240 liter. Hvor stor stim av hver fisk, kan alle disse fiskene være sammen og hva koster de forskjellige fiskene sånn ca?

Dette er fiskene jeg vil ha:

Otocinclus affinis - Otto
Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Svart neontetra, Sort neontetra
Corydoras sterbai
Gymnocorymbus ternetzi - Skjørtetetra
Paracheirodon innesi - Neontetra
Poecilia reticulata - Guppy
Trigonostigma heteromopha - Kileflekkrasbora
Hyphessobrycon pulchripinnis - Sitrontetra
Pangio kuhlii - Kuhlii-ål
Corydoras adolfoi
Corydoras aeneus - Metallpansermalle (albino)
Kryptopterus bicirrhis - Indisk glassmalle
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ - Ancistrus

Kan alle disse fiskene være sammen? Er det for mange fisk til en 240 l? Hvor store stimer burde jeg ha av hver? Hva koster disse fiskene sånn ca? Er de vanskelig å få tak i?

Også lurer jeg på om Corydoras pygmaeus - Pygmèpansermalle er for liten, sånn at de andre kan spise dem?

Disse fiskene har jeg:

2 stk Ancistrus - Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Corydoras sterbai
2 stk Skjørtetetra - Gymnocorymbus ternetzi
2 stk Svart neontetra, Sort neontetra - Hyphessobrycon herbertaxelrodi
4 stk Neontetra - Paracheirodon innesi
Ca. 20 stk Guppy - Poecilia reticulata
Ca. 10 stk Endlers levendeføder - Poecilia wingei

(er ikke sikker på hvor mange Guppy og Endlers jeg har, sikkert ikke så mange som det står)

Flere spørsmål:
Jeg har to Ancistrus-han, de har akkurat fått bartene sine, vil disse begynne å sloss snart? Skal kjøpe jenter til dem, to eller tre jenter?
Det blir bare rot med så mange ulike stimer. Plassmessig, blir det heller ikke noen anstendige stimer, til det vil det bli for få av hvert individ.

Hvilken av stimfiskene er det du har mest lyst på? Velg denne, og gå heller for ett større antall.
F.eks sort neon, kan du sikkert ha 50 av i karet, om du da ikke pøser på med annen fisk (en del andre fisk er det jo plass til, men ikke overdriv)
Kan også nevne at kileflekkene er flotte stimfisk; men disse foretrekker klart kaldere vann enn de andre fiskene. Har aldri hatt så flotte kileflekker som etter at de havna i karet med reker, som er 20-21`C
Jeg har 4 Neontetra, 2 Skjørtetetra, 2 Svart neontetra og 2 Corydoras sterbai, disse er jo stimfisker. Trenger jeg ikke fler? Jeg kunne ikke så mye om disse fiskene da jeg kjøpte dem, og visste ikke at de var stimfisk.

Tenkte jeg kunne kjøpe flere av dem! Burde jeg ikke det?

Tenkte kanskje 10-15 Neontetra, 10-15 Svart neontetra, 6-7 Skjørtetetra og 5-6 Corydoras sterbai, hva syns dere om det?

Også syns jeg Sitrontetra er såå søt!

Hva mener du med bare rot? Blir det ikke plass? Blir det ikke bare koselig med litt forskjellig?
Med bare rot: stimene går om hverandre, og en får ikke det jeg vil kalle en stim. Man får ei balje med lett blanda drops

Joda, artene du har trenger flere venner. Selv ville jeg behold en, maks to, av stimene i de frie vannmasser (trekk ut coryene), og solgt resten.
Jeg hadde nok behold sort neon, og sjørtetetraene (selv om disse kan være noen småtroll). Sjørtetetrastimen ville jeg økt til 10, sort neon til 35-40. Du har da plass til 2-3 litt større hovedfisk, om du ønsker dette.
Temaet blir jo litt sort, og jeg ville nok fulgt dette videre. Er litt kult med mørke fisk, mot en bakgrunn som fremhever disse helt (f.eks blåmalt glass)

På bunnen kan du godt øke antallet coryer, jeg ville nok økt paret til en stim på 10-15 fisk. Du har da fremdeles plass til ansictrussene, og evt noen kuhliier
Og siden vi allerede snakker om mørke fisker så ville jeg skaffet Ildhale,den er svart og fin med den røde halen sin som kontrast
Den røde fargen forvinner etterhvert som ildhale blir eldre. Det gjør også ofte oppdragelsen
Men jeg vil ikke kvitte meg med fiskene mine! Jeg elsker dem! Det var de første fiskene som var mine, som bodde i mitt første akvarie!

Men er det dumt for fiskene om det er litt flere stimer? Det gjør ingenting for meg om det blir litt "rotete", for jeg syns ikke det blir rot! Det gjør ingenting for meg om de ikke er i stim hele tiden eller om de ikke er i stim i det hele tatt, bare de trives!

Det er jo klart at det skal se fint ut, men lever ikke fiskene litt "rotete" i naturen?

Det viktigste for meg er at fiskene har det bra!
Fredrik84
Og siden vi allerede snakker om mørke fisker så ville jeg skaffet Ildhale,den er svart og fin med den røde halen sin som kontrast :)

Jeg vet, de er nydelige!

Jeg har en Ildhale fra før i det andre akvariet, men har tenkt på litt mindre fisker i mitt akvarie

Jeg tenkte på å kjøpe en Ildhale når akvariet kommer, men kan de spise mindre fisk? Som Neontetra og sånn?
Frank Angell
Den røde fargen forvinner etterhvert som ildhale blir eldre. Det gjør også ofte oppdragelsen ;)

Betyr det at man kan se hvor gammel en Ildhale er? Eller er det bare eksperter som kan det, eller kan noen se det i det hele tatt?

Jeg har en som er ca. 10-12 cm, fikk den med akvariet, så jeg vet ikke hvor gammel den er :S
Frank Angell
Du har da plass til 2-3 litt større hovedfisk, om du ønsker dette.

Kan du si noen eksempel? Vet liksom ikke hvilke fisker jeg kan ha sammen med de jeg har!
At det blir rotete stimer betyr ikke at fisken mistrives nei. Men gud så irriterende det var når mine glødebåndstetra trodde de var rødmunnstetra, og også SAEene trodde det. Bare rot. Måtte pelme ut glødebåndstetra og SAE for å få rødmunnene tilbake i god stimeform :P

Mye mer harmoni når fiskene holder seg i sin klasse. Det er litt som å lage en drink. Du kan ikke bare slenge masse godt oppi, da smaker det vas, det må nøye tilpasses smakene som passer til de andre ingrediensene. Sånn føler jeg det er litt med akvarier også Synes det er fint at mine fisker ikke plager noen utenfor sin art.
Men går det ikke greit med de fiskene jeg har? Altså det er jo ikke så mange forskjellige fisk. Foreksempel: Svart neontetra og Neontetra, det gjør ingen ting for meg om de begynner å stime sammen, det blir jo bare søtt!

Og jeg tror neppe Skjørtetetrane vil stime med Neontetraene, for de er jo mye større. Og jeg kan ikke akkurat tro at Corydoras sterbai begynner å stime med Neontetraene. Tror dere det?

Jeg tenkte liksom at de jeg allerede har, kan få noen venner!
Fiskeelsker!
Men jeg vil ikke kvitte meg med fiskene mine! Jeg elsker dem! Det var de første fiskene som var [I]mine[/I], som bodde i [I]mitt[/I] første akvarie!
Forstår deg godt. Da får du heller leve med litt fiskesuppe, det er ikke noe alvorlig galt i det
Fiskeelsker
Men er det dumt for fiskene om det er litt flere stimer? Det gjør ingenting for meg om det blir litt "rotete", for jeg syns ikke det blir rot! Det gjør ingenting for meg om de ikke er i stim hele tiden eller om de ikke er i stim i det hele tatt, bare de trives!
Tror nok ikke fiskene bryr seg mye om at de har pussige naboer. Men det er klart, at med mange stimer, kan man ikke ha det antallet fisk som gruppen hadde fungert best med.
Fiskeelsker
Det er jo klart at det skal se fint ut, men lever ikke fiskene litt "rotete" i naturen?
Vel, en del rot kan det være i naturen. Men mange fisk lever på ett begrenset område i naturen, og holder seg stort sett sammen med artsfrender.
Andre er enslige streifere.
Når det gjelder dine fisker, er dette neppe arter du ville sett leve sammen i naturen. Det finnes tross alt mer enn ei elv med fisk i av denne typen
Fiskeelsker
Jeg tenkte på å kjøpe en Ildhale når akvariet kommer, men kan de spise mindre fisk? Som Neontetra og sånn?
Nei, ildhaler spiser ikke andre fisk. Men de kan mobbe\ banke gørra ut av dem, om du får en gretten slik...
Fiskeelsker
Betyr det at man kan se hvor gammel en Ildhale er? Eller er det bare eksperter som kan det, eller kan noen se det i det hele tatt? Jeg har en som er ca. 10-12 cm, fikk den med akvariet, så jeg vet ikke hvor gammel den er :S
Til en vis grad. Men man kan ikke legge en fargeplansje mot glasset og si; Aha, du er 4 år du
Problemet sånn jeg ser det er at de med mange grupper ikke stimer i vår oppfatning av det ordet. Det blir bare rotete grupperinger som svømmer hit og dit i hytt og vær. Jeg er mer fascinert med skikkelig stiming, men som sagt, det er jo helt opp til deg. Uten tvil så føler de seg nok tryggere om de får noen venner av samme art de du har uansett.

Kjenner også til det å ikke ville bli kvitt fiskene sine. Men i mitt tilfelle er det ikke så nøye med tetraer og sånt, de har ikke personlighet og individualitet som dvergciklidene mine.
biXen
Kjenner også til det å ikke ville bli kvitt fiskene sine. Men i mitt tilfelle er det ikke så nøye med tetraer og sånt, de har ikke personlighet og individualitet som dvergciklidene mine.

Jeg tror nok ikke hvis jeg hadde hatt 50 Neontetra, at jeg ikke kunne kvitte meg med dem, men jeg har bare 4, i tillegg var de mine første fisker, så de betyr masse for meg
Fiskeelsker
Betyr det at man kan se hvor gammel en Ildhale er? Eller er det bare eksperter som kan det, eller kan noen se det i det hele tatt? Jeg har en som er ca. 10-12 cm, fikk den med akvariet, så jeg vet ikke hvor gammel den er :S
Til en vis grad. Men man kan ikke legge en fargeplansje mot glasset og si; Aha, du er 4 år du

Det var ikke akkurat sånn jeg mente :P

Jeg tenkte liksom hvis de mister fargen når de blir eldre, at det var en hviss alder de mistet fargen sin. :P
Fiskeelsker!
Flere spørsmål: Jeg har to Ancistrus-han, de har akkurat fått bartene sine, vil disse begynne å sloss snart? Skal kjøpe jenter til dem, to eller tre jenter?

Kan noen svare på det her? :P
Fiskeelsker!
[QUOTE=Fiskeelsker!]Flere spørsmål: Jeg har to Ancistrus-han, de har akkurat fått bartene sine, vil disse begynne å sloss snart? Skal kjøpe jenter til dem, to eller tre jenter?

Kan noen svare på det her? :P
Er vel like vanskelig å si som hvilken sommer vi har i vente... Har selv overvekt av hankjønn, i det ene karet kun voksne gutter. Sloss de? Skjelden.

En ho til hver han holder fint, de greier ikke å leke\ ta seg av egg og yngel fra mer en ei "berte" av gangen
Men kan de være 4 Ancistrus i et akvarie på 54 l? Tenkte liksom for å få yngel.

Har bare tenkt å la de få yngel der, også flytte de til en 240 l. (når jeg får det:P)

Eller burde jeg flytte en hun og en han over i 240 l. Også la to stykker være igjen i 54 literen?

Kan det være liksom 4 Ancistrus i en 54 l, hvis en han og en hun får yngel, og ikke de andre to? Vil de to andre plage ungene eller foreldrene?

(Ble litt surr det her, men håper du/dere skjønner spørsmålet :P)
Har sterke tvil til at ansictrus i det hele tatt vil leke i ett så lite kar. Selv har jeg ikke lyktes å få disse i lek i noe under 150L...
Og 4, det er alt for mye. Det må i så tilfelle være ett rent artskar
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap