Hvilket møbel fra IKEA egner seg som akvariebord?

Hvilket møbel fra IKEA egner seg som akvariebord?

Fortell gjerne hva du bruker selv.

Har du forsterket møbelet? Evt. hvordan....?

Jeg leiter etter et møbel som kan holde et rammekar på 152 liter (bunnmål 40x95).
Kan godt være et møbel på ca 50-60 cm høyde... Trenger ikke være et lukket møbel, da jeg kan bruke kurver i hyllene...

Forslag mottas med takk
TV-bord!
Jeg bruker disse. De som tåler mest tror jeg det står at tåler 100 kg. Dette er jo med hjul på, så hvis du ikke monterer på disse så tåler bordet "alt"
Jeg ønsker meg "Fjällnäs bord":
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15561&catalogId=10103&storeId=16&productId=14325&langId=-14&categoryId=15644&chosenPartNumber=60045393
Det er litt langt, men det passer igrunnen bra der jeg skal ha det.
Jeg har en 160 l som er 40x40x100 cm. Tenkte å plassere det på den ene enden (så det står over det ene benparet på bordet) og så blir det plass til det lille yngleakvariet og kanskje den store vasen som jeg bare har planter i også.
Og så tenkte jeg å sage av bena litt, så ikke bordet blir så høyt. Det betyr at den nederste hylla kanskje ikke kan settes på, evt kan settes på høyere med litt improvisasjon.

Det vil jo bli ganske mange kilos belastning, da! Må minst tåle 200 kg!
Tror jeg får ta meg en tur på IKEA og hoppe litt på et sånt bord... ;o)
Se litt på hvilke dimensjoner det er på sargen. Den kan jo evt forsterkes.
De har også "Förhöja trancherbord":
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=16&productId=15231&langId=-14&categoryId=16275&chosenPartNumber=80035920
Det har hjul på et benpar, men det er jo ikke noe særlig med akvarium, så jeg villa ha sagd av bena så hjulene ikke blir med.

Å sage av bordben krever en god del nøyaktighet, men jeg har gjort det flere ganger med godt hell, faktisk! ;o) (Fretex-kunde i mine studiedager)
Hva med Groland?
Ser iallefall solid nok ut
Er skeptisk til bord som er veldig lange. Særlig hvis ikke endene på karet går i flukt med det som støtter brodplaten. Har man flere kar på samme bord, så vil jeg tro at det trenge støtte under platen der hvor det ene karet slutter, og det andre begynner....
Hjemme hos oss har vi en av disse hyllene liggende på gulvet med en 80-liter og tv'en oppå. Har skrudd fast tre par føtter.

Dessuten har vi en 100-liter stående på tre skuffeseksjoner
Veldig greit med all oppbevaringsplassen de fører med seg, sel vom det ikke er plass til større ting som utvendig pumpe o.l. da.

Kanskje greit å være obs på at mye fra ikea har folie på utsida, det er ikke heltre, slik at hvis man søler vann på det på bukler det seg og kan sprekke i hjørnene... Vi har lagt en plastduk under akvariene som er tilpassa overflata på møblene for å unngå dette.
Groland ser fint ut, Aggi!
Det er litt for høyt der jeg skal ha det, også for dypt. Men hadde målene passet meg, hadde det vært et veldig godt alternativ. Det går kanskje an å sage av beina der også, men dybden er det værre å gjøre noe med.

Ida, lenken til de skuffeseksjonene førte til Lack-hylla de også. Hva slags skuffeseksjoner var det?
Føler jeg var rundt og så på alt på Ikea, dette var mer til 60l akvarie. Men det var fint lite som tålte slike vekter, samme hva jeg så på følte jeg. Kanskje de ikke tør garantere så mye pga. folk må sette det sammen selv
Eg har ein 128 liter på eit "Førhøja" bord. Litt langt, men har saga av endane på plata. Eg synest ikkje det er nok must å sage noko av høgda på dette, då eg synest akvariebord generelt vert noko låge. Deilig å kunne stå å studere fisken på nært hald utan å måtte stå på huk. Om du absolutt vil bli kvitt hjula, er dette maks eg ville kutta av og, til rett over, men smak og behag. Funkar i alle fall veldig bra heime hjå meg, trur nok 160 liter er nokså maks storleik, sidan dette bordet fort vert raklete.
Ja, Förhöja ser litt raklete og spinkelt ut. Det ville jeg nok ha forsterket ganske MYE hvis jeg skulle hatt 160 l på det!
Bena på bord er jo skjelden det som klapper sammen. Vekten kommer jo direkte vertikalt på dem. Men sammenføyningene mellom ben og resten av sargen ville jeg ha forsterket noe kraftig med beslag innvendig uansett hvilket IKEA-møbel jeg bruker, tror jeg.

IKEA vil jo ikke gå ut og si at "Dette møbelet tåler 300 kg og kan brukes som akvariebord". Siden folk skrur sammen selv, kan det fort bli litt raklete, og da ville nok IKEA risikere å måtte betale for oppussing i noen hjem...

Jeg er enig i at akvariebord som regel er alt for lave. Hvis en står normalt ser en jo bare lokket!?
Men jeg må ha det så lavt at vi ser litt av utsikten ut av vinduene når vi sitter ved spisebordet (Kommer til å ha akvariet som en "romdeler" mellom spisestue og stue.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap