Discus og strømninger i vannet.

Jeg har forstått at Discus skal ha rolige forhold i vannet, men samtidig godt filtrert. Har en Eheim 2026 pluss luftpumpe. Synes det gir relativt mye bevegelse i vannet, eller? Hvordan gjør dere dette dere som har discus?
Hvor stort er karet? Det er av stor betydning

Kjører selv denne pumpa i ett 170L akvarie, med litt kortere strålerør enn originalt. Dette gir litt ekstra bevegelse i vannet.
Hos meg er det ikke noe problem med denne vannbevegelsen i alle fall
270 liter. Strålerør? Er det der vannet kommer ut igjen? I såfall har jeg kappet mitt litt kortere for å få plass på kortveggen. Det er 2 meter langt, men bare 35 bredt. Derfor luftpumpe i andre enden for å få bevegelse tilbake til pumpa. Betyr det at denne bevegelsen i såfall er grei?
Bevegelsen skulle være helt grei den.

Men; 2026 på 270L akvarievann, var dyktig lite for diskus. Jeg anbefaler ikke filteret til noe over 200L med diskus i.
Målene på karet ditt er vel heller ikke det jeg vil definere som optimalt for såpass spesiell fassong som det er på diskus. 35cm, med fullvoksne "beist" er lite
Jeg skjønner at discusdrømmen svinner nå. Men sier du at 2026 er for liten, for karet? Skal ikke den gå opp til 350 liter, eller er det bare i forhold til discus?
Strålerør
Du skrevet:"...har jeg kappet mitt litt kortere for å få plass på kortveggen."
Forstår jeg deg rett så dekker strålerør ditt nesten hele breden på karet. I så tilfellet så lager du bevegelser i vann, ja, men ingen sirkulasjon.
Mitt dekker bare halvparten av breden på karet, på mottsatt siden har jeg en pumpe som blåser mosatt vei (andre halparten). Da går vann rundt. Du kam minske strømmen ved å løfte begge strålene helt opp til vannflate. Dette gir masse bevegelser på overflate og gir mye oxigen til vann. Eventuell en oppe og en nede ettersom. Husk å ta hensyn til flytende planter hvis du har.
LNN
Jeg skjønner at discusdrømmen svinner nå. Men sier du at 2026 er for liten, for karet? Skal ikke den gå opp til 350 liter, eller er det bare i forhold til discus?

En ting er hva som oppgis, en annen ting er hva som fungerer Spesielt diskus, er meget krevende med tanke på vannverdier.
Men for den del; jeg ville aldri brukt denne som eneste filter til ett 350L akvarie heller.
badat
Forstår jeg deg rett så dekker strålerør ditt nesten hele breden på karet. I så tilfellet så lager du bevegelser i vann, ja, men ingen sirkulasjon.
Nå er det nå engang mer enn en akse vannet kan bevege seg på i ett kar I samtlige av mine kar, dekker strålerøret (det vannet kommer ut) fra ende til annen, i alle fall nesten. Vannet passerer via hele overflaten, presses ned langs motsatt kortvegg, og tilbake. Setter man utblås på en side, og innsug på motsatt side, øker enn effekten av filter\ gjennomstrømming.
Vannet trenger ikke å bevege seg kun i overflata for å skape sirkulasjon
Takk for gode svar, men nå blir jeg helt matt. Når man ikke har erfaring på hva som fungerer så har man jo bare det som oppgis å gå etter. Da får jeg bruke dere for hva dere er verdt. Jeg ønsker meg fisk med fine farger og litt størrelse som da kan passe for mitt kar som er 200x35x45. Pumpe eheim 2026 i ene enden og luftpumpe eheim 200 i andre enden. Noen som har noen gode forslag som kan erstatte drømmen om discus?
Sett inn et powerhead og kjøp deg noen maller!
Dem er det mange av
Jeg er i samme situasjon snart. Har tenkt å skaffe meg diskus.
Har 240 liter akvarie og Eheim 2028. Er den for liten også?
det vil bli et planteakvarie med diskus og co2.
Marknor
Sett inn et powerhead og kjøp deg noen maller! Dem er det mange av;)
Karet er ypperlig til mange av de flotte L-mallene. Kan anbefales på det varmeste.
Knut Vidar Draget
Har 240 liter akvarie og Eheim 2028. Er den for liten også? det vil bli et planteakvarie med diskus og co2.
Nei, 2028 er passe til ett 240L kar. 240L er dog i minste laget til diskus.
Tro meg, jeg har lært den kjedelige måten, hvor viktig plass er for disse flotte fiskene.
Husk også at plantekar og diskus er en uhyre vanskelig kombinasjon. Her bør en kjenne godt til begge typene drift som kreves, for så å kombinere.
Sluttresultatet, kan enten bli så vakkert som det er mulig å få ett kar, eller helt algeboom, smådeppa eier, og fisk som ikke har det helt i sitt ess.
Ja, jeg vet det. Jeg har allerede et fungerende plantekar som jeg føler jeg har funnet balansen i. Har lyst å prøve Diskus (3-4 stk ). Jeg tror det viktigste er å holde vannverdiene stabile og plantene hjelper jo til med å holde vannkvaliteten bra. Jeg må nok være nøye med å rengjøre og holde avfall på et minimum slik at nitratnivået holder seg under grensen for hva diskus tåler.

Får ikke til noe hvis man ikke prøver vet du
Føler jeg har lest ut internett på området, og rådene spriker.
Jeg tror jeg må lytte til dere som har gått den harde veien, men må også bare hoppe i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap