Jeg var innom en dyrebutikk i dag, bare for å se på fisker. Mens jeg går der og ser, så kommer det en fjong dame inn, med en 5-6 åring på slep. De skal kjøpe fisk.
Jeg hører damen si til jenta at nå må hun se hva for en fisk hun vil ha, hvorpå jena går fra kar til kar og ser. Hun peker ut scalarer, sølvhaier, guppyer, og går etterhvert helt amokk...hun vil ha alle.
Mor prøver å roe ned jenta litt, og minner henne på at hun kun kan ha en fisk, og den må ikke være stor, for bollen er så liten. Og så påpeker hun at de må jo høre om den fisken hun vil ha, kan gå uten sirkulasjon...men hun skal få hvilken fisk hun vil ha.
Alarmklokkene ringer iltert i hodet mitt, og jeg er nær ved å si noe, men klarer å la vær.
Så går de bort til damen i kassen, og spør hvilke av jentas favoritter de kan kjøpe. Damen i kassen spør heldigvis om kar og får vite at det er en liten bolle og uten sirkulasjon og varme.
Da kommer det kort og kontant fra hu i kassen: Jeg har bare en fisk jeg kan selge dere da, og det er gullfisk. En liten en.
Jenta blir skuffet, for hun hadde jo ikke sett på gullfiskene engang. Jeg hører mor nøler litt, og spør forsiktig om det ikke kan gå med feks scalaren. Men nei; dama i kassen er klar: Gullfisk.
Etter litt overtalelser så går jenta med på dette, og det siste jeg ser før jeg går, er at de finner en som havner i posen.
Virkelig bra av hun i butikken å være så klar på dette temaet.