Hvilke medisiner bør en ha liggende??

Er det noen meninger om hvilke medisiner man bør ha liggende i akvariemedisin skapet. Man bor jo langt unna nærmeste zoosjappe, så det er jo frakt tiden med posten ofte som er tiden det tar å få medisin, ca en uke..
Har eSHa 2000 og JBL Furanol. Er ingen spesiell grunn for akkurat de to, er i grunnen ikke sikker på hvorfor jeg har de..
Men det kan jo være en ide å ha noen liggende tilfelle sykdom. Virker som mye er multi medisiner som skal ta mye, så da trenger man vel ikke så mange forskjellige typer for å dekke det meste. Har Diskus, så slik hjellekur kunne vel vært en ide å ha liggende..

Noen som har en smørbrødliste på medisiner dere prøver å ha liggende?
Jeg syntes eSHa 2000 og eSHa Exit er noe som bør befinne seg i etthvert akvarie-hjem.
Sera Bactopur Direck kan også være kjekk å ha, siden denne inneholder det meget virksomme stoffet nifurpirinol. Denne dreper imidlertid det som er å drepe av filterbakterier.

Siden du har Diskus, ville jeg i tillegg skaffet Prazi Pro, og Dewormer kur fra Rocky Mountain Diskus (link i lenkesamlinga). Kjøp gjerne også medisinen mot hullsyke (hexamita er hullsyke, om du ikke viste det).

Ut over dette, kan det være lurt å ha flytende vitaminer på lur. Vitaminer er ofte forskjellen mellom småsjabby fisk, og alvorlig syke fisk. Anbefaler selv eSHa sine vitaminer, både Optima og Minaroll er kjekke
Frank Angell
Siden du har Diskus, ville jeg i tillegg skaffet Prazi Pro, og Dewormer kur fra Rocky Mountain Diskus (link i lenkesamlinga). Kjøp gjerne også medisinen mot hullsyke (hexamita er hullsyke, om du ikke viste det).

Er det noen butikker her på berget som fører disse Discus spesifikke medisinene, eller må vi bestille over dammen? kjenner til at Discus guru Kai kan levere gjelleormkur.
Banker liv i denne tråden igjen, sitter og tenker på å bestille medisiner, men hva burde jeg kjøpe og hvor får man kjøpt det??
Plussmedlem
Frank gir jo noen råd her. Jeg veit ikke hva slags fisk du vil medisinere i fremtiden, men eSHa Exit og eSHa 2000 er det mange som har stående.
Disse er rimeligst hos Aquamanias.
Han fører også JBL Furanol. Denne medisinen har det samme virkestoffet som Sera Baktopur Direct.
Du kan dermed eventuelt slenge med denne også i samme bestillingen
Flott takk, kom gjerne med flere medisiner, innhold i disse og hva de er mot.
Hva er så bra med nifurpirinol, hva hjelper det mot??

På lista står for tiden:
Prazi pro (har)
esha 2000 (har noe igjen)
esha exit (har)
esha optima
esha minoroll ?
esha hexamita?
jbl furanol eller Sera Bactopur Direck (hva hjelper de mot?)
Dewormer (finnes det noe annet som fungerer på samme måte?)

Plussmedlem
Jeg bruker også vitaminene eSHa Minaroll og Optima. Gir en "dash" med jevne mellomrom.
Om det er helt nødvendig tror jeg ikke, men synes det er greit som en ekstra dose etter f.eks. sykdom.
Disse kan ikke skaffes via Aquamanias, dessverre.

Både Sera Baktopur Direct og JBL Furanol inneholder Nifurpirinol.
Jeg har Sera-versjonen stående. Har brukt den mot en hissig bakteriell infeksjon på L-maller. Den fungerte meget bra.
(eSHa 2000 var uten virkning mot denne sykdommen.)
JBL Furanol har mindre Nifurpirinol i hver tablett.
1 tablett JBL inneholder 5 mg Nifurpirinol.
1 tablett Sera inneholder 27,6 mg Nifurpirinol (1 tablett pr. 50 liter)
Hmm tabeletter, ikke så glad i sånne ting, liker best flytende eller pulverform.
Har forresten:
Sera costapur
camacell (tabelettform, mot ormer)
Aquavita fra aqua nature (vitaminer til egentlig å ha på maten, men jeg drypper det like så godt rett i vannet)
Plussmedlem
Tablettene skal puttes i vannet. Det løser seg opp der. Enten i en kopp eller et sted i karet med god sirkulasjon. Er ikke verre enn det .
Du trenger ikke å svelge dem selv
He he regnet ikke med det, men mye vanskligere å dosere enn feks to dråper pr liter vann osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap