Gele aktige egg med grønn prikk inni... i klaser!
Tok en "vårrengjøring" i akvariet etter min datter fant det hysterisk morro og finne ut om lekene hennes fløt...
Jeg tok ut alt av planter og skylla over og friserte de litt. Men idag ser det ut som om noe har lagt egg oppi der! Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen men kansje noen hadde vært borte i dette før.
Under bladene på noen av plantene ligger det små klaser med gjenomsiktig slim med bitte små grønne prikker i. Det ser ut som slimet er små egg liksom.
Jeg fant 2 snegler etter jeg gjorde rent nå så jeg er redd det er de som har lagt egg...I MENGDER!!!
Høres dette kjent ut?
Jeg tok ut alt av planter og skylla over og friserte de litt. Men idag ser det ut som om noe har lagt egg oppi der! Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen men kansje noen hadde vært borte i dette før.
Under bladene på noen av plantene ligger det små klaser med gjenomsiktig slim med bitte små grønne prikker i. Det ser ut som slimet er små egg liksom.
Jeg fant 2 snegler etter jeg gjorde rent nå så jeg er redd det er de som har lagt egg...I MENGDER!!!
Høres dette kjent ut?
Postet 07.05.07 kl 22:38
Postet 07.05.07 kl 22:41
Postet 08.05.07 kl 15:27
"Pestsnegle" er helt normalt å ha i akvariet - ogver tid er det i alle fall nesten umulig å unngå dem. Det er selvsagt viktig å forsøke å holde bestanden under kontroll - så det er lurt å fjerne slike eggklaser når du ser dem.
Postet 08.05.07 kl 16:39
Postet 08.05.07 kl 18:28
Postet 09.05.07 kl 11:57
Postet 11.05.07 kl 00:19
mamma83Men gjør disse noe skade eller hva er de godt for?
Pestsnegler er egentlig ganske nyttige. De spiser avfall, matrester og litt alger. Sånt sett er de jo renovasjonsarbeidere. Men problemet er at disse ikke kjenner sin begrensning, for å si det pent. De formerer seg i hopetall, og på et blunk kan akvariet være pepret med slike snegler kravlende overalt. Det er ikke særlig pent å se på. Derfor er det mange som helst vil bli kvitt hver eneste en, og de anses som pest.
Selv har jeg i perioder uhyggelig mange av dem i enkelte kar. Noen steder er det så mange av dem at glasset er helt prikkete, og det er utrolig stygt. I andre kar ser jeg knapt noen i det hele tatt. Merkelig.
Jeg tar noen raid innimellom og fjerner alle jeg ser ved slamsuging, og plukker vekk for hånd. Da holdes bestanden i sjakk og blir redusert for en stakket stund... inntil de formerer seg og blir like mange igjen En evig kamp.
Postet 11.05.07 kl 07:48
Endret: 11.05.07 kl 07:53