Mine første bilder av min siste fisk :P

Jaja mine første akvarie bilder er tatt i all hast for å vise monster fisken jeg har kjøpt,denne skal etterhvert få gå for seg selv om den ikke skjerper seg

Den har prøvd seg litt mot den minste apollo haien min og litt mot ene elefant fisken,alt annet har fått være i fred.

Håper på å få den skikkelig identifisert etterhvert men det er stor sannsynlighet for at det faktisk er en florida gar :S

Håper bare den vokser sakte nok så jeg får tid,økonomi og plass nok til å utvide svømmeplass for den med tiden.

Og ja,bildene er veldig nybegynner kvalitet på,men det er dog de første bildene jeg noen gang har tatt av fisk i et akvarie.

Men hva synes dere om fisken? Er jeg gal? :P
Ja, jeg synes du er det. Herregud for et monster...30 inches! Det er ca trekvart meter....(76 cm).

Dens vitenskaplige navn er LEPISOSTEUS PLATYRHINCUS
Se litt mer om fisken her
Siterer noe:
"L. platyrhincus needs plenty of swimming space and is usually best left to public aquariums. However, if a 200 gallon aquarium can be provided platyrhincus can be kept at home."

200 gallon er altfor lite for en fisk på den størrelsen! De mener man kan stappe den i en 750 liter... (200 gallons (US) is equal to 757.08 liters)

Litt mer info her også.
Sitat: "Age and Growth - Florida gars grow rapidly and can reach a length of 30 inches."

PS!
Rognen deres er visst veldig giftig, både for dyr, mennesker og fugler.

Ja!
Du er helt klart gal!
Hvor stort er karet?
stripete gjeddetetra?
I boken back to nature-akvarieguide står det at den blir 40 cm.Trenger levende för, og karlengde på 350 cm. vanskelighetsgrad på 5 og meget følsom på vannkvalitet.. heheh.. Der har du et prosjekt forran deg..
Han har slått seg til ro hos deg no
Ser han eter også..kjempebra
Et annet sitat fra stedet: "Other characteristics of Florida gars include a shorter, broader snout with a single row of irregularly spaced sharp, teeth on both (upper and lower) jaws and no bony scales on the throat."

Nå synes jeg munnen på den er ganske lang og tynn. Men inne på monsterfisk tråden på NA så tror de det er florida gar,et alternativ er en hybrid som desverre blir lenger.

Akvariet mitt er ikke stort,for å være ærlig. De andre fiskene skal ut da det nye kommer,og da skal dette karet bli gjeddens eget kar med ganske spredd beplanting av tynne planter. Senere vil det bli et større kar til den.

Den er for øyeblikket 17-18cm ifølge målebåndet jeg hadde inntil glasset,og ser ut til å trives med plassen foreløpig.

Jeg er klar over at den ikke bør settes i et kar på 720 liter,planen er å skaffe større kar etterhvert som den vokser. Skulle gjerne likt å vite nøyaktig hvor raskt den vokser,for om denne vil vokse så raskt at jeg ikke vil rekke å skaffe plass til den fort nok,så blir det å lete etter noen som er interessert i den og kan gi den den plassen den trenger med tiden. Om det ikke lar seg gjøre så blir det eventuellt å ta en telefon til akvariet i Bergen.

Karet er på 160 liter,de andre fiskene skal i et 450 liters. Neste akvarium for gjedda når den vokser litt er et cayman 300 liter. Videre derifra må planlegges. Planer skal være klare til jeg har gitt gjedden nytt akvarie.
Ikke så lenge før den sliter med å snu med andre ord? :P
Den klarer seg fint foreløpig karet er litt over 1 meter i lengde og har fra før laget god plass for svømmende fisk ved hjelp av tynne planter,slik at de er dekorative og ikke blokkerer for fiskenes svømming

Og den trenger bare holde ut til sommeren
Nei nå
Den skal få et eget hjørneakvarie jeg skal låne av tanten min inntil jeg får kjøpt meg nytt akvarie selv. Den er fredelig så lenge den er mett og under foringstid. Men når den er sulten prøver den å ta nesten alt. Så i morgen er det ut
ja, men på norsk heter den alligatorgjedde, de er noen svære geist de der, hvorfor kjøpte du en sånn en da?

Håpet var at det var en annen art som ikke ble mer enn 40cm. Og i tillegg en ekstrem trang til å studere denne fisken når jeg fikk lest litt om den. Dette er en urfisk som har overlevd siden dinosaurtiden. Og siden det bor en fremtidig marinbiolog i meg så måtte jeg bare finne det ut.

Den får nok av mat og har klare farger. Set ikke ut til å mistrives så langt,men den vokser raskt. Den er nå nådd en ca lengde på 23cm.
hei fredrik. bare klabbet litt rundt her inne, og kikket på bilder. det er en som heter thor, som har sånn "fisk" som deg. alligatorgjedde. du kan ihvertfall se om den ligner? men etter som jeg forstod, så har han sine i en 200 liter... men ihvertfall verdt en titt?

http://akvaforum.no/imagedisplay.cfm?item_id=3196&id=18695&type=aquarium

han heter forresten filathor her inne...
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap