Sett meg ut en ny innredning og fiskesammensettning i akvariet mitt:)

Er smålei av fiskene som jager, napper finner, levendefødere osv.
Så da hadde jeg tenkt å innrede karet mitt for Ancistrus mea huler osv.
Tenkte også å ha rosa eplesnegler og kirsebær reker oppi der.

Tenkte å bare ha Maller og skalldyr der nå, kanskje noen andre fisker, f.eks SAE og Kuhli, ikke noe mer.
Kirsebær rekene vil vel trives med mallene og sånt vel?

Noen komentarer på blandinga?
Hvilken størrelse er det på akvariet?
Du kan droppe SAE hvis du har ancistrus, kirsebærreker og eplesnegler. Da har du jo allerede 3 algespisende arter, og hvor mange trenger du egentlig? Griske SAE vil nok også kjapt utkonkurrere eventuelle sky L-maller i matfatet.

Eller tenkte du bare på Ancistrus som malle, ikke andre L-maller?

Få deg noen skiferhuler, og sett dem ned i karet på sandbunnen. Kjøp deg en haug røtter, og dander dem rundt om så hulene blir underst i vedhaugen. Ikke for mye system, la det gå i høyden! Det er flott, da ser det ut som grener som har ramlet i elva Maller elsker røtter å henge rundt på. At røttene skygger over og danner "tak" over hulene øker tryggheten for sky maller.

Og mange røtter har de flotteste naturlige huler du kan tenke deg! Jeg hadde et godt utvalg huler i L-malle karet mitt, men leksparet med Ancistrus blåste i dem alle. De fant en naturlig hule i en trerot jeg ikke visste om engang, og la kull etter kull i den

Skvis nedi noe javamose her og der, klem den fast i sprekker og mellom røtter, så fester den seg selv etterhvert. Ikke bruk sytråd med mindre du er 100 % på at ingen farlige løkker, tråd i spenn eller løse ender sitter igjen. Ikke la f.eks. sytråd stå i spenn over en grop eller fordypning i en rot, da vil maller kunne åle seg ned i gropa og henge seg fast i tråden når de vil komme ut igjen.

Kirsebærreker er fin-fine renholdsarbeidere i kar man har javamose. De jobber utrettelig dag og natt med å pille den ren for all slags rusk og rask. Dessuten spiser de alger
Tenkte kanskje å prøve meg på ancistrus oppdrett først, så eventuelt skaffe meg noen L maller om jeg får det til

SAE'ne kan sikkert plasseres i karet nede.
En ting til, vil ikke pH bli for lav til Kirsebær reker med mange røtter?
Karet er forresten på 110l.
Nei, jeg har aldri hatt merkbar ph-påvirkning ved bruk av røtter. Og jeg bruker røtter overalt! Unntatt i rekekarene, de er så små at det ikke er plass. Ellers ville jeg gjort det Jeg har dilla på dem!

Selv ikke i mallekaret, som jeg nesten toppet med røtter, ble ph påvirket. Tror jeg hadde minst 15 røtter der, i alle størrelser og fasonger Men ph ble ikke noe annerledes av den grunn.

Skjønner egentlig ikke hvorfor den myten om at røtter liksom skal være ph-senkende lever? Det skrives stadig vekk ting som at "putt en rot oppi hvis du vil senke ph". Lurer på hva slags røtter det er? Jeg har som sagt røtter i så godt som alle akvariene mine, ca 14, og merker ingenting på noen.

Kirsebærreker setter vel pris på vann som er litt rundt nøytralt eller rett under også?
Ei stor mangroverot i 325-literen dro pH ned fra 7 til 5.5-6 relativt kjapt her, men det er jo mest i begynnelsen. Hvis en bløtlegger dem lenge nok først blir det vel knapt merkbart. Være litt ekstra obs på pH de første ukene, så går det nok smertefritt.
pH'n i karet er nå på ca 5-6, vet ikke hva det kommer av egentlig:S
Har røtter der, men de skulle visst vært brukt en stund hos den forrige eieren.
Bytter 20l vann hver uke, så pH'n der skjønner jeg meg ikke på..
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap