Sand fra utlandet ? (:

Jeg fikk lyst på lys finkorna sand i akvariumet mitt, og tenkte litt på en lig sand fra sandstrender.. Vi skal til danmark i ferien, og da lurte jeg på om man kan ta meg seg litt sand og vaske den grundig, og deretter putte det i akvariumet? Er dette farlig for fiskene ?

Da hadde jeg sluppet utgiftene for sanden, samtidig som sanden er pen.
Er slik sand ellers veldig dyr? :P
Du kan kjøpe 25kg sand på Biltema for ca. 50 kr.

Så det er ikke så veldig dyrt

Åja, er det ikke dyrer
Dette er å gå kjøpt i vanelig dyrebutikk ?

Til et 54 liter akvarium, trenger jeg å kjøpe 25 kilo da?

60 cm lang..

Denne sanden kjøper man på Biltema.
Spør etter blåsesand.

(Ikke den fineste)
Åja, var det biltema det sto :P
er denne sanden fin, eller har noen en annen sand å anbefale, så bare kom med forslag Har lyst på en veldig fin korna sand.

Og er det noen som vet det med sanden fra utlandet ? :P
Ser ingen grunn til at det er værre å hente sand i Danmark, kontra Norge. Om en ser bort i fra ekstra vekt i en kanskje alt for trangt pakket feriebil :p

Når det gjelder kjøpssand her til lands, er det ikke særlig forsvarlig med mer finkornet sand enn den som kan skaffes fra Biltema. Denne leveres i to kornstørrelser, 0,1-0,7mm og 0,2-1mm, om jeg husker rett. For å si det slik; den er meeeget finkornet
På grunn av den glatte overflaten denne sanden har, er den meget bra egnet. Dette er ikke noe som er knust av maskiner, men slipt ned av naturen.
I tillegg er prisen så behagelig, at det sjelden er verdt slit og risiko med å hente selv - om en har tilgang på biltema da...

Av andre kjøpsalternativer fins;
Badesand til Chinchilla. Denne er ennå mer finkornet enn blåsesanden. Prisen er derimot en annen... Og da tenker jeg ikke billigere :p
Rådasand. Mørkere enn de to andre alternativene her. Ser derfor oftest mer naturlig ut.
Rådasand kan skaffes i de fleste butikker, i ulike størrelser. Leveres i en rekke sådanne.

Les mer om alle disse i artikkelen om akvariegrus her på AF
Takk for svar
Jeg tror jeg satser på sand fra biltema ;D

Blir 25 kilo litt mye til et 54 liters akvarium ?
( 30*60 cm )

Gjør jo ikke mye om det blir litt for mye, bedre med litt for mye, enn litt for lite XD

Og et spørsmål til ^^,

Hvilken kornstørrelse skal jeg ta.? Er det den strøste som er lettest å slamsuge ?
Carroo
Takk for svar ;) Jeg tror jeg satser på sand fra biltema ;D Blir 25 kilo litt mye til et 54 liters akvarium ? ( 30*60 cm ) Gjør jo ikke mye om det blir litt for mye, bedre med litt for mye, enn litt for lite XD Og et spørsmål til ^^, Hvilken kornstørrelse skal jeg ta.? Er det den strøste som er lettest å slamsuge ?

jeg har en pose med tørrsand som er til bruk i mortel og i mellom beleggingsteiner 01-02 mm sto på posen tror dere at den er okey og bruke
Carroo
Takk for svar ;) Hvilken kornstørrelse skal jeg ta.? Er det den strøste som er lettest å slamsuge ?

Ja, ingen poeng i å ta den minste.
biXen
Ja, ingen poeng i å ta den minste.

Er det noe mer poeng i å ta den største da? :P:P
En slik sekk på 25kg, inneholder ca 18 liter sand (sanden veier ca 1,4 kg pr L om jeg husker rett).
Til ditt kar, med en bunnflate på 0,18m2, trenger du for å ha ett lag som er 5 cm i snitt, 9L. Du har altså nok til to slike kar, fra en sekk

Når det gjelder sand og slamsuging; glem det. Å slamsuge sand er praktisk talt umulig. Man suger bare vekk synlig slam, med å holde slangen noen cm over bunnlaget ved vannbytte.
Har selv den finere Chinchillasanden, og ser der aldri synlig dritt (kun synlige sandsneiler :p)

Og når det gjelder kornstørrelse; velg den groveste, i den grad dette kan defineres som grovt.
Du trenger ikke finere bunnlag enn dette
Bare for å svare på spørsmålet ditt angående sand i fra Danmark, så har jeg dette i et par av karene mine....Den sanden er i fra Bornholm..fikk en kompis til å ta med noen kilo for meg, og det holder med å vaske den....

Den sanden er, mye mye lysere enn både Biltema og rådasand...
Og mye mer finkornet. Har hatt en del folk her som har tittet på den sanda, og hittil er det vel ingen som har klagd...
Må jeg vaske blåsesanden ?
Eller kan jeg putte den rett i karet?

Håper på raskt svar
Blåsesanden trenger ikke å vaskes, det er også en av fordelene med denne!
Tusen takk for det raske svaret
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap