Pansermaller i karantenekar, trenger de sand?

Jeg savner sårt de morsomme små pansermallene i diskusakvariet og blir i løpet av helga å sette opp et karantenekar på 50-60 liter. Spørsmålet er om de trenger sand eller om jeg kan gå for et BB kar med et par røtter?
Ja og nei. Har hatt begge deler, og for eventuell medisinering er det en fordel å ha BB kar. Men det ser litt stusslig ut, så jeg fylte litt sand i bunnen. Coryene velger selv helt klart å bevege seg over sanden og ikke over den blanke glassplaten. I det ene karret mitt er det noe kraftig strøm slik at deler av bunnglasset er bart. Her er coryene bare ute og henter fôr, men når de er ferdig å spise legger de seg på sanden.

Ps. Det er er fornøyelse å se hvordan de siler sanden gjennom gjellene, og hvordan de pløyer seg gjennom sanden
Hmm da må jeg nok ta en snartur innom Biltema så gjengen får litt sand å rote i. Steribai fortjener kun det beste!
Har ikke erfaring uten sand selv, men har lest (bøker og forum) at det kan bli et problem med sopp (tror jeg det var) hvis de går på glassbunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap