Plastikkplanter

...hmm, tør jeg spørre..? Vel, er det mulig å bruke vanligeplastikkplanter i akvariet? Som en ikke kjøper i dyrebutikker..? Mulig dette er helt vekke, men jeg kom til å tenke på det rett i sted...
Tror ikke de er særlig egnet...
Jeg ville uansett ikke brukt plastikkplanter... Levende planter bruker av de giftige avfallsstoffene som kommer fra fisken. I tillegg så lager plantene oksygen som er bra for fisken.
Tenkte meg det ja. Har bare vært uheldig med levende planter. Hvilke planter passer best i mitt akvarie? Har prøvd med levende planter 5 ganger og de har bare visnet hen. Skjønner ikke hva det er for jeg har ikke glemt å vanne de Brukte tetra sitt plantenæring. Har Ph 7.5 nitrit er helmax og Gh på 8.
Når du sier at nitrritt er helmax, så regner jeg med at du mener null nitritt? Plantene pruker forøvrig ikke nitritt, men nitrat.
Forusatt at verdiene er riktige, så har jeg gjort et søk i plantebasen for deg.
Jeg valgte lette planter med lite lyskrav. Hvis du har veldig godt lys, kan du gjøre søket om igjen, og så rette på lyskravet.
Tuusen takker :)
Jeg måtte rette litt på temperaturen i søket men det ga meg absolutt svar.. Nå skriver jeg en handle liste
og kjører avgårde til dyrebutikken. Får håpe det går bra denne gangen med plantene.
Hvilken dyrebutikk handler du på forresten? Vestkanten?
Det hender, det, ja... Kjenner du meg?
Aggi
Tror ikke de er særlig egnet...

Enig med Aggi her, ville nok ha valgt plastplsnter som er beregnet for akvarier.

Aggi
Jeg ville uansett ikke brukt plastikkplanter... Levende planter bruker av de giftige avfallsstoffene som kommer fra fisken. I tillegg så lager plantene oksygen som er bra for fisken.

Sitat fra Akvarium for fiskenes skyld?
Tonny Brandt Andersen;

"Hver gang du gjør et valg i akvariet ditt bør du først tenke på om du lager akvarium fiskens skyld.
Det er ikke viktig om du bruker plastplanter eller ekte planter.
Man bruker så mye teknikk i dag og man får likevel ikke den naturlige balansen som mange snakker om. "

Når man plages med noe er det ofte det beste å gå tilbake til det enkle. Siden det her er snakk om
planter så ville jeg valgt de enkle og sikre. Vallisneria, Vannpest, Hornblad og Sverdplanter er
takknemlige å holde. Ikke krever de mye lys og så lenge de får litt næring så vokser de akseptabelt.
[QUOTE=Aggi]Det hender, det, ja... Kjenner du meg? [/QUOTE
nei tror ikke det..
klart det
Nils Vollstad
[QUOTE=Aggi]Tror ikke de er særlig egnet...

Enig med Aggi her, ville nok ha valgt plastplsnter som er beregnet for akvarier.

Aggi

Sitat fra Akvarium for fiskenes skyld?
Tonny Brandt Andersen;

"Hver gang du gjør et valg i akvariet ditt bør du først tenke på om du lager akvarium fiskens skyld.
Det er ikke viktig om du bruker plastplanter eller ekte planter.
Man bruker så mye teknikk i dag og man får likevel ikke den naturlige balansen som mange snakker om. "

Klart det er for fisken sin skyld. det er jo derfor jeg spør så jeg ikke ødelegger hjemmet deres Takk for svar
Lillfish
Jeg måtte rette litt på temperaturen i søket men det ga meg absolutt svar.. Nå skriver jeg en handle liste og kjører avgårde til dyrebutikken. Får håpe det går bra denne gangen med plantene. Hvilken dyrebutikk handler du på forresten? Vestkanten?

Jeg ble så grusomt nyskjerrig, at jeg måtte bare spørre igjen
Kjenner du meg?
:)
nei kjenner deg nok ikke. Vilt gjettet bare. Bor ikke du i Godvik? Eller blander jeg med en annen her..?
Lillfish
nei kjenner deg nok ikke. Vilt gjettet bare. Bor ikke du i Godvik? Eller blander jeg med en annen her..?

Nei, da blander du med noen andre...
Men jeg bor i samme bydel ;D
Hvorfor skal man ikke bruke vanlige plastikkplanter? Tenkte å bruke ne kombinasjon med plastikk og levende.
ny, det er jeg det
Hvorfor skal man ikke bruke vanlige plastikkplanter? Tenkte å bruke ne kombinasjon med plastikk og levende.

Du avgjør jo selv om du vil det. Det er bare å bruke det om du synes det er fint. Men plastikkplanter har en lei tendens til å se både kunstige og juglete ut, spør du meg. Det er ikke noe naturlig ved dem i det hele tatt. Jeg har sett det i butikker, og det hadde ikke gått gjennom hos meg ihvertfall

En annen ting er at plastikkplanter overhodet ikke gjør noen nytte. De forbruker ikke overskudd av avfallsstoffer i vannet, de driver ikke fotosyntese. De produserer ikke oksygen, slik levende planter gjør.

Det er ekstra lett å få alger i et akvarie med plastikkplanter, siden algene da får masse ekstranæring å gasse seg med. Ingen levende planter å konkurrere om næringen med. Algene vil nok slå seg ned på plastikkplantene også...
Inaktiv bruker
Jeg fant ut at plastplantene fikk en skikkelig snørrete overflate. De ble regelrett kasta ut av mitt kar, så nå er karet mitt under oppgradering med kun levende planter ;0)
Er det noen forskjell på akvarieplastikkplanter og vanlige plastikkplanter (f.eks. kjøpt på en blomsterforretning)? Har ikke tenkt å ha så mange plastplanter, men 2-3 stykker, og mye levende akvarieplanter.

Som nevnt i tråden, vær forsiktig med å putte ting i akvariet som ikke er lagd for akvarie.
Du vet ikke hva butikk-plast inneholder, det kan kanskje skille ut uheldige stoffer over tid.
Inaktiv bruker
Mange av plastplantene i vanlige butikker er sprayet med grønn maling og det er vel heller ikke så heldig. Når det gjelder plastplanter som er egnet for akvarier er vel "mer" trygt skulle man tro da ;0)
Ok, sånn ja... da får jeg satse på akvarie plastikkplanter da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap