Fangst med forviklinger

Kom over denne artikkelen: Fangst med forviklinger
Å fange levendefor til fiskene kan tydeligvis være skumlere enn man i utgangspunktet skulle tro
Det jeg alltid har lurt på ang. dette med egenfangst... hvordan i alle dager vet man hva man får i håven? Hvordan vet man at det er f.eks. dafnier, mygglarver og annet ufarlige småkryp? Ser man gjennom fangsten med mikroskop eller... eller bare pøser man oppi det man har fått?
Aiaiai... Jeg kjenner den følelsen altfor godt... Jeg var veldig hestefrelst i tenårene, og på skolen jeg gikk på, var det en fjording jeg kunne ri så mye jeg bare orket... Det eneste problemet var at hesten var på beite sammen med ungstuter... Men joda, ri skulle jeg.... Med hjertet i halsen måtte jeg bare gå rundt på beitet og late som ingenting mens jeg lette etter hesten....
En lupe til å studere de minste artene, er nok å anbefale. Selv er det mest mygglarver jeg høster, og disse "sorteres" før jeg enten forer, eller fryser dem. Pinner, og andre småting jeg ikke er 100% sikker på hva er, ender rett i dass

Og om du lurer; det er ett kjedelig arbeid jeg setter lite pris på, dette med å sortere snadderet
Jeg har fanget litt levendefôr og følger stort sett prinsippet "er det smått er det godt". Mao. så havner alt i karet. Det hender det kommer med noen midd som ikke er særlig for småtassene (yngelen) å spise, men disse forsvinner av seg selv etter en tid har jeg sett. Store mengder fryser jeg ned på gamle frossenfôrbrett.

Uansett så skal en være litt forsiktig, eller ha i bakhodet, at å fange levendefôr i vassdrag/vann med fisk så kan en få med seg parasitter en gjerne ikke ønsker i akvariet.

Det finnes en fin liten artikkel her på AF om dafniefangst på isen i Stavanger. Der er Håvard ute på "isfiske".

Her har killiene mine fått fyllt opp karet med usortert, ferskt fôr:
[External Image]
Kulemagefisk

mona o
Det jeg alltid har lurt på ang. dette med egenfangst... hvordan i alle dager vet man hva man får i håven? Hvordan vet man at det er f.eks. dafnier, mygglarver og annet ufarlige småkryp? Ser man gjennom fangsten med mikroskop eller... eller bare pøser man oppi det man har fått?
Man legger ut en tråd på AF: Levendefor fra naturen

Hvis noen har lyst til å lære mer om levendefor, er det mulig å møte opp på søndagen på killidagene for foredrag om emnet. Se her for program

Det er utrolig moro å se fiskene forandre seg fra koselige kjæledyr til hensynsløse rovdyr når de får levendefor.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap