Mona O! Et spørsmål om de store bøttene dine!

Hei, Mona!
Jeg har et par sånne 30-litersbøtter for å lufte vann i.
Nå må jeg la dem stå og lufte seg i underetasjen for så å bære vannet opp i stua...
Nå vet jeg ikke hvor stor og kraftig du er, men ut fra bildet ser du jo ikke ut som noen østauropeisk sleggekaster, akkurat... (Det må du ta som et kompliment, altså!!!)
Klarer du å bære bøttene? (jeg KLARER jo å bære dem, men det er svinaktig tungt opp trappa...)
Og hvordan får du vannet fra bøtta og oppi akvariet?
Øser med en mindre bøtte, eller bruker du pumpe av noe slag?
Du har jo rimelig mange liter vann å skifte, så jeg tenkte du sikkert har noen praktiske tips...
(Eller en cunning plan, i det minste! ;o)
Jeg gjør dette på samme vis som Mona (vet ikke hvem som var først ute med denne metoden). Både Mona og jeg bruker pumper til å løfte vannet.
Selv har jeg til nå brukt en 1100L\t maxijet, Mona har en eheim om jeg ikke husker feil.

Det er i alle fall ikke spesielt kjekt å drive å bære på mange hundre liter vann i uka, og da er en enkel pumpe kjekk å ha.

For deg som har en trapp å forsere: kan du sette dunkene oppe, og fylle de der? Om du ikke har uttak for vann oppe, skulle jeg tro at du greier å få vannet opp ved hjelp av en lang slange fra krana.
Det finnes selvsagt pumpersom kan dytte vannet såpass høyt, men da koster de deretter
Heisann

Mine 30 liters tønner (kjøpt på Europris) står fast på akvarierommet. De flyttes ikke, hverken for tømming eller fylling.

Når jeg skal fylle dem, bruker jeg en lang slange fra vannkrana på badet. I ene enden av slangen er det en skrukobling til vannkranen, den andre enden et slikt U-formet grønt Eheim-rør (som normalt brukes på filterslanger og sånn). U-formen gjør at jeg kan hekte den over kanten på tønnene, og la den henge der mens hver tønne fylles.

Starter med å skru på slangen på vannkranen, trekker slangen med meg inn på akvarierommet, hekter den over kanten på første tønne og skrur på vannet.
Jeg er av den forsiktige typen, og blir stående ved siden av tønnene og passer på mens hver enkelt fylles Går jeg fra, er det risk for å bli distrahert og glemme tiden litt, noe som kan resultere i oversvømmelse

Når en tønne er full, er jeg lynsnar og hekter U-røret over på neste tønne. Når alle er fulle, går jeg og skrur av vannet på badet, ruller sammen slangen og legger den bort (den har fast plass i en eske under baderomsbenken).
Så hiver jeg en luftestein oppi hver tønne, som er koblet til en luftpumpe.

Dagen etter, når det er tid for å bruke dette vannet, tar jeg frem en sirkulasjonspumpe jeg har kjøpt til dette formålet; [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=68&HKatID=]Eheim Compact 1000[/URL].
Det er montert en slange på utblåset til den pumpen, og den er noen meter lang. Den rekker dermed fra bunnen av tønnene der de står, og opp til øverste kar i reolene i hele rommet.

Jeg har ikke montert noe U-rør på enden av denne slangen, fordi jeg vil "tvinge meg selv" til å måtte holde i slangen mens karet fylles. Hvis jeg ikke måtte holde slangen, er det stor risiko for at jeg ville glemme det og begynne med noe annet....Dette er altså for å unngå at jeg blir distrahert og gjør noe annet mens et akvarium fylles.... som kan resultere i et stort "OOOOPS!" Så jeg er nødt til å holde slangen, og stå der, mens et og et akvarium fylles opp. Dette synes jeg er veldig greit, siden jeg med denne metoden aldri glemmer at et akvarium er i ferd med å fylles...

Jeg trenger altså ikke å røre de blytunge tønnene i det hele tatt, de står permanent på samme sted. De både fylles og tømmes med slanger.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap