Mitt akvarium 530Liter

Sånn... da kan jeg bruke tråden hær flere ganger, til å spørre om ting om mitt akvarium :p

Nå lurer jeg på om jeg har for mye fisk? Noe det er smart å ha mere av evt.?

Volum: 530 Liter
Temp: 24
gh: 3-4 (skal økes med litt gips)
ph: 7.2 (skal senkes til 6,8ph)

5 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´

7 stk Leopardcorydoras Corydoras julii

7 stk Siamesisk algeeter

6 stk Skjørtetetra

20 stk Rødmunntetra

1 stk Østaustralsk regnbuefisk

4 stk Scalare (2stk i karantene)

2 stk Blågurami

4 stk Platy

1 stk Sverddrager

Har også Sandsnegler, og 8 eplesnegler.
Ville nok økt antallet cory-er.
Om du liker sjørtetetra, bør du hive på 10 i summen, om du heller vil ha en stor stim med rødmunner, fjerner du sjørtetetraene, og setter inn 30-50 rødmunner.
Faren for at disse ender som scalaremix, er absolutt tilstede...
Regnbuefisken aner jeg ikke om vil ha seg en makker eller ikke
(cory-er = pansermallemix fra tropehagen) Kan kjøpe til noen av disse.
Er det noen spesiell grunn til det?

Liker ikke sjørtetra. Kvitta meg med noen av dem. De stimer ivertfall ikke noen ting. Men en av dem hadde bare ett øye å han var litt yndling, så holdt av noen kamerater til den :p

Rødmunntetra er kule fisk. Stimer godt. Hadde sikkert vert kult med flere av disse ;D

Regnbuefisken ble kjøpt i god tro om at den var ikke stimfisk, viste seg at det var det alikevel, men har ingen planer om å kjøpe mere av dem.

Scalarene er kjøpt inn som små eksemplarer. Og har ikke sett dem svømme etter en annen fisk med blodsmak i munnen enda. Selv om jeg hadde noen veldig små neon i starten.
Er det noen sjanse de blir fiskespisere? Dem spiser bare flakfor og frysetørket røde mygglarver ennå. Har hatt to av dem siden oktober.

Har telt rødmunntetraer nå, 13stk igjen. Av 20

Ingen spor av døde, og de som er igjen er rød i maska :/
Kan det være av ph er 0,1 - 0,2 for høy?
Ellers er vannforholdene ypperlige.

Rødmunntetraene er på ca. 2 - 3 cm. fra hale til munn

Scalarene som er i karet er ca. 6 og 4. Fra hale til munn

De to scalarene jeg har i karantene er også ca. 4cm

Ingen av fiskene i karet klarer å spise en pellets engang. (bildet)
Bunnlag
Ingen grunn til å lage en ny tråd :P

Jeg skal skifte bort til karet mitt nå. Og da er det jo gode muligheter for å gjøre om litt...

Nå har jeg sand. Det er pent å se på. Plantene gror godt, har dratt opp noen å det er lange røtter på dem. Har lest at planter ikke klarer å slå rot så godt i sand.

Men nå som mine fisker begynner å bli større, ivertfall ancistrusene, så blir det fort mye rusk i vannet når dem spreller litt.. Ligger my mye dritt oppå sanden.

Lurer da på å kansje skifte bunnlag, men jeg må ta hensyn til corodorasene og zebrabotiane som skal ha riktig bunnlag.

Blir det mindre dritt av å skifte til stein? Vil dritten synke mye bedre ned i f.eks grus? Planter vil benytte seg bedre av det?

Skal også ha et tynt lag isopor i karet, blir ikke det stygt når man ser inn i karet. Må vel ikke legge den helt ut mot kantene da, og skrå bunnlaget ned mot kantene.

Noen tips, erfaringer?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap