Nytt kar, nye muligheter:)

Har "bestilt" meg et brukt kar på ca 160 liter
Får det forhåpentligvis i løpet av uken...
Har masse ideer som krasjer rundt i hodet akkurat nå... Tror egentlig jeg skal ta det veeldig med ro når det gjelder fisk, for de jeg har formerer seg jo... Det er mer oppsettet jeg tenker på... Det må være rimelig og fint... Og ha mulighet for god plantevekst. Biltemasand svirrer litt i hodet... men da må jeg vel ha varmekabler.... det har jeg ikke lyst til... Varmt nok her inne... Har sentralvarme, og da blir stuetemperaturen fort 24 grader... Sandsnegler? Tjaaa.... de malaysiske er jo fine, men de spiser vel også litt planter, eller?
En annen ting er jo om plantene i det hele tatt vil feste seg i sanden...

Så var det plassering av karet... Jeg har veldig god plass rett ved stuevinduet... Det er ikke direkte sol der, kanskje en sjelden gang om vinteren når sola ligger lavt... Men det kommer jo noe lys til. utenfor vinduet er det en innglassert veranda, og taket strekker seg nesten 3 meter ut... Så da tilsvarer det vel om karet skulle stått ca 3 meter fra et panoramavindu... Går det bra? Kanskje jeg til og med kan ha lyskrevende planter da?

Ja, sånt er det som svirrer i hodet mitt nå om dagen
Varmekablene vil ikke avgi varme som du selv føler, knapt noe som merkes i karet.
Har selv den minste kabelen til JBL, i ett kar på 96L. Denne tusler 24\7, og jeg merker meget lite varme fra denne i selve karet. Men du verden, hvor god temp det er for plantene i bunnlaget Plantene stortrives, rett å slett.
Har forresten Rådasand 0,8-1,2mm i det karet.

Har finere sand i 150L med reker (de som bodde i 63-litrene), og her bruker jeg sandsneiler.
Men du verden, her var det ganske kompakt ned i bunnlaget.... Såpass kompakt at det ikke er sjangs for gass-dannelse, men ikke for kompakt til at plantene ikke trives som bare juling
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap