Hvor raskt etter pumpestopp kommer nitritt?

Jeg har holdt på med vannbytter i dag. I et skap har jeg Eheim-filterne til 3 stk 98 litere som står i reolen ved siden av.
Når jeg skifter vann på et kar, åpner jeg skapet og slår av filteret mens jeg skifter vann, så ikke vannspruten fra utblåsningen står rett i lysrørene.

Har skiftet på karet nederst i reolen, og karet i midten. Nå var turen kommet til det øverste. Da jeg åpnet skapet og skulle slå av filteret, var det avslått fra før... oj! Men hvor lenge, er spørsmålet! Slo jeg det av fordi jeg hadde tenkt å bytte på det øverste istad, men tok en pause først før jeg begynte? Eller har det stått avslått i ukjent tid av en grunn jeg ikke kan huske?

Siden jeg har et lite innvendig filter i samme kar til innkjøring, har jeg ikke lagt merke til manglende bevegelse eller sirkulasjon i vannoverflaten.

Jeg sjekket vannet for nitritt, det var null.
Så skiftet jeg ca halvparten av vannet, og slo på pumpen igjen... og en ekkel stank bredte seg! Råtne egg! Jeg testet vannet igjen etter noen minutter, og det var fremdeles null nitritt.

Hvor lenge etter pumpestart vil eventuell nitritt dukke opp? HVIS filteret har stått avslått lenge, så vil det jo pøse ut råttent vann smekkfullt av nitritt med det samme, ikke sant...? Eller?
Shit også... det kan bare ikke lukte så jævlig uten videre. Det lukter forferdelig.

Jeg får løpe tilbake og teste vannet igjen. Noe annet jeg bør teste for i samme slengen? Jeg får bytte vann igjen, dette var skikkelig ille lukt. Kanskje det er andre grunner enn pumpestopp, men merkelig....
Er ikke bombesikker, men...
Først vil det jo danne ammonium/amoniakk (og svovel?)... Dette er jo også skadelig for fiskene.... Hvis alle nitrifikasjonsbakteriene(som jeg kaller det) dør, så vil det vel ta ca 14 dager før selve nittritt-toppen kommer?
Kanskje den andre pumpen er såpass innkjørt at den klarer å rense nok????
Denne var lei, Mona... Kan virke som filteret har vært av temmelig lenge her, så uggen stank kommer ikke i løpet av så kort tid.

Det som er det store problemet, er de milliarder av bakterier som er stein daue, i filtermassen. Disse skal som alt annet biologisk avfall, brytes ned til ammoniakk, nitritt og nitrat.
Hvor fort en merker problemer med disse, kommer ann på hvor mye bakteriekultur det ellers er som bryter ned disse.
Med ett velfungerene innvendig filter, pluss bakterier i bunnlaget, føler jeg meg sikker på at du vil få utslag på tester i løpet av de første 5 timene.

I tillegg til stor fare for seriøs produksjon av ammoniakk og nitritt, vil nok nitratmengden også stige markant.

Selv ville jeg renset dette filteret grundig, for å fjerne mest mulig dødt materiale. Vannbytter er noe jeg også ville gjennomført daglig minst de første 2 ukene.
Redusert fôring er nesten selvskrevet det også
Huff da...! Jeg har opplevd noe av det samme - med en pumpe som hadde stoppet mens jeg var borte en helg. Her er hva jeg gjorde:

Renset hele skiten skikkelig. Ut med alt filtermateriale, inn med nytt faktisk. Siden jeg har flere kar, så kjørte jeg samme prosedyre som om jeg skulle startet et nytt kar. Tilførte med andre ord masse guffe fra et innkjørt filter, byttet mesteparten av vannet (ca 3/4 deler). Startet opp igjen og målte nitritt daglig fremover. Matet også sparsomt. Dette gikk aldeles utmerket og målte aldri noe nitritt i det hele tatt. Alle fisker overlevde også. Så Mona - foreslår at du prøver det samme - du har jo masse frisk filterguffe å ta av regner jeg med. Lykke til!
Puh.... nå har jeg sjauet skikkelig her.

Jeg våget ikke ta sjansen på å la mine dyrebare C140 bli værende i dette karet. Ikke tale om! Jeg våget ikke gå og vente i nervepirrende uro på nitritten i dager og uker.
Så jeg besluttet å flytte dem, og rense filter og 98 liters akvariet ved anledning, og starte opp hele greia på nytt. Først måtte jeg få ut alle flyteplantene og javamosen, og deretter få lirket ut den store trerota. Det tok sin tid, ettersom den ikke helt ville ut... men til slutt gikk det.

Så jeg jaktet jeg på alle de 8 Coryene, noe som slett ikke var en enkel jobb! Skal hilse og si det ble kaos! De hoppet nesten ut av karet i skrekk, så dette var ikke noe morsomt. Så plumpet jeg dem rett oppi 54 literen som kampfisken min er i. Benoni (kampfisken) ble flyttet tilbake der han kom fra, en 28 liter. Heldigvis stod karet hans i drift enda, jeg hadde ikke plugget ut filteret eller noe. Litt mye alger og sånt, men det bryr jo ikke han seg om...

Sånn, nå er iallefall C140-gruppen reddet, og selv om en 54 liter er altfor lite for disse store Coryene, så tåler de å oppbevares der en kort periode mens jeg gjør alt på nytt i akvariet deres.

Puh!

Nå som jeg vet det jeg vet ang. C-140'ene, så blir karet deres satt opp på nytt på en annen måte! Det blir null stilkplanter og småplanter her. De roter nemlig opp alt som er! Med sine kraftige nesegrev roter de opp alt mulig, til og med den svære sverdplanten har vært halvveis løsnet flere ganger. Så nå blir det kun store planter, dypt begravet med stein på rot-trådene under sanda. Forhåpentligvis sitter de bedre da.

Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap