sopp på sten

jeg har fått sopp på stenene i akvariet mitt. de kom fra noen røtter jeg hentet i ei myr de ble tydeligvis ikke koket nok før jeg hadde de i akvariet er det noen som har noen råd for hva jeg skal gjøre?
[URL=null][/URL]
Da jeg hadde sopp på bunnen i akvariet mitt så bare roet jeg ned foringen og passet på å suge vekk all soppen jeg klarte å se ved hjelp av en plastslange og hevert prinsippet og en bøtte plassert ved siden av.

Gode vannskift rutiner er også å anbefale,ta gjerne et vannskifte samtidig som du suger ut den soppen du kan se (hehe nå ble Frank sikkert glad :P)

Om soppen kommer tilbake hele tiden etter å ha prøvd dette et par ganger så kan du prøve medisin beregnet på sopp og se om den virker på den sorten du har også
Sopp finnes i alle fuktige miljøer. En skal leite lenge for å finne noe som er fuktigere enn under vann
Sopp er som kjent en snylter som beiter på næring fra andre arter, restefôr etc.
En må altså fjerne kilden til utviklingen av sopp. En stein er normalt ikke spesielt næringsrik, så det er ganske uvanlig at disse blir loete. Er det moserester\ lav på steinen, kan dette være næringskilden.
Soppsporer penetrerer gjerne det de infiserer med opptil 30cm lange sporer. Men steinen er trolig steinhard (:p), og da skulle en runde med skrubb under varmt vann være tilstrekkelig til å drepe soppen. La gjerne steinen tørke godt også, legg den gjerne i steinovnen etter at søndagssteika er ferdig

Dette er etter alt å bedømme et forbigående problem uansett.
jeg har startet akvariet på nytt og vasket alt bra så nå tror jeg jeg skal være berget! takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap