Grmf grrr...posten!

Av posten kan man bli smårar innimellom! Bestillte en pakke fra Tropefisk i begynnelsen av april, fikk den først i dag! Både jeg og tropefisk har vært i kontakt med posten flere ganger for å finne ut hvor pakka var. Joda hadde kommet til min gamle adresse. Det ble selvfølgelig ikke sendt ut hentelapp fra posten iom at jeg ikke bor der lengre.

Etter litt investigation fra tropefisk sin side så prøvde vi å få sendt den til meg.Men det hadde de glemt. Pakken lå der den lå. Det er ett drøyt stykke unna så prøvde å få de til å sende den til meg igjen. Når de først våkna opp på postkontoret, så fant de ut at de måtte returnere pakken til fredrikstad før de kunne sende den opp til meg igjen! Høl i hue??!! Men uansett,pakken kom i dag og så litt krigsherjet ut for å si det sånn. Men var nå glad. Åpna pakka, hadde bestillt en Eheim luftpumpe og begynte å koble opp. Da jeg satte den igang så bråkte det så ille at den overdøvde tv'n! Jøss tenkte jeg,dette er ikke noe Eheim lyd! Prøvde flere ganger men nei, bråkte like j***li. Ringte Tor på tropefisk, han like oppgitt som meg. Vil tro pakka,på sin reise land og strand har fått seg en trøkk! Så vi fant ut at det bærer til postkontoret i morgen å lever klageskjema,så får jeg erstattet en ny pumpe og tropefisk pengene sine. For ett rot! Og det er ikke første gang...blir til tider helt GAL av posten!
Men flink til å levere regninger til meg,det er de!!! >:-[

Hoi det lettet å få sagt det
Kjenner til dette med negative erfaringer med posten særdeles godt... Kan egentlig ikke si at jeg ofte er imponert over dette relativt storvokste konsernet.

Jeg gjør det såre enkelt når jeg sliter med posten heretter:
Jeg krever penger for frakta tilbake, om frister ikke overholdes.
I tillegg, klager jeg alltid til post og teletilsynet.
Ikke særlig morsomt, nei, når noe man gleder seg til ikke ankommer når og som det skal!

For et par år siden sendte forresten min snille farmor meg en pakke med hjemmelagede sirupssnipper i, som hun alltid pleier før jul. Den fikk jeg i midten av juni!!! Rett og tydelig påskrevet adresse hadde den også, så hvor sirupssnippene hadde oppholdt seg i 6 måneder før de kom frem til meg, aner jeg ikke!

Slutt å stemme rødgrønt så vi kan få vekk det inngrodde monopolhølet av noen udugelige folk som Posten er :P

Neida, stort sett positive erfaringer selv. Ikke HELT begeistra for Post i butikk dog, jeg bor jo ikke langt på landet heller, plager meg å vente til neste dag når pakken kommer idag
Merkelig, jeg har hatt 350 forsendelser med fisk gjennom Posten, og har aldri hatt en såkalt uheldig forsendelse, så Posten har stor troverdighet hos meg (Bare for å få et balansert "forum syn" )

Svein

Det er alltid gode og dårlige episoder med det meste. Men jeg har vel rett og slett vært uheldig,mange pakker og post har forsvunnet for meg i løpet av det siste halvåret. Ekstra synd når ting går i stykker underveis. Men regner med at det går greit å klage på dette.
Eneste gangen jeg hadde en levendeforsendelse som gikk galt var da SAS streiket. Bortsett fra denne ene gangen har det gått greit.
Jeg har faktisk ikke opplevd at post har forsvunnet, etter det jeg kan huske. Derimot er jeg en av de "heldige" som sitter i den andre enden: jeg får all posten som forsvinner for alle andre. Jeg kan love dere at det ikke er festlig heller.

For godt over et år siden flyttet jeg, og meldte selvsagt adresseendring, og betalte for videresending i posten for et år framover.
For det første sluttet de å omadressere posten min etter en måned. Telefon til posten og fikk ordnet opp i det.
At jeg innimellom får posten til de som bodde her før er noe jeg har forståelse for. Sånt kan skje. Men så kommer moroa. Jeg har det usedvanlig uvanlige etternavnet Pedersen. Tenk, det kan det jo ikke være flere enn meg i byen som heter. Plutselig bestemte posten seg for å begynne å omadressere posten som tilhørte en annen Pedersen i Askim. Hun bodde i en vei med et totalt annet navn enn den veien jeg bodde i tidligere, så det var ingen muligheter for forbytting av det. Det vi hadde felles var at vi het Pedersen, og at vi begge hadde dobbeltnavn, ellers var det ingen likhet. Ned til posten med posten hennes, og forklare at, nei, den personen bor ikke her, har aldri bodd her, og skal definitivt ikke ha omadressert posten til denne adressen. Men tror dere de greide å rette det opp? Neida. Det skjedde igjen og igjen. Og jeg klagde igjen. Så fikk jeg omadressert posten til en annen person som bodde i samme vei som den andre Pedersen, men som overhodet ikke hadde noe felles med meg - ikke en gang navnet! Den eneste koblingen til meg var altså at hun bodde i samme vei som en annen person som posten feilaktig omadresserte posten til til meg! Da ble det ny telefon til Posten, og relativt rolig og behersket sa jeg hva jeg mente om det hele. Etter det har det gått relativt greit. Akkurat det kan jo ha å gjøre med at det nå er slutt på omadresseringsperioden... Hadde jeg fått posten til noen av dem flere ganger, hadde jeg skrevet en diger plakat på postkassen min om hvem som ikke bor der, og at her bor kun Inger Anne! Jeg vet ikke hvor mange ekstraturer til posten det ble for å levere post som ikke var min, men det ble noen ganger, det er ihvertfall sikkert. Og det hendte at posten ble liggende hos meg i flere uker, rett og slett fordi jeg ikke rakk postkontoret på lange tider (det går nemlig akkurat ikke å rekke postkontoret hvis jeg drar fra jobb til normal tid).

Det skal også nevnes at jeg var en smule irritert allerede før flyttingen. Da bodde jeg i en blokk, og det virket som om postbudet puttet posten til enhver han/hun ikke visste hvor bodde ned i postkassa mi. En periode fikk jeg andres post hver eneste dag!

Det som kanskje er mest frustrerende i det hele, og som jeg tror er noe av grunnen til at de hadde vanskelig for å rette opp feilen, er at postkontoret og postfordelingen ikke har kontakt med hverandre. Det nytter nemlig ikke å gå på postkontoret og klage. Da måtte jeg låne en telefon der, for så å ringe til et grønt nummer og klage! Og så sender de beskjed videre til riktig postomdeler (eller hva det nå heter). Noe så utrolig håpløst! Hadde jeg kunnet forklare det direkte til de som faktisk gjør jobben, ville de faktisk ha vært mer oppmerksom på problemene, tror jeg. Nå blir alt så teknisk. Klagen leveres til noen som overhodet ikke har noe med stedet å gjøre, og de sender beskjeden videre, og hvem vet da hva som faktisk kommer fram til rette vedkommende? Alt er blitt så "markedstilpasset" at det blir fullstendig uhensiktsmessig.

Ah! Sorry, jeg måtte bare få det ut, jeg også!
Jeg har utelukkende god erfaring med Posten, og har aldri hatt problemer med forsendelse av noe slag.

Ser at Postens monopolsituasjon blir drøftet i et innelegg over. I den forbindelse vil jeg komme med en bemerkning. Jeg tror at en avskaffelse av Postens monopol vil medføre et effektivitetsjag hos de nye kommersielle aktørene som tilkommer markedet. Et effektivitetsjag hos de nye private aktørene, fremtvunget av kravet om økt profitt, vil medføre et mer ustabilt leveransesystem. Det er logisk å betrakte det slik, siden det ofte er negative korrelasjon mellom kostnadskutt/profitt-jag på den ene siden, og ”kvalitetsprodukt/tjeneste” på den andre.
Jeg tror at det også vil oppstå en situasjon der flere av de private aktørene antagelig vil droppe de ”ulønnsomme” utkantstrøkene.

Så stem rød/grønt, og behold postens monopol!
Fordelene ved å ikke stemme rød/grønt overgår vel ulempene med nytt postsystem bare bittelittegrann :p
Det er flere fordeler ved å stemme rød/grønt vet du....
Når jeg tenker meg om så har jeg mange dårlige erfaringer med posten. Både DVDer som "forsvinner", og den ene ferien jeg skulle på så forsvant pakke med nytt digitalkamera så jeg fikk det ikke i tide til ferien. Regner med i begge tilfeller at en postsjåfør har forsynt seg selv :P

Folk som sier at statseide eller regulerte bedrifter/monopol gir et bedre, eller mer rettferdig produkt vet ikke hva de snakker om. Alt er ikke hvitt og svart. Telenor har vært statseid lenge og gadd ikke bygge ut til bygda likevel mange plasser, dessuten satt de og ruga på kabel hele 90 tallet og ville bare selge ISDN samt at de måtte tvinges til å gi slipp på linjemonopolet. Ineffektive tjenester, overpriste, hvor pengene går til staten, det er det rødgrønn regjering står for. I tillegg må man betale miljøavgift på alt snart, i tillegg til at man er trippelskatta overalt :P

For de av oss som har vært borti Royal Mail, Royal Mail i Hong Kong, Deutsche Post, osv. så er det en helt annen standard enn Posten, pålitelig, raskt. Nei det hadde vært fint å sendt alt med DHL eller Fedex. Men det hadde kosta nå til dags :P
S.B.F
Et effektivitetsjag hos de nye private aktørene, fremtvunget av kravet om økt profitt, vil medføre et mer ustabilt leveransesystem.

Om det blir mer ustabilt her jeg bor enn nå, tror jeg det er noen som klikker tulling.
Kan nevne at brev som har vært sendt til nabokommunen, der mottaker bor ca 38 km unna, har tatt opp til 9 døgn å få frem.
Brev med planter, har på det meste tatt ei uke sørover.
Brev med reker, har tatt mer enn ei uke nordover (fra dåkk søringa å te mæ).
Servicepakker, har på det meste tatt 12 virkedager, fra sør til nord, og motsatt.
Pakker, brev etc moses, selv med god emballering.
Dør-dørpakker leveres ikke alltid på døra. Da er det å starte gamet med å få sporet opp hvor denne er, og vente på at noen enten får den fraktet fra sortering til postkontoret, eller få huket tak i rette person på sorteringen.
Enkelte ganger har det tatt timer, og en del kilometers kjøring for å få ut en pakke jeg skulle fått i bare sokkelestene.

Hadde ting vært engangstilfeller, ville jeg ikke sagt ett filla ord.
Men som storbruker av posten, der jeg sikkert sender for 4-5.000 i året selv, og bestiller der frakt alene utgjør det samme, kan jeg ikke si meg fornøyd med servicen en bør ha.
Jeg er derfor særdeles happy når jeg bestiller varer som kan leveres med f.eks tollpost
biXen
Telenor har vært statseid lenge og gadd ikke bygge ut til bygda likevel mange plasser, dessuten satt de og ruga på kabel hele 90 tallet og ville bare selge ISDN samt at de måtte tvinges til å gi slipp på linjemonopolet.

Jeg vil ikke akkurat påstå at Telenor har blitt noe bedre etter at de fikk konkurranse... Jeg jobber innen IT, og Telenor kan få hvem som helst til å rive av seg håret! Det er ihvertfall sånn jeg har opplevd dem.
Ellers skal det nevnes at jeg hadde gode erfaringer med posten før jeg flytta hit til denne byen. Det var først her problemene startet. Om det er pga. at det samtidig har vært noe omorganisering i Posten, eller pga. det lokale postkontoret, det vites ikke. Men her har det altså vært mye trøbbel som jeg ikke har opplevd tidligere. At en eller annen feil konvolutt havner i postkassa, bryr jeg meg ikke så hardt om. Det er menneskelig å feile, og jeg skulle likt å se den bedriften som aldri gjør feil. Men når det skjer hele tiden, kan hvem som helst få nok.
Dyrehagen
Jeg vil ikke akkurat påstå at Telenor har blitt noe bedre etter at de fikk konkurranse... Jeg jobber innen IT, og Telenor kan få hvem som helst til å rive av seg håret! Det er ihvertfall sånn jeg har opplevd dem.

Poenget er jo at nå til dags kan du bare velge å la være å rive av deg håret og velge noen andre.
biXen
Folk som sier at statseide eller regulerte bedrifter/monopol gir et bedre, eller mer rettferdig produkt vet ikke hva de snakker om. Alt er ikke hvitt og svart. Telenor har vært statseid lenge og gadd ikke bygge ut til bygda likevel mange plasser, dessuten satt de og ruga på kabel hele 90 tallet og ville bare selge ISDN samt at de måtte tvinges til å gi slipp på linjemonopolet. Ineffektive tjenester, overpriste, hvor pengene går til staten, det er det rødgrønn regjering står for. I tillegg må man betale miljøavgift på alt snart, i tillegg til at man er trippelskatta overalt :P :P

Her er jeg sterkt uenig med deg, BiXen. Selvfølgelig er ikke alt svart/hvitt, og unntak vil man alltid finne.

Men,

Litt OT, ta for eksempel problematikken innenfor eldreomsorgen. Ved en privatisering av omsorgssektoren vil de ansatte måtte vise omsorg og pleie til flere og sykere eldre ut ifra de samme ressurser som før. Da vil naturlig nok problemet med en målforskyvning inntreffe; Hensynet til den mest målbare faktoren som er ”penger” eller ressurser, går foran det viktigste målet som ikke er særlig målbart, nemlig god pleie og omsorg. Eiere og ledelse vil i et konkurransemarked sette fokus på det kvantitative fremfor det kvalitative, og dette vil komme i konflikt med de faglige normene og verdiene til mange ansatte. Dette vil på sin side ført til en polarisering mellom eierinteresser, og faglig-profesjonelle interesser ved de private sjukehjemmene. Det vil bli ramaskrik om omsorgssvikt. Situasjonen er faktisk ille nok i dag, om man ikke skal forverre den med privatisering. God omsorg/pleie og effektivitet er ikke er særlig forenelig.
Etter en skakkjørt kommuneøkonomi med lave overføringer under sentrumsregjeringen, var det faktisk de rød/grønne som ga et løft til kommuneøkonomien når de tok over styringen høsten 2005. Så de avgiftene du betaler BiXen, de går faktisk til en verdig sak.
biXen
[QUOTE=Dyrehagen] Jeg vil ikke akkurat påstå at Telenor har blitt noe bedre etter at de fikk konkurranse... Jeg jobber innen IT, og Telenor kan få hvem som helst til å rive av seg håret! Det er ihvertfall sånn jeg har opplevd dem.

Poenget er jo at nå til dags kan du bare velge å la være å rive av deg håret og velge noen andre.
Helt klart Og det er ikke bare Telenor en kan rive seg i håret av. Tele2 er det mest elendige konsernet når det gjelder service jeg noen ganger har opplevd.
Da gifter jeg meg heller med posten, enn å være kunde der

Skal ærlig spiker innrømme at jeg igjen har valgt Telenor. Her har jeg hatt minst krøll i alle fall
Må\ bør holde meg til operatører med TN-dekning, da Netcom har huller på størrelse med alaska her jeg bor..
biXen

Privat har jeg valgt bort Telenor for lengst, ja, og kommer ikke til å gå tilbake til dem før Dovre faller. Men i jobbsammenheng kan man ikke alltid velge, dessverre.
S.B.F
Litt OT, ta for eksempel problematikken innenfor eldreomsorgen. Ved en privatisering av omsorgssektoren vil de ansatte måtte vise omsorg og pleie til flere og sykere eldre ut ifra de samme ressurser som før. Da vil naturlig nok problemet med en målforskyvning inntreffe; Hensynet til den mest målbare faktoren som er ”penger” eller ressurser, går foran det viktigste målet som ikke er særlig målbart, nemlig god pleie og omsorg. Eiere og ledelse vil i et konkurransemarked sette fokus på det kvantitative fremfor det kvalitative, og dette vil komme i konflikt med de faglige normene og verdiene til mange ansatte. Dette vil på sin side ført til en polarisering mellom eierinteresser, og faglig-profesjonelle interesser ved de private sjukehjemmene. Det vil bli ramaskrik om omsorgssvikt. Situasjonen er faktisk ille nok i dag, om man ikke skal forverre den med privatisering. God omsorg/pleie og effektivitet er ikke er særlig forenelig. Etter en skakkjørt kommuneøkonomi med lave overføringer under sentrumsregjeringen, var det faktisk de rød/grønne som ga et løft til kommuneøkonomien når de tok over styringen høsten 2005. Så de avgiftene du betaler BiXen, de går faktisk til en verdig sak.

Her går du dessverre inn i samme leksa som SVere og andre røde flest.

Det at noe privatiseres MÅ ikke bety at fullt ansvar lesses over på privat bedrift og at alt blir Texas. Poenget er at det blir gjort til en konkurransedyktig pris, i et firma der de dyktige belønnes istedet for alt statseid i dag hvor folk sitter på rompa i sin trygge jobb og ikke gidder å yte noe som helst. Man behøver ikke kaste alt over styr med en gang, men alt for mange av disse stats og kommunestyrte greiene er ei lørje av sløve folk som ikke gidder å yte fordi de ikke tjener noe mer på det, istedet for privat hvor man faktisk må ha noe å tilby for å gjøre en god jobb.

Du mener at effektiviteten vil gjøre at noen ikke får omsorg. Dårlig omsorg får du av mange personer som ikke bryr seg fra eller til om de gjør en god jobb pga. det ikke har konsekvenser for dem. En telefon til kommunen så kan du sikkert bekrefte det i mange tilfeller. Skal jeg gjøre jobben min så må jeg oppdatere meg og være på hugget (slik som han i VG Reklamen ), hadde lærere, posten ansatte osv. måttet gjort det samme hadde det vil blitt for mye for dem.

Nei. Pengene jeg betaler går til tusensårsplassen hugget av barnearbeidere i India ifølge Erling Borgen, mannen bak de troverdige dokumentarer :P Hehe.

Nevn gjerne eksempler på private bedrifter som er så mye dårligere enn tilsvarende statlige? Jeg kan nevne at etter at Veivesenet, og faktisk heller ikke Mesta har med veiene å gjøre her, så hender det faktisk at hull i veien blir fiksa!!! Og det uten at to mann måtte stå å se på i mens han ene lappa det :P

Kjenner forøvrig noen som jobber i parkvesenet, det gidder jeg ikke å gå innpå en gang. Kommunen burde ikke fått et øre av meg
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap