Oppflylling av fisk i butikk...
Jeg var på en dyrebutikk i dag, og de hadde fått inn masse ny fisk. I de fleste kar hang det poser med fisk, og en ansatt hadde gått i gang med å tømme endel poser.
Mens jeg gikk og kikka på fisk, så var det ikke til å unngå at jeg så den ansatte jobbe med dette, og jeg ble en smule forundret, og nesten forferdet, over det jeg så...
Han hadde tatt av risten på et sluk på gulvet, og lagt en håv oppi sluket. Så tok han posene og tømte oppi håven. Og i mine øyne så var det ikke noe forsiktig tømming, men i full fart, og et par-tre poser i samme håv, før han tømte dem oppi det karet de skulle i. Jeg tenkte med forferdelse på de stakkars fiskene som lå underst i håven.
Så ser jeg en fisk som havner på utsiden av håven, og plump nedi sluket. Han fyller videre på, og først når han skal tøme håven, så ser han oppi sluket, napper opp fisken, og slenger den i karet sammen med de andre.
Videre er det endel gurami som hopper ut av håven. Disse sopes sammen med neven, som om han sopa vekk smuler fra et bord, og feies oppi håven igjen. Og det samme med noen maller som så sitt snitt til å stikke av...
Jeg synes behandlingen av fiskene ikke så bra ut, men mulig det er sånn de gjør det?
Jeg forlot i hvertfall butikken uten en eneste fisk i dag, selv om jeg hadde dratt dit for å handle litt...
Mens jeg gikk og kikka på fisk, så var det ikke til å unngå at jeg så den ansatte jobbe med dette, og jeg ble en smule forundret, og nesten forferdet, over det jeg så...
Han hadde tatt av risten på et sluk på gulvet, og lagt en håv oppi sluket. Så tok han posene og tømte oppi håven. Og i mine øyne så var det ikke noe forsiktig tømming, men i full fart, og et par-tre poser i samme håv, før han tømte dem oppi det karet de skulle i. Jeg tenkte med forferdelse på de stakkars fiskene som lå underst i håven.
Så ser jeg en fisk som havner på utsiden av håven, og plump nedi sluket. Han fyller videre på, og først når han skal tøme håven, så ser han oppi sluket, napper opp fisken, og slenger den i karet sammen med de andre.
Videre er det endel gurami som hopper ut av håven. Disse sopes sammen med neven, som om han sopa vekk smuler fra et bord, og feies oppi håven igjen. Og det samme med noen maller som så sitt snitt til å stikke av...
Jeg synes behandlingen av fiskene ikke så bra ut, men mulig det er sånn de gjør det?
Jeg forlot i hvertfall butikken uten en eneste fisk i dag, selv om jeg hadde dratt dit for å handle litt...
Postet 12.03.07 kl 20:37
Inaktiv bruker
Ikke god behandling det nei.. På den ene dyrebutikken her er de snille mot fiskene (Har sett dette flere ganger, og har vært med på det selv en gang), så det er helt klart forskjellig fra butikk til butikk og ansatte..
Postet 12.03.07 kl 21:17
Jeg har vært med på utsetting av fisk i en butikk.
Der var prosedyren slik-
posene ble lagt i de akvariene fisken skulle i (kunne bli litt tenking og bytting med det samme)
Så begynte man med et akvarie, fiskene ble tømt i en bøtte (egen fiskebøtte) og tilvent vannet fra akvariet.
Ikke like lenge og sakte som jeg gjør hjemme, men det vil man ikke ha kapasitet til.
Så ble de fanget med håv fra bøtte og til akvariet.
Jeg plukket alltid maller med hendene, håver kan skade de!
Der var prosedyren slik-
posene ble lagt i de akvariene fisken skulle i (kunne bli litt tenking og bytting med det samme)
Så begynte man med et akvarie, fiskene ble tømt i en bøtte (egen fiskebøtte) og tilvent vannet fra akvariet.
Ikke like lenge og sakte som jeg gjør hjemme, men det vil man ikke ha kapasitet til.
Så ble de fanget med håv fra bøtte og til akvariet.
Jeg plukket alltid maller med hendene, håver kan skade de!
Postet 13.03.07 kl 00:25
Endret: 13.03.07 kl 00:27
Postet 13.03.07 kl 00:58
Postet 13.03.07 kl 01:16
Postet 13.03.07 kl 05:01
CarreraJeg var på en dyrebutikk i dag, og de hadde fått inn masse ny fisk. I de fleste kar hang det poser med fisk, og en ansatt hadde gått i gang med å tømme endel poser. Mens jeg gikk og kikka på fisk, så var det ikke til å unngå at jeg så den ansatte jobbe med dette, og jeg ble en smule forundret, og nesten forferdet, over det jeg så... Han hadde tatt av risten på et sluk på gulvet, og lagt en håv oppi sluket. Så tok han posene og tømte oppi håven. Og i mine øyne så var det ikke noe forsiktig tømming, men i full fart, og et par-tre poser i samme håv, før han tømte dem oppi det karet de skulle i. Jeg tenkte med forferdelse på de stakkars fiskene som lå underst i håven. Så ser jeg en fisk som havner på utsiden av håven, og plump nedi sluket. Han fyller videre på, og først når han skal tøme håven, så ser han oppi sluket, napper opp fisken, og slenger den i karet sammen med de andre. Videre er det endel gurami som hopper ut av håven. Disse sopes sammen med neven, som om han sopa vekk smuler fra et bord, og feies oppi håven igjen. Og det samme med noen maller som så sitt snitt til å stikke av... Jeg synes behandlingen av fiskene ikke så bra ut, men mulig det er sånn de gjør det? Jeg forlot i hvertfall butikken uten en eneste fisk i dag, selv om jeg hadde dratt dit for å handle litt...
Uff, jeg syns det er trist at dette er inntrykket du skal ha av hvordan man slipper ut fisk i dyrebutikker... Men jeg håper du tror meg når jeg sier at det er langt i fra slik de fleste av oss gjør det. Jeg bruker også egen fiskebøtte for å tilvenne fisken, men det er som en sier før meg, dessverre ikke tid og kapasitet til å bruke like lang tid som vi gjør hjemme hos oss selv...
Men jeg tror det er de ferreste av de som har dyrebutikk som gjør det på den måten du beskriver i innlegget ditt. Jeg håper vertfall det...
Postet 13.03.07 kl 08:53
Postet 18.03.07 kl 00:04
MathildeUff, jeg syns det er trist at dette er inntrykket du skal ha av hvordan man slipper ut fisk i dyrebutikker... Men jeg håper du tror meg når jeg sier at det er langt i fra slik de fleste av oss gjør det. Jeg bruker også egen fiskebøtte for å tilvenne fisken, men det er som en sier før meg, dessverre ikke tid og kapasitet til å bruke like lang tid som vi gjør hjemme hos oss selv... Men jeg tror det er de ferreste av de som har dyrebutikk som gjør det på den måten du beskriver i innlegget ditt. Jeg håper vertfall det...
Neida, det er ikke mitt inntrykk egentlig. Jeg håper bare ikke det er sånn overalt.
Postet 18.03.07 kl 00:08
Inaktiv bruker
DyrehagenDet har ikke noe å gjøre med hoven, men med fisken. Maller har en tendens til å sette seg fast i nettingen i hoven, og da kan de skade seg når de forsøker å komme løs, eller at vi er uforsiktie når vi tar dem ut.
Håv lille venn,håv
/jan
Postet 18.03.07 kl 00:59