Rot fra naturen - kan eg ta den oppi akvariet?

Hei.

Var ut i skogen og fann ei ganske stor og flott rot.
Rota har ligget i kaldt vatn i tre dager no og eg har spylt og vaska den med høgtrykkspyler.
vil bare forsikre meg om at eg ikkje gjer noke gale so.. Kan eg trygt ta den oppi akvariet no?

Mvh.
Øyvind
Rota ser av bildet OK ut den. Men ett bilde er lite beskrivende, så her må du nok ta en vurdering selv.
-Er roten myk, vil den fort råtne i vannet, med dertil problem.
-Har den vært utsatt for forurensing, f.eks ligget ved en traffikert vei, er den ett problem.

Det kan se ut som dette er en furu-rot, men det kan være mye annet også Det er slett ikke alle treslag her til lands en stakkars nordlænning har studert for mye :p
Hei Frank.

Har tatt PH-test og nitritt-test av vatnet som rota har ligget i no i to dager. PH=7 og Nitritt=0.

Rota er ikkje mjuk som du nevner og utsatt for forurensing tviler eg litt på siden eg fann den oppi skogen, men når det er sagt er det nettopp bygd ut skogsvei vedsiden av der eg fann den..denne er VELDIG skjelden brukt so kan ikkje skjønne at rota er blitt forurensa..

Mvh.
Øyvind
Det er vel mer sjangs for at den evt har blitt forurenset under byggingen av veien, enn bruken av veien Har desverre sett utallige skogveier med stygge skader etter søl med olje, diesel og annet svineri i løpet av mine mange turer i "bushen".

Jeg hadde garantert gamblet på at rota var fullt brukbar, men selvsagt fulgt en anelse bedre med de første ukene
Skader etter søl med olje, disel og anna som du nevner var det vertfall ikkje på denne skogsveien

Gambla som du seie, og tok oppi rota for ett par dager siden
Har gått veldig bra til no vertfall
Fiskene er kjempe fornøgde med den, og eg er ganske fornøgd med den sjøl

Mvh.
Øyvind
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap