Vasking av håv

Hva med å vaske håver i oppvaskmaskinen? Skulle ikke det gå fint selv om det er tynt stoff i håvene... Man får vell håven steril da?
Jeg tror det beste vil være å holde håven unna alt som heter såpe, og heller bare skylle den godt i veldig varmt vann. Det burde være nok til at eventulle slemme bakterier tar kvelden.

Akvarieutstyr bør ikke vaskes i såpe. Det kan jo hende det sitter rester etter oppvaskmiddel igjen i hoven, og det kan være giftig for fisk.

Rent kokende vann er det beste for å sterilisere utstyr
Oppvaskmaskinen er for kopper og kar (og bildeler, har jeg hørt rykter om :p).

Håven, ville jeg enten skyldt under varmt vann, og latt tørke, eller desinfisert med f.eks Virkon-S. Dette er ett meget sterkt desinfiserende middel, som kan sprayes på.
Et lite tips...
Det går an å kjøre oppvaskmaskinen uten såpe også.... varmt vann og skylling renser godt opp.
Jeg pleier å sette håvene i kokvarmt vann hvis det er så at jeg vil drepe evt smittestoffer. Bruker bare en bøtte og hiver håvene oppi, og fyller på med kokvarmt vann. Lar det stå en stund til vannet er kaldt. Det skulle drepe det meste
De fleste oppvaskmaskiner til vanlig husholdning varmer bare vannet til 65 grader.
Det blir nok ikke sterilt på denne temperaturen, bare rent nok til våre kopper og kar.

Storhusholdningsmaskiner kan vel gå opp til 90 grader tror jeg.

Ellers er jo oppvaskmaskinmiddel veldig sterkt og etsende. Tror jeg ville holdt akvarieutstyret langt unna dette.
Jeg putter håvene mine i fryseren.
Inviterer ikke gjester til å kikke inni der heller.
Neppe flere som kommer til middag hos oss om de ser mygglarver, oksehjerte, mysis og håver i salig harmoni med kylling, biff, lammelår og grønnsaker.

Lapskaus, anyone?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap