biltemasand og planter.

Nå har jeg hadd blåsesand i karet mitt i snart 3 uker.(på mandag) Og de siste par dagene har plantene mine begynnt å slippe tak i bladene, jeg er titt og ofte å fisker opp blader som flyter. Lurer på om dette kan være et tegn på om plantene begynner og dø, at de ikke har fått rotfestet seg?

Har jo hørt litt forskjellig med denne fine sanden, at røtterne ikke får slå feste.
Jeg har str.0,7-1mm på sanden min.

Har ikke tadd opp en plante fra sanden for å sjekke om det har vært vekst på røtterne ettersom det ikke er så lenge siden de er plantet.
Vannverdien er fin, ingen nitritt, så om det foregår en rottningsprosess av røtterne så har ikke dette gitt utslag på vannet enda.

kan det være akkurat dette som skjer nå ettersom bladene faller av?

Noen planter, bl.annet sverdplantene begynner å se "svake" ut, små hull i bladene, veldig lys farge i tuppene.
Bruker plante næring.

kort og greit: Er biltemasanden noe dritt å plante i?
Vanskelig å si konkret, fordi jeg ikke vet nøyaktig hvilke planter du har. Men at blader forsvinner er naturlig, døde blader må vekk uansett. Det er også en grunn til å trimme planter og plante på ny, at de nederste bladene begynner å dø pga. mindre lys og alder osv. Når de blir gjennomsiktige så er det nok mangel på næring (eller noen spesielle metaller som f.eks. jern eller magnesium), og dette kan likegodt tas fra vannet/bladene som med røttene, det spørs på planten. Noen planter MÅ nesten ha bunnæring for å overleve. Bla. de fleste cryptoer.

Når det gjelder sanden så har mine planter trives meget godt her både med mange og ikke så mange sandsnegler. Nå når jeg har mange er det masse luft under øvre lag av sanden, og masse plass til at røttene får boltre seg, men det går uten også. Da bør man føre f.eks. en plantetang gjennom sanden eller bruke fingrene forsiktig, uten å dra opp røtter. Slik at sanden ikke blir så tett. Det er på ingen måte håpløst og ha planter i biltema sand, men man må passe på at man kan innfri plantens krav i utgangspunktet.
Ikke så mye svar egentlig, men jeg har aldri fått til sverdplanter i biltemasand. Men f.eks valesneriaen vokste som bare det.
Nå tok jeg opp en plante stubb som sto igjen i sanden, etter at hele planten hadde knekkt av på mitten og lå å fløt! Å skal si at den stubben luktet død og fordervelse
Røttene var tykke og hvite(ikke seige/slimete) men siste bit av stilken var veldig illeluktende. Kan det være at plantene rottner opp i denne sanden nå? Går det ikke ann å plante plantene i grus og heller ha sanden rundt? Kan jo bli litt stilig og da med fargeforskjell på bunnen.
Sverdplanter trenger næring tilført i sanden/grusen. Hvis dette ikke er blitt tilført, så vil de nok slite litt i et nystartet kar...
Jepp, men som jeg skrev på det første innlegget så bruker jeg plante næring!
biXen, du mener vel ikke at jeg skal drive å ta opp plantene fra grusen/sanden i ny og ned for å klippe røtterne? Har hørt at man skal la plantene stå, man ødelegger en del med rotfestet med å dra dem opp fra sanden.
Laila Annie
Jepp, men som jeg skrev på det første innlegget så bruker jeg plante næring!

Hvilken type plantenæring er det du bruker? Enkelte typer planter har vanskelig for å ta opp flytende næring pga f.eks tykke blader. Dermed må de ha tilført næring i bunnlaget slik at de kan ta denne opp via røttene.
Så lenge man planter riktig, er det ikke noe problem. Men om man bare trykker røttene ned i bunnlaget i en tett vase, da blir det bare vas.
Planter med enormt rotsystem, slik som sverdplanter, pleier jeg å sette ned når jeg har hatt ett tynt lag med sand i bunnen. Jeg fordeler røttene pent utover, slik de ville vært spredd naturlig. I alle fall så godt det lar seg gjøre

Men; Sverdplanter er dønn avhengie av å kunne hente næring fra røttene. I grov grus, vil noe av den flytende næringa trekke ned i bunnlaget, og dermed nå røttene. I sand, vil denne være såpass mye tettere, at det er minimal vannpassasje. Slik du beskriver sverdplanten din, høres det klart ut som en plane som lider av mangler, spesielt kalium og jern. Bunnlagsnæring, i tillegg til flytende, er eneste veien å gå med tanke på slike planter.
Jeg bruker alltid bunnlagsnæring, i kombinasjon med flytende, til de fleste planter.
Bunnlagsnæring kan være i form av f.eks laterittkuler, eller JBL sine kuler. Dette er noe spesielt sverdplanter har stort behov for.

Her er ett bilde av karet der jeg har finest sand. Denne er under 0,3mm i snittstørrelse. Tykkelse er beskjedne 2,5-3cm. På grunn av reker, gir jeg liten dose flytende plantenæring, men har til gjengjeld en del laterikttgranulat under sanden, og gir kuler til krevende planter.

Bildet er tatt i dag, en uke etter at jeg luka ut 50% av plantene. Karet var da "nakent"...
[External Image]
Laila Annie
biXen, du mener vel ikke at jeg skal drive å ta opp plantene fra grusen/sanden i ny og ned for å klippe røtterne? Har hørt at man skal la plantene stå, man ødelegger en del med rotfestet med å dra dem opp fra sanden.

Eh, vet ikke helt hvor du fikk det fra :P Aldri sagt du skal klippe noen røtter, men noen planter kan man klippe av toppen og plante på ny så får de nye røtter. Men sverdplanter trenger som sagt næring fra bunnlaget, ikke flytende næring. Dette kan i sand ofte bare bli en klump som ligger der hvis ikke det er bevegelse i bunnen fra f.eks. snegler. Men mange planter vil uansett dø ved nyplanting, men komme tilbake til liv hvis forholdene er bra. På noen planter klipper man da av blader osv. så kommer nye.

På andre planter derimot har ikke bunnæring noe å si, og på noen der er det lettest når man trimmer den å bare klippe av en god bit av planten og plante dette på ny og kaste resten eller la det gro ut osv. Dette spørs jo på plantetypen, det er jo ingen svar som gjelder for alt. Du må finne ut hvilke planter du har, så er det forskjellige ting som gjelder for hver av dem, både hvordan de tar næring, hvilke krav de har, hvordan de skal trimmes og hvordan de plantes på ny. Noen lager avløpere på stilken, noen i bunnlaget, noen kan bare deles i 4 biter fra stilk og plante alle på ny og de lager nye røtter, noen planter må sås med frø, osv.

Så det fins ikke ETT svar uten man vet konkret planten. Men som Frank sier så er de som er avhengige av bunnæring sårbare hvis ikke røttene får komme til dette, og da dør de fort. Men ved å klippe av døde blader osv. så kan de komme tilbake hvis forholdene er der.
Tilfeldig bekjentskap
© Stein Woldseth
Reklame for plussmedlemskap