Barn som nye akvarister- Hvordan unngå en dårlig start?

Mange foreldre kjøper veldig små akvarier/boller til sine barn (ofte mindre enn 15L).
Her på forumet blir man som oftest fortalt at man ikke kan ha fisk i slike kar.

Jeg etterlyser Konstruktiv informasjon til hvordan man kan løse denne problemstillingen, slik at foreldre og barn unngår dette marerittet.

For det er fryktelig trist for et barn å få beskjed om at det akvariet de ble så glad for å få, ikke kan brukes! Og det er minst like trist å være foreldrene til slike barn.

Hva kan grunnen til at så små kar blir kjøpt inn være? Her har jeg prøvd å finne noen svar:

1: De er tilgjengelige i butikkene, med markedsføring rettet mot barn.

2: Uvitenhet.

3: Foreldrene har muligens ikke økonomi, eller plass til noe større?

Hva kan vi gjøre med dette?

Jeg mener vi kan gjøre svært mye forebyggende på punkt 1 og 2.

1: Vi har faktisk muligheten til å påvirke hva som er lovlig å selge som bolig til fisk og andre dyr.

2:Hva med en lett synlig link til en artikkel om barn og akvariehold? Der man får konkrete tips på oppsett av små akvarier? Da tenker jeg på beplantning og forslag til fiskeslag og antall fisk, i forhold til antall liter.

Jeg kritiserer ikke informasjonen som er her fra før, den er god. Å anbefale minimum 80 liter er helt riktig! Men ofte er det for seint å anbefale størrelse, da mange allerede har kommet hjem fra butikken med sitt lille mini-kar, og veiledning fra akvariebutikken. Kansje har de fått med seg både fisk og en haug med produkter i tillegg. :-s

Kan vi lage et reelt oppsett til det som finnes på markedet? Eller bør vi påvirke lovene som regulerer markedet?

Innspill etterlyses

Det er vel flere veier å gå i denne saken, og sikkert noen veier som trenger å annlegges

Dette med å få endret lovgivingen, tror jeg kan sammenlignes med en ny firefelts vei fra Trondheim til Bodø - denne kommer neppe til å se dagens lys før de fleste av oss er så gamle og krokbøyde, at vi ikke makter å bytte en liter vann i uka :p

Det jeg i første omgang tror kan være nyttig, er at lokale klubber etableres i mye større omfang enn hva vi til nå ser. Slike klubber kan drive konstruktivt informasjonsarbeide, både i form av flyers på butikker, innlegg i aviser, kurs og kanskje foredrag på skoler? Vet ikke om alle butikkene ville slippe til slik info, det er jo tap i kassa om noen ikke kjøper akvarier som har musefelle-effekt på fiskene (kun ett lite antall overvinner faren.) Er jo god butikk å selge nye Doffen-fisker til bollen, etterhvert som Doffen dauer.

Vi kunne sikkert fått til å lage en artikkel som hver enkelt kan forsøke å plassere lett synlig i dyrebutikken, på eget initiativ. Artikler kan forresten alle skrive, det trenger ikke være en eller flere moderatore som skriver disse for at de kan publiseres på AF.

Tror også den enkelte kan påvirke sine lokale butikker, til å kanskje endre politikken mot boller og småkar, dersom en angriper dette rett. Angripe er vel ikke rette ordet, men du vet sikkert hva jeg mener

Det jeg tror er en del av grunnen til at mange butikker har slike småkar i handel, er kjedens makt over butikken, plassmangel, og kanskje pengemangel til å ta inn større\ dyrere kar.
Lokalt selges det sikkert 50 60L kar pr kar på over 200L som selges. Her selges det heldigvis lite kar på undet 60L fra Tropehagen (aner ikke hva som skjer i kjelleren i andre enden sentrum, der har jeg ikke vært innom på laaang stund.)
Interessant spørsmål, og et som vi absolutt bør bidra med positive løsninger til. Litt enig med Frank at å gå veien om forskriftsendringer er vanskelig. Her kan man jo kanskje heller se på om Mattilsynet kunne bidra positivt, de har jo nå en brosjyre for utdeling i butikkene. Har en slik hjemme, men husker ikke nå hva som står i den.
Mener dere i fullt alvor at kar på 60 liter eller mindre bør forbys?
Hmm.. Jeg er nybegynner selv, og har et akvarium på 63L. Ikke spesielt stort, men nok for en nybegynner mener jeg. Men man kan jo ikke ha mye fisk i det, og heller ikke fisk som blir for store. Men, perfekt til noen neontetraer, guppyer og Ancistrus'er.
Hvorfor er det da anbefalt minimum 80L til en nybegynner?

Ditt lille akvarium ser jeg for meg kan bli et godt yngel-akvarium, men de må jo da flyttes over til noe større når de vokser. 15L? Det er jo det samme som at soverommet mitt skulle vært 2 kvadratmeter i størrelse... :-S
Roy Løvmyr
Selvfølgelig ikke. I artiklene under "akvarieskolen" er minimum 80 liter anbefalt som begynnerkar, fordi det er lettere å holde vannverdiene stabile.
Det som er jeg reagerer på, er at butikkene gjør det fristende å kjøpe disse små bollene og karene på under 15 liter til barn, og som i tillegg blir overfylt med fisk. Noen som har sett disse nye bollene (ca 8L?) med plastføtter og øyne i knalle farger?
Roy Løvmyr

Nei, jeg tror ikke at noen her inne i fullt alvor vil forby akvarier under 60 liter. Hvordan kom du fram til den konklusjonen?

Diskusjonen går på hvordan sikre at nybegynnere ikke går i fella og kjøper et akvarie som erfaringsmessig blir vanskelig å lykkes med.

Gulfiskboller derimot kan vi diskutere oss blå i trynet på. Der vil jeg ha føringer på at det ikke er lov å ha annet enn kaktus og potetgull i disse.

Ja, alle nybegynnere kan gå i disse fellene, men da særlig små barn, som er prisgitt en voksen for å finne ut av ting.
Den voksne har kanskje ikke særlig mye erfaring, og det er ikke sikkert at de er interessert i å sette seg særlig inn i barnets hobby.
Dette betyr at barnet selv må erfare det nederlag det blir å få en gave som mange regner som blomsterpotte, og ikke akvarium.
Å forsøke veien om forbud og påbud er for det første en lang og vanskelig vei, og for det andre en vei alt for mange har gått tidligere. Vi har nok lover og påbud/forbud fra før.

Hørt vitsen (vits?) om forslaget om å erstatte tykke bøker med lover og forskrifter med forbud med et tynt hefte om det som er tillatt?

Informasjon og anbefalinger må være veien å gå. Én ting er hva en som vet hva han/hun gjør bruker en 20 ltr til, en anne hva en uerfaren gjør med samme karet.
Jeg synes ikke barnet har så mye med denne saken å gjøre, at nybegynnere ender opp med knøttsmå akvarier som er overbefolket med feil typer fisk.

Det er den voksne.

Det er en voksen person som sier "ja" og åpner lommeboka og betaler for det der de står i butikken. Og som voksen er man ansvarlig. Ansvarlig for å sette seg inn i noen minimumskrav ifht stell og pass av de levende vesnene man anskaffer.

Synes ikke man skal skylde på barna, og at de små akvariene er lett tilgjengelige og fristende utstilt i butikken. Det er sjokolade og godteri også, men vi lar dem ikke få det i hytt og pine likevel.

Bøker lånt på biblioteket er en fin start på en hobby som dette. Selv lånte jeg haugevis av bøker på biblioteket som barn, og særlig alle de akvariebøkene som fantes. Leser man noen slike sammen med barnet først, så får man vite iallefall det mest elementære.

Jeg tror at mange kjøper disse altfor små akvariene med en ting i bakhodet når ungen står der og maser i butikken; "Det er jo bare fisk... går det galt eller ungen blir lei, så trekker vi bare fisken ned i dass".
mona o
Jeg tror at mange kjøper disse altfor små akvariene med en ting i bakhodet når ungen står der og maser i butikken; "Det er jo bare fisk... går det galt eller ungen blir lei, så trekker vi bare fisken ned i dass".

Akkurat, Mona.
Jeg ønsker heller ikke å kritisere barna. Håper ikke innleggene virket slik? Det finnes så mange voksne som ikke gidder å sette seg inn i barnas hobbyer. -Og det er fiskene og barna som får nedturen.
Jeg synes faktisk ikke bare synd på fisken. jeg synes synd på barna også.
Det er også en del (voksne) som er veldig opptatt av at den nye hobbyen til barna ikke skal ta noe plass - og selvsagt heller ikke koste noe penger. Da blir det 19-litere, og deretter påfølgende svingende vannverdier da....
Selv om man som butikkansatt prøver å anbefale en 96-liter aldri så mye....

Jeg har hjulpet til i en dyrebutikk av og til det siste halve året, og jeg vet ikke hvor mange ganger det har vært kunder innom som synes det er helt håpløst at de ikke får kjøpt boller til fisk hos oss....
Flott Liz-H! Da har dere tatt ansvar! Håper dere forteller hvorfor
I mange dyrebutikker selger de skåler og vaser, fra 2 liter og oppover + disse femliterne med lys og og pumpe. Når folk ser at produkter er tilgjengelige, så kan det hende de er blåøyde nok til å tro at produktet er OK å bruke til fisk.

Jeg har bolle selv, som jeg har fått av noen venner. Har brukt den kun når jeg vil redde unna litt yngel, eller hvis en fødende guppy ikke får fred fra de andre. Jeg kommer nok til å fortsette å ha den, men kun til reserve-bruk.
19 -litere er greie, de. Men man må jo vite hva som passer oppi.

Og etter alt jeg har lært om fisk, kunne jeg aldri komme på å putte gullfisk oppi. Den ender vel opp som blomsterpotte en gang ;D

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap