Plastikkplanter
Postet 26.01.07 kl 17:09
Postet 26.01.07 kl 17:25
Tenkte meg det ja. Har bare vært uheldig med levende planter. Hvilke planter passer best i mitt akvarie? Har prøvd med levende planter 5 ganger og de har bare visnet hen. Skjønner ikke hva det er for jeg har ikke glemt å vanne de Brukte tetra sitt plantenæring. Har Ph 7.5 nitrit er helmax og Gh på 8.
Postet 26.01.07 kl 17:31
Når du sier at nitrritt er helmax, så regner jeg med at du mener null nitritt? Plantene pruker forøvrig ikke nitritt, men nitrat.
Forusatt at verdiene er riktige, så har jeg gjort et søk i plantebasen for deg.
Jeg valgte lette planter med lite lyskrav. Hvis du har veldig godt lys, kan du gjøre søket om igjen, og så rette på lyskravet.
Forusatt at verdiene er riktige, så har jeg gjort et søk i plantebasen for deg.
Jeg valgte lette planter med lite lyskrav. Hvis du har veldig godt lys, kan du gjøre søket om igjen, og så rette på lyskravet.
Postet 26.01.07 kl 17:49
Tuusen takker :)
Jeg måtte rette litt på temperaturen i søket men det ga meg absolutt svar.. Nå skriver jeg en handle liste
og kjører avgårde til dyrebutikken. Får håpe det går bra denne gangen med plantene.
Hvilken dyrebutikk handler du på forresten? Vestkanten?
og kjører avgårde til dyrebutikken. Får håpe det går bra denne gangen med plantene.
Hvilken dyrebutikk handler du på forresten? Vestkanten?
Postet 26.01.07 kl 17:54
Postet 26.01.07 kl 21:03
AggiTror ikke de er særlig egnet...
Enig med Aggi her, ville nok ha valgt plastplsnter som er beregnet for akvarier.
AggiJeg ville uansett ikke brukt plastikkplanter... Levende planter bruker av de giftige avfallsstoffene som kommer fra fisken. I tillegg så lager plantene oksygen som er bra for fisken.
Sitat fra Akvarium for fiskenes skyld?
Tonny Brandt Andersen;
"Hver gang du gjør et valg i akvariet ditt bør du først tenke på om du lager akvarium fiskens skyld.
Det er ikke viktig om du bruker plastplanter eller ekte planter.
Man bruker så mye teknikk i dag og man får likevel ikke den naturlige balansen som mange snakker om. "
Postet 26.01.07 kl 21:20
Postet 26.01.07 kl 21:35
Postet 26.01.07 kl 23:28
klart det
Nils Vollstad[QUOTE=Aggi]Tror ikke de er særlig egnet...
Enig med Aggi her, ville nok ha valgt plastplsnter som er beregnet for akvarier.
AggiJeg ville uansett ikke brukt plastikkplanter... Levende planter bruker av de giftige avfallsstoffene som kommer fra fisken. I tillegg så lager plantene oksygen som er bra for fisken.
Sitat fra Akvarium for fiskenes skyld?
Tonny Brandt Andersen;
"Hver gang du gjør et valg i akvariet ditt bør du først tenke på om du lager akvarium fiskens skyld.
Det er ikke viktig om du bruker plastplanter eller ekte planter.
Man bruker så mye teknikk i dag og man får likevel ikke den naturlige balansen som mange snakker om. "
Klart det er for fisken sin skyld. det er jo derfor jeg spør så jeg ikke ødelegger hjemmet deres Takk for svar
Postet 26.01.07 kl 23:30
LillfishJeg måtte rette litt på temperaturen i søket men det ga meg absolutt svar.. Nå skriver jeg en handle liste og kjører avgårde til dyrebutikken. Får håpe det går bra denne gangen med plantene. Hvilken dyrebutikk handler du på forresten? Vestkanten?
Jeg ble så grusomt nyskjerrig, at jeg måtte bare spørre igjen
Kjenner du meg?
Postet 27.01.07 kl 02:30
:)
nei kjenner deg nok ikke. Vilt gjettet bare. Bor ikke du i Godvik? Eller blander jeg med en annen her..?
Postet 27.01.07 kl 02:43
Postet 27.01.07 kl 14:20
Postet 11.10.07 kl 15:57
ny, det er jeg detHvorfor skal man ikke bruke vanlige plastikkplanter? Tenkte å bruke ne kombinasjon med plastikk og levende.
Du avgjør jo selv om du vil det. Det er bare å bruke det om du synes det er fint. Men plastikkplanter har en lei tendens til å se både kunstige og juglete ut, spør du meg. Det er ikke noe naturlig ved dem i det hele tatt. Jeg har sett det i butikker, og det hadde ikke gått gjennom hos meg ihvertfall
En annen ting er at plastikkplanter overhodet ikke gjør noen nytte. De forbruker ikke overskudd av avfallsstoffer i vannet, de driver ikke fotosyntese. De produserer ikke oksygen, slik levende planter gjør.
Det er ekstra lett å få alger i et akvarie med plastikkplanter, siden algene da får masse ekstranæring å gasse seg med. Ingen levende planter å konkurrere om næringen med. Algene vil nok slå seg ned på plastikkplantene også...
Postet 11.10.07 kl 16:01
Endret: 11.10.07 kl 16:02
Inaktiv bruker

Jeg fant ut at plastplantene fikk en skikkelig snørrete overflate. De ble regelrett kasta ut av mitt kar, så nå er karet mitt under oppgradering med kun levende planter ;0)
Postet 11.10.07 kl 16:07
Postet 11.10.07 kl 17:33
Postet 11.10.07 kl 18:04
Inaktiv bruker

Mange av plastplantene i vanlige butikker er sprayet med grønn maling og det er vel heller ikke så heldig. Når det gjelder plastplanter som er egnet for akvarier er vel "mer" trygt skulle man tro da ;0)
Postet 11.10.07 kl 18:12
Endret: 11.10.07 kl 18:14
Postet 11.10.07 kl 22:40