgelig ett dedikert rom til filter og oppdretts kar.
Drømme drømme drømme, men noe av det blir det nok noe av, må bare finne rette huset å handle
Postet 09.01.07 kl 23:31
akvariedrømmen var på vei til og bli oppfylt for en liten stund siden men siden jeg skal fløtte om 1-2mnd så blei det desverre ikke noe
200x290cm grunnflate og 70cm høyt glass med rokker, geophagus tapajos orange head, VF diskus og noen tetrar av ett eller annet slag.. (har fortsatt det meste jeg trenger for og bygge karet ferdigt)
det akvarie SKAL jeg ha den dagen jeg kjøper mitt eget hus
200x290cm grunnflate og 70cm høyt glass med rokker, geophagus tapajos orange head, VF diskus og noen tetrar av ett eller annet slag.. (har fortsatt det meste jeg trenger for og bygge karet ferdigt)
det akvarie SKAL jeg ha den dagen jeg kjøper mitt eget hus
Postet 09.01.07 kl 23:52
Endret: 09.01.07 kl 23:53
Jeg drømmer om en Bit av Amazonas hjemme i stua. Tenker da på akvarium/terarium. Målene er 4 meter lengde og helt opp til taket, vanndybden er 60cm og bredden er 2 meter. Tenker da å bygge opp en elvebanke som bakgrunn på 1 meter. Amasonas biotop over og under vann, Altum Scalarer, Kardinaltetra + X-antall L-maller og edderkopper og andre kryp over vann. Masse planter, kanskje et lite mangrove tre
Det skulle ha stått på en vegg som går helt opp til taket i andre etg.
Hmmm...... tror jeg får begynne å tippe lotto jeg ;P
Det skulle ha stått på en vegg som går helt opp til taket i andre etg.
Hmmm...... tror jeg får begynne å tippe lotto jeg ;P
Postet 10.01.07 kl 00:07
Postet 10.01.07 kl 00:12
Luftslott.... Eh.. Vannslott?
Min siste våte drøm var å ha et hus som er bygd opp rundt et digert akvarium...
Kanskje fire meter langt, 1,5m dypt, og 1m høyt. Seks tusen liter m.a.o.
Dette skal bygges inn slik at det fungerer som vegg mellom tre rom. Den ene kortsiden skal være inn mot badet, langsidene skal være mellom oppholdsrom som f.eks stue og kjøkken. På den siste kortsiden skal det være tilgang til pumpe og filter, med en tilsluttende vaskerom/bod for utstyr, vann og avløp. På denne siste kortsiden skal det monteres en bakgrunn, slik at man ikke ser inn på vaskerommet/boden fra badet.
Karet skal beplantes rikelig, og noen flotte fisker må selvsagt ha plass her ;D
Drømmer jeg videre, så blir det omtrent som "Akvariet i Bergen"... Hehehe
Må vinne noen mill. i Lotto først
Kanskje fire meter langt, 1,5m dypt, og 1m høyt. Seks tusen liter m.a.o.
Dette skal bygges inn slik at det fungerer som vegg mellom tre rom. Den ene kortsiden skal være inn mot badet, langsidene skal være mellom oppholdsrom som f.eks stue og kjøkken. På den siste kortsiden skal det være tilgang til pumpe og filter, med en tilsluttende vaskerom/bod for utstyr, vann og avløp. På denne siste kortsiden skal det monteres en bakgrunn, slik at man ikke ser inn på vaskerommet/boden fra badet.
Karet skal beplantes rikelig, og noen flotte fisker må selvsagt ha plass her ;D
Drømmer jeg videre, så blir det omtrent som "Akvariet i Bergen"... Hehehe
Må vinne noen mill. i Lotto først
Postet 10.01.07 kl 00:28
Postet 10.01.07 kl 06:36
Drømmen er ett akvairerom på en del kvadtat, prydet med ett 5meters kar, 1-1,2m både i bredde og høyde.
Her skal en stim sløvhai få boltre seg, trolig sammen med en stim skivetetra, muligens Oscar i stedet. En del storvokste maller anser jeg det som mulig å skvise inn også.
Fitrering via en 1000L sump er planen. Karet er tenkt åpent, men med glassvegg foran, på grunn av fukt, og flyvefisk. Hengelamper er derfor tingen.
Beplantingen vil være noe sparsom, tanken er mest vallisneria am. gigantea.
Rommet skal også inneholde 6x720L, der 1 går til Malawi, ett til Tanganyika, 2 til diskus, ett scalare, og ett brakkvannskar, trolig bygget med landområde over selve karet, slik at slammiser kan trives.
Rommet skal også inneholde 2 reoler med 3 150L hver. Her skal det bo coryer og apistoer i den ene reolen, og kuler i den andre. Mulig ett av karene avdeles i to seksjoner.
Siste reol\ hyllesak, skal romme 30x30L (Lave kar, slik at bunnflata blir stor), forbeholdt lekskar til C-maller, rekekar, noen killier osv.
Stua vil prydes av ett innebygget saltvannskar på 1-2000L.
Ute bør det være plass til en dam på minst 40m3, gjerne knyttet til en naturlig fiskeløs bekk.
Prislapp? Kanskje ikke så gærn som en skulle tro, men slett ikke lett overkommelig med uføretrygd.
Driftskostnader? Halleluja.... Tenker ren belysning vil være på tett på 3 kw\h, filtrering subler sikkert unna en kw\h, varme vil neppe være ett stort problem. Men om vi sier ett par Kw\h der også, så noen kroner i året går det med, i tillegg til gips, bikarbonat, torv, og mat.
Her skal en stim sløvhai få boltre seg, trolig sammen med en stim skivetetra, muligens Oscar i stedet. En del storvokste maller anser jeg det som mulig å skvise inn også.
Fitrering via en 1000L sump er planen. Karet er tenkt åpent, men med glassvegg foran, på grunn av fukt, og flyvefisk. Hengelamper er derfor tingen.
Beplantingen vil være noe sparsom, tanken er mest vallisneria am. gigantea.
Rommet skal også inneholde 6x720L, der 1 går til Malawi, ett til Tanganyika, 2 til diskus, ett scalare, og ett brakkvannskar, trolig bygget med landområde over selve karet, slik at slammiser kan trives.
Rommet skal også inneholde 2 reoler med 3 150L hver. Her skal det bo coryer og apistoer i den ene reolen, og kuler i den andre. Mulig ett av karene avdeles i to seksjoner.
Siste reol\ hyllesak, skal romme 30x30L (Lave kar, slik at bunnflata blir stor), forbeholdt lekskar til C-maller, rekekar, noen killier osv.
Stua vil prydes av ett innebygget saltvannskar på 1-2000L.
Ute bør det være plass til en dam på minst 40m3, gjerne knyttet til en naturlig fiskeløs bekk.
Prislapp? Kanskje ikke så gærn som en skulle tro, men slett ikke lett overkommelig med uføretrygd.
Driftskostnader? Halleluja.... Tenker ren belysning vil være på tett på 3 kw\h, filtrering subler sikkert unna en kw\h, varme vil neppe være ett stort problem. Men om vi sier ett par Kw\h der også, så noen kroner i året går det med, i tillegg til gips, bikarbonat, torv, og mat.
Postet 10.01.07 kl 07:25
Frank AngellHer skal en stim sløvhai få boltre seg
Det høyrast litt sløvt ut... Kva med ein litt meir livleg fisk? :-P
(Sorry, kunne ikkje dy meg!
Draumen min er som din eit innebygd 1000-1500 liters saltvatnkar i stua.
Eg ynskjer meg også ei kjellerstue e.l. med eit 3-10000 liters amazonaskar i den eine delen... - relativt opent - med sumpplantar og landdel
Eit litt større paludarium med slamkryparar hadde heller ikkje vore å forakte.
Kul tråd! Det er inspirerande å lesa om andre sine draumar!
Postet 10.01.07 kl 09:36
I kjellerstuen har jeg så mye plass som helst, men mangler penger til å utnytte det
Drømmen (om vi ser bort fra den virkelige drømmen som er å drive Bergen akvariet på privat basis) er et Amazonas-kar på noen tusen liter. Lengde 4meter, bredde 1.5 og høyde 1m omtrent, bekk-biotop altså. Masse røtter som "kommer ned fra trærne" på bredden. Ingen spesielt store fisker, men store stimer på flere hundre fisk av tetraer og andre småfisk. Bunnen skulle ha store stimer med corydoras og flotte maller skulle gnage alger på røttene
Drømmen (om vi ser bort fra den virkelige drømmen som er å drive Bergen akvariet på privat basis) er et Amazonas-kar på noen tusen liter. Lengde 4meter, bredde 1.5 og høyde 1m omtrent, bekk-biotop altså. Masse røtter som "kommer ned fra trærne" på bredden. Ingen spesielt store fisker, men store stimer på flere hundre fisk av tetraer og andre småfisk. Bunnen skulle ha store stimer med corydoras og flotte maller skulle gnage alger på røttene
Postet 10.01.07 kl 09:52
Min drøm er delvis slik som andres, man ønsker kanskje et rom, en kjeller e.l. med masse spennende i forskjellige kar.
Men det ultimate er å ha et stort og langt kar som veggdeler i et ellers stilig innreda hus. Og der er jeg nok mest hypp på store tetra stimer og en del cory gjenger, og forskjellige konstellasjoner av dverg ciklider. Må nok være noen meter langt og 1 meter høyt samt en halv meter bredt. Hos meg er nok plassen mer problem enn pengene, det hadde jo vært større enn hele leiligheten :P
Men det ultimate er å ha et stort og langt kar som veggdeler i et ellers stilig innreda hus. Og der er jeg nok mest hypp på store tetra stimer og en del cory gjenger, og forskjellige konstellasjoner av dverg ciklider. Må nok være noen meter langt og 1 meter høyt samt en halv meter bredt. Hos meg er nok plassen mer problem enn pengene, det hadde jo vært større enn hele leiligheten :P
Postet 10.01.07 kl 10:15
DragenHer er mitt drømmekarr: 5 meter bredt, med to avstikkere på endene, hver på 3 meter. 2 meter bredt allround, og 1 meter høyt. 2 meter dypt. Burde vel bli rundt 5-10 000L. Bak er det filter, med blomsterkasse over.
I Følge tegningen din skulle dette bli 5*2*1+5*2*1+5*2*10 =30m3.
Litt fler antall liter enn det du anslår med andre ord Sjefsakvarium!
Postet 10.01.07 kl 10:30
Rambo[QUOTE=Dragen]Her er mitt drømmekarr: 5 meter bredt, med to avstikkere på endene, hver på 3 meter. 2 meter bredt allround, og 1 meter høyt. 2 meter dypt. Burde vel bli rundt 5-10 000L. Bak er det filter, med blomsterkasse over.
22 000 liter jeg skulle jeg tro:O
(ja det står to-og-tyve tusen!)
og så kommer jo "hagen" i bakkant i tilleg
Postet 10.01.07 kl 12:45
Endret: 10.01.07 kl 12:46
Postet 10.01.07 kl 15:46
Akkurat nå ønsker jeg meg vel bare at det skal gå an å klemme 180-literen under trappa i det nye huset vårt, slik at det ikke får sol på seg... *nøktern og kjedelig* Dessverre tror jeg det blir for lavt og trangt der.
Ellers holder det lenge for meg å få karene under eget tak slik at jeg kan se til dem hver dag. Den drømmen blir i alle fall virkelighet! Tipper drømmene blir litt mer høytflyvende om et års tid da...
Ellers holder det lenge for meg å få karene under eget tak slik at jeg kan se til dem hver dag. Den drømmen blir i alle fall virkelighet! Tipper drømmene blir litt mer høytflyvende om et års tid da...
Postet 10.01.07 kl 19:49
Min drøm er ikke like uoverkommelig som mange andres, den innebærer ikke noe monster på flere tusen liter Alt jeg ønsker meg, er et 660 liters kar med enten Uaru eller P. Altum.... Det hadde vært noe det!
Men det blir nok ikke i denne boligen, for med P. Altum hadde jeg vært nødt til å ha et automatisk vannbyttesystem på karet, og det finnes heller ingen plass i noe rom her til et så digert akvarium. Jeg ugler litt på den ene møbelskjenken vi har i stuen, men mannen min klikker vel hvis jeg foreslår å tuppe ut den til fordel for et kjempeakvarium.... Særlig når et slikt kar ikke ville kunne hatt særlig med planter i (Uaru spiser dem og Altum'en skal ha det for dunkelt til at planter trives) og derfor ville mistet mye av sin prydverdi for en "vantro" (altså ikke-akvarist)
Men et 660 liters beplantet akvarium med sør-amerikansk preg hadde heller ikke vært å forakte, masse røtter og fisk som lar plantene være i fred. Det hadde vært et virkelig blikkfang i stuen!
Men det blir nok ikke i denne boligen, for med P. Altum hadde jeg vært nødt til å ha et automatisk vannbyttesystem på karet, og det finnes heller ingen plass i noe rom her til et så digert akvarium. Jeg ugler litt på den ene møbelskjenken vi har i stuen, men mannen min klikker vel hvis jeg foreslår å tuppe ut den til fordel for et kjempeakvarium.... Særlig når et slikt kar ikke ville kunne hatt særlig med planter i (Uaru spiser dem og Altum'en skal ha det for dunkelt til at planter trives) og derfor ville mistet mye av sin prydverdi for en "vantro" (altså ikke-akvarist)
Men et 660 liters beplantet akvarium med sør-amerikansk preg hadde heller ikke vært å forakte, masse røtter og fisk som lar plantene være i fred. Det hadde vært et virkelig blikkfang i stuen!
Postet 10.01.07 kl 21:17
Postet 10.01.07 kl 21:37
Sondre[QUOTE=Rambo][QUOTE=Dragen]Her er mitt drømmekarr: 5 meter bredt, med to avstikkere på endene, hver på 3 meter. 2 meter bredt allround, og 1 meter høyt. 2 meter dypt. Burde vel bli rundt 5-10 000L. Bak er det filter, med blomsterkasse over.
22 000 liter jeg skulle jeg tro:O
(ja det står to-og-tyve tusen!)
og så kommer jo "hagen" i bakkant i tilleg
Fint at dere liker drømmen min!
Den "hagen" vil være en naturlig del av akvariet, med planter som livnærer på vannet i akvariet. Hvem er det som kan stelle planter to meter unna? Ble litt dårlig fremstilt på tegningen. Paint er ikke noe bra når det gjelder nøyaktighet.
Kan vi si sølvhai?
Kunne egentlig tenkt meg å fyllt karret med kun neontetra og kuhlii-ål... 5-600 av hver? Og kanskje en Betta Splendens eller to?
Aldri vært begeistra for store fisk. Sånn bortsett fra sølvhai, for sølvhai er hai og hai er kult!
En annen drøm er gulv til tak, på 4x4m (LxB) + høyden på taket (la oss si 2.3m er normalt?). Dere får regne ut vannmengde, dere som kan det. Saltvann selvfølgelig, da dette er stuekarr :P
Tykkelsen på glassplatene på begge akvariene blir vel opptil 4-5 cm?
Men men, jeg kan klare meg med 720L hvis det er noen som føler seg gavmilde ;P
Postet 10.01.07 kl 22:10
Bumper denne jeg
noen som har drømt noe i det siste, eller gjennomført noen akvariedrømmer?
Postet 26.06.08 kl 16:38