utmerket fint, takk.

Hallo!
Jeg har et akvarium på litt over tyve liter, og det er sekskantet.
Oppi der har jeg 4 øksefisker, 5 guppyer ( hann ), en svart ferskvannskrabbe, en ancistrus og en kampfisk.
Til uken skal jeg få 5 noentetra og anskaffe meg to kirsebærreker.

Fiskene har det utmerket fint, og det virker ikke som om de er plaget av den "Lille" plassen. Akvariumet er faktisk ganske stort, og jeg fikk fortalt at jeg bare kunne ha EN kampfisk oppi, til nød. Dette synes jeg ikke var noe særlig å få høre.
Jeg tok derfor kontakt med noen som har hatt akvarium stort sett hele sitt liv, og h*n sa at dt gikk helt greit, og at dere var noen tullinger som bare ville leke viktigper og virke proff. ( Ikke mine ord altså! )

nOThing personal.

Men JA, det går utmerket fint med så mange fisker i et lite akvarium.

Ja, er du helt på styr her finnes det bare tullinger som ikke har noen som helst peiling på akvaristikk .

Før et samlet AF hiver seg over denne tråden så ber jeg dere være snille. Armene mine har måket så mye sne i dag at jeg ikke kommer til å klare en storstilt moderering

Hmm, Joa..
Joda..
Går nok utmerket med så mye fisk i et så lite akvarie
Vil tru at det går kjempe fint med en kampfisk i ett melkeglass og helt sikkert strålende med en gullfisk i en gullfiskbolle..
For og si det slik kan det meste gå fint. Det dem andre her mener og som jeg også syntes, er vell trivselen for fiskene og renhold du kommer til og få med så mye fisk med så lite vann. Om det er "humant" å ha så mye fisk i ett så lite akvarium er jo selvsagt en anna ting(?!)

Dette er jo opp til hver og enkel og bestemme.
jeg for min del syntes fiskene mine skal ha litt plass og svømme på, slik at jeg vet for sikkert at dem trives.
Blemma så og si alle har gått på i sin akvariehobby er nettopp det og fylle opp ett knøttlite kar med MASSE fisk helt til det sier Poff og du ender med fiskedød, algespreng og sjukdom..

Denne blemme kan vell samtlige skrive under på at dem har erfart opp gjennom tidene.

men, som sagt er jo dette opp til hver enkel og bestemme på egenhånd
Hadde prøvd en arowana i tillegg jeg
Så lenge det er plass så er det jo greit. Så jeg skal skaffe meg en hest å ha på badet.

Det å ha vært eller gjort noe hele livet kvalifiserer deg heller ikke til noe som helst. Er du en dårlig murer så er du en dårlig murer hele livet, du har bare litt erfaring til slutt :P
Får vondt av å lese dette. Husk at mange av de du kaller viktigper her, faktisk har årevis med erfaring! Det er ikke bare et inntrykk de prøver å gi. Var det h*n som solgte deg fisk som ga deg rådene?

Jeg skal ikke si noe mer, du kommer til å skjønne det selv etterhvert.

Men, Ina, kan ikke du gjøre oss en tjeneste? Hold oss oppdatert på hvordan det går fremover?

Æ sei ikje nåkka æ.....
ElinGH
Får vondt av å lese dette. Husk at mange av de du kaller viktigper her, faktisk har årevis med erfaring! Det er ikke bare et inntrykk de prøver å gi. Var det h*n som solgte deg fisk som ga deg rådene? Jeg skal ikke si noe mer, du kommer til å skjønne det selv etterhvert. Men, Ina, kan ikke du gjøre oss en tjeneste? Hold oss oppdatert på hvordan det går fremover?

JEG kalte dere ikke viktigperer, men h*n ( Vil helst være anonym)

Jeg kan godt holde dere oppdatert jah, greit det, men om dere kommer for å se på akvariumet kan dere lett se at det IKKE er overfylt.
Ina Christin
JEG kalte dere ikke viktigperer, men h*n ( Vil helst være anonym)

Skjønner godt h*n vil være anonym...

Ina Christin
Jeg kan godt holde dere oppdatert jah, greit det, men om dere kommer for å se på akvariumet kan dere lett se at det IKKE er overfylt.

Bilde?
Jeg har ikke tenkt å kommentere antallet fisk, siden jeg ikke selv har hatt tyve liters før, men jeg ville ikke kjøpt 5 neontetra... jeg er ikke ekspert, men jeg tror ikke de vil like å være så få..

Er det noen her som har hatt ca 5 neontetra eller kardinaltetra, som har det bra sånn?

Nå har jeg 12, og de har det fint, de stimer ikke så mye at det gjør noe, men jeg tar det bare som et tegn på at de føler seg trygge.

Du får ha lykke til med dette akvariet, så får vi se hvordan det går framover. Skal du legge ut bilde? hadde vært interessant å sett.
LindaNor
Jeg har ikke tenkt å kommentere antallet fisk, siden jeg ikke selv har hatt tyve liters før, men jeg ville ikke kjøpt 5 neontetra... jeg er ikke ekspert, men jeg tror ikke de vil like å være så få.. Er det noen her som har hatt ca 5 neontetra eller kardinaltetra, som har det bra sånn? Nå har jeg 12, og de har det fint, de stimer ikke så mye at det gjør noe, men jeg tar det bare som et tegn på at de føler seg trygge. :) Du får ha lykke til med dette akvariet, så får vi se hvordan det går framover. Skal du legge ut bilde? hadde vært interessant å sett.

Uansett skal jeg gi de vidre til veninna mi, så neontetran blir ikke no problem.

Jeg skal legge ut bilde ja, må vel ta ganske snart tenker jeg Kommer så snart jeg får satt opp riktig lys osv.
BILDER
Her kommer noen sterkt ønskede bilder.
Enda flere bilder!
Her er enda flere bilder.
JEG synes ikke det er overfullt, men..
Kan du ikke legge inn målene på karet ditt? Jeg synes det ser mer ut som en 40 liter jeg...

Jeg vet ikke,,
jeg vet ikke helt hva målene er, men det kan muligens være mer enn 20 liter. Kanskje tjue fem eller noe. For det er FAKTISK ganske stort..
25 litere er ganske små, det er derfor jeg lurte litt på mål.
Inaktiv bruker
Ja
Når man sier at karet er for lite til så mange fisk, så mener vi ikke at du ikke får plass til fisken oppi der fysisk. Det er ikke et syltetøyglass du legger oliven oppi liksom. Det er flere faktorer som gjør at det fort blir lite ideelt med flere fisker oppi litt over 20 liters kar.

- Veldig lite som skal til for å tippe vannverdier siden det er så lite vann
- Lite vann og mange fisk betyr at når de gir fra seg avfall så er det lite vann å tynne det ut i, dermed giftig vann mye raskere.
- Fisker krever plass rundt seg, og til sin atferd. Man kan jo lagre en hest i en bås, men får den ikke strukket på beina om dagen så vil den ikke ha noe bra liv. Fisk krever også å strekke på seg.
- Når du begynner å blande forskjellige typer fisk, fra forskjellige steder, så har de mindre plasser å hjemme seg vekk på om de ikke kommer overens. Litt som å sette en afrikaner, en svenske og en japaner inn i en 18 kvadratsleilighet i Oslo. Det kan gå, men går det ikke så kan det se stygt ut
- Derfor har mange som har kar på rundt 50-60 liter også bare en art, eller arter som er fra samme plass og går godt overens, av disse grunnene. Og det er også lite plass hvis man ikke har ideell fiskesammensetning.

Når det er sagt så er det du som bestemmer og gjør akkurat sånn du vil. Men vi sier ikke ting for å plage deg, det er for fiskens beste, som igjen vil være til ditt beste, for det er ikke kjekt med døde fisker.

Ifølge mitt øyemål er det nok 20 liter eller mindre, hvis det er et 42" TV som er til venstre for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap