Belysning

Jeg har startet opp med et akvarie. Det er forsynt med en lysrør armatur. Jeg syntes det ga et litt flatt, kaldt og kunstig lys. Så jeg tok en arb lampe, og prøvde med den. Det er en halogen lampe på 500Watt. Dette ga et flott lys, og det minte mere om sollys. Det ga mere liv i akvariet. Hvor man kunne se lysstrålene skinne ned mellom bladene på plantene. Det virket som et mere normalt lys, enn lys fra lysrør. Men bakdelen er jo den enorme watt mengden det gir. Og da varme igjen. Vannet vil jo nesten koke med denne effekten. Finnes det noe lys som er likt halogen, men som lyser likedan? Og ikke blir så varmt, har så høy watt styrke?
Det finnes mer egnet halogenlys, nemlig metalhalogen (HQI). Dette er noe mange forbinder med saltvannskar, men kan også benyttes til akvariet.
Til ferskvannskar anbefaler jeg pærene på 5700K (den som er i arbeidslampa er på 2900K).
HQI finnes i relativt små W-mengder, men prisen er uansett mindre hyggelig.

Men det kan rett å slett være at du har dårlige rør i ditt lysrørarmatur. Greit nok,vil du ikke få disse bølgende refleksene konsentrert halogenlys gir, uansett hvilke rør du har, men det er nok en bedre løsning med lysrør, enn HQI, for de aller, aller fleste
Frank Angell
Det finnes mer egnet halogenlys, nemlig metalhalogen (HQI). Dette er noe mange forbinder med saltvannskar, men kan også benyttes til akvariet. Til ferskvannskar anbefaler jeg pærene på 5700K (den som er i arbeidslampa er på 2900K). HQI finnes i relativt små W-mengder, men prisen er uansett mindre hyggelig. Men det kan rett å slett være at du har dårlige rør i ditt lysrørarmatur. Greit nok,vil du ikke få disse bølgende refleksene konsentrert halogenlys gir, uansett hvilke rør du har, men det er nok en bedre løsning med lysrør, enn HQI, for de aller, aller fleste ;)

Javel. Da skal jeg se meg om etter HQI. Jo lysrør, er sikkert greit det, men når jeg så det lyset halogen ga, så var jeg ikke i tvil. Karet virket mere livat, og fargerikt. Så som man ser det når man snorkler i fjæra. Lysrør gir jo ingen skygger, og er litt dødt, og kunstig liksom.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap