Mye damp fra åpent kar?

Jeg ønsker å ha et av mine akvarium uten tett lysarmatur.

Jeg tenkte å ha lampe hengende fra taket over karet, og jeg vil helst ikke bruke dekkglass.

Men...Jeg har en mann som ikke deler min glødende interesse for vannbeholdere over hele huset, men han tolererer det hvis det ikke har noen ubehagelige konsekvenser.

Så nå lurer jeg på om det blir veldig fuktig (damp\kondens)i et rom med et åpent akvarium?

Er det noen som vil dele sine erfaringer med slike kar?

Det blir fyrt med ved i rommet der jeg tenkte at karet skulle stå.
Hei Ros U,

Har selv 6 stk kar stående i et panelkledd rom på ca 30 kvaderat uten annen ventilasjon enn ventilene i vinduene (2 stk)
Har alltid døren i dette rommet på gløtt for å dele varmen ut til andre rom.

3 av disse kara ( 250l, 222l, 105l) har siden 2002 stått uten dekkglass med lamper\rør hengede over kara.

Har ikke noe merkbar fuktighets/damp problem tiltross for høy romtemp. bortsett fra litt kondens på vindusrutene.

All panel er svært godt lakk behandlet.

(Rommet er forøvrig en Loftstue :O ''mmmmm'' mye vann på loftet det, skummelt.)
Supert!!

Da bør jo jeg våge med bare et på 100 liter.

Regner med at lampen kommer om en ukes tid, så da er det bare å sette i gang med planting mens jeg venter.

Tusen takk for hjelpen, fant ikke noen tråder hverken her eller andre steder om dette kunne være et problem.
Med hensyn på damp i rommet vil jeg anta at problemet er størst ved lav temperatur i rommet (kald luft kan ta opp mindre fuktighet enn varm luft) og høy vanntemperatur (som innebærer mye fordamping). Ellers er det formodentlig karets overflateareal som bestemmer fordampingen; vanndybden burde ikke ha noe å si.

Hmm - har lest litt om dette emnet (lurte mest på dette med problemet rundt fisk som hopper).... og her er i hvert fall èn artikkel

Edit: Luftfuktere var i hvert fall i skuddet for en del år siden. Vet ikke om dette er helt tilfellet i dag, men om så skule være, slår man jo to fluer i en smekk! (man kan i det minste prøve seg med dette argumentet under forhandlinger/lobbyvirksomhet i heimen
Tusen takk
Meget bra artikkel som gav svar på endel ting som jeg ikke har tenkt på en gang(jeg har astmatiker i huset)

Dette bekrefter jo det som Morten Kirkevåg har erfart, så jeg setter beroliget i gang med mitt åpne akvarium.

Gleder meg villt nå.. Kansje jeg burde ha mere en ett..
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap