Selger du ungfisk til zoobutikker?

Jeg vet ikke om det bare er et inntrykk jeg har, men selv om det er mange som dretter fisk, så virker det som om mesteparten av det ikke havner i en zoo-butikk.... Har lurt litt på hvorfor.... Har det noe med pris, eller har det noe med at man ikke klarer å sikre seg at fisken får det bra hvis noen andre er mellomledd?

Jeg har lurt litt på å levere til forretning selv, men vil gjerne høre for- og imot-teorier fra dere først
Det er nok hovedsaklig prisen som gjør det, tror jeg. Du får bare fillebeløp for det du leverer. Tror jeg fikk 10 kroner pr scalare da jeg leverte der. Ikke at jeg tjente noe særlig på å selge privat heller, da tok jeg vel 15 kroner tror jeg.

Men jeg syntes ikke butikken jeg har levert hos ga noen god deal i retur heller. De kjøpte scalarer av meg for 10 kroner stykket, som er innkjøpspris. Selv solgte de dem for 50 kr.
Men da jeg spurte om planter eller fisk i bytte, skulle de brått ha fullpris for det de solgte meg...!! Jeg fikk aldeles ingen innkjøpspris, nei!
Sikkert ikke alle som er sånn, men jeg fikk iallefall avsmak for å selge til butikk. Griske...
jeg selger en del guppy til dyrebutikken og jeg får gode rabbater på alt jeg kjøper der

men jeg får bare 7kr pr stk det er ikke så godt betalt da
Jeg selger til butikk. Prisen varierer etter hvilken og hvor stor fisk det dreier seg om.

Jeg har fått opp til 25 kr per stykk.

Da kan jeg velge om jeg vil ha kontanter, tilgodelapp, eller ta beløpet ut i varer.
Dette synes jeg er veldig bra av butikken, og når dette også dreier seg om en seriøs zoobutikk med peiling, så er jeg storfornøyd.

Har solgt til to andre butikker før, men da hadde jeg mye mer fisk enn jeg har nå.
Ingen av disse butikkene ville ta imot Goppy
Men guppyene er jo veldig enkle å få til i forhold til scalarer... Så prisene står jo overhodet ikke i forhold til hverandre...
Merkelig i grunn, for jeg har alltid hatt et inntrykk av at butikker har mulighet til å betale ut en tredjedel av utsalgsprisen, uten at de taper på det...
Butikkene har kostnader. Fisk som tas inn skal det legges til moms på. Fisk som går ut selges da med moms + det som skal dekkes inn til bl.a. lønn, husleie m.m. Da må en regne med innkjøpsprisen i hvertfall tredobles.

"Min" butikk gir innkjøpspris (cash) evt. et gavekort på halv pris på utsalgspris når jeg leverer fisk. Det er en grei deal synes jeg.

Vi får en tredjedel av utsalgsprisen når vi leverer fisk. Vi kan da velge mellom tilgodelapp eller fòr/utstyr. Om vi velger å ta det ut i ny fisk, får vi mer enn en tredjedel av utsalgsprisen for de leverte fiskene
Jeg leverer vanligvis til butikkene, da jeg ikke gidder å styre med en og en liten ansictrus (eller hva det er jeg har drettet).
Men at prisen kunne vært mer gunstig, spesielt om en bytter i fisk, er ikke til å kommentere.

Selv betalte jeg mine 8 malawier jeg en gang i tiden hadde, med 80 ansictrus, størrelse 5-7cm...
Dvs; fiskene jeg hentet, ville butikken tjent 800.- på.
Fiskene jeg leverte, tjente butikken 4800.- på... Siden dette ble gjort på sedvanlig måte utenfor kassa, måtte ikke butikken betale Mva på begge rundene.
Så ja, butikkene tjener en del på slik handel. De får tross alt også (vel å merke det er en seriøs dretter) fisk som har hatt vesentlig kortere transport, og derfor mindre stress. Kondisjons\ helsemessig, er det nok også i de aller fleste tilfellene gunstig for butikken å handle fra private kontra de som dretter i gigantstørrelse.
Jeg leverer ofte black mollyl til dyrebutikken (før guppy også). Jeg har aldri fått noe igjen, og de gir meg heller ikke rabatt. Tror jeg har gitt dem ca.100 fisk totalt.
Ancistrus og endlers
Jeg har levert ancistrus og endlers guppy til en dyrebutikk i Fredrikstad sentrum. Veldig deilig å bli kvitt fisk på denne måten, da det fort blir trangt om plassen hjemme.

Har fått en deal hvor jeg får meget hyggelig rabatt på det jeg kjøper i butikken. Jeg har kun byttet inn i varer og fisk, for det hadde jeg nok benyttet pengene til uansett. ;o)

trodde ikke butikker tok imot fisk/dyr som kom fra private.

jeg spurte pappa om jeg kansje skulle ta å bytte inn til butikken når jeg fikk unger.

han trodde ikke de tok imot på grunn av sykdommer og sånt.

så selv en som kom med en fugl han ville bli kvitt, de ville ikke tatt den imot selvom han hadde gitt den gratis, dette på grunn av sykdommer og sånt og de kunne ikke ta imot fra private.

Jeg skal levere.
Kampfisk, om de overlever. Har allerede drept et kull på noen hundre, og det siste er kraftig redusert...

Grunnen til at jeg prøver så hardt er rett og slett at eieren ba meg levere om jeg fikk til. De kampfiskene som kommer inn i butikkene er vissnok av lav kvalitet.
fiskeren
trodde ikke butikker tok imot fisk/dyr som kom fra private. jeg spurte pappa om jeg kansje skulle ta å bytte inn til butikken når jeg fikk unger. han trodde ikke de tok imot på grunn av sykdommer og sånt. så selv en som kom med en fugl han ville bli kvitt, de ville ikke tatt den imot selvom han hadde gitt den gratis, dette på grunn av sykdommer og sånt og de kunne ikke ta imot fra private.

Det er forskjell på fugl og fisk :P

Vet at endel butikker "ser ann" de som vil levere fisker.
Har levert ungskalarer til en større Dyrebutikk i Oslo. De som jobber der kjenner meg som en som er litt over middels akvarieinteressert (i all beskjedenhet) og de hadde ikke betenkeligheter med å foreslå en pris da jeg spurte om de var interessert i et kull. Fikk 10,- pr skalare (utsalgspris 30,-), pluss varer for 200,-.

Men har samme inntrykk som MC sier, at dyrebutikker ser an hvem som kommer og tilbyr, og at de i utgangspunktet IKKE tar i mot fisk fra private.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap