Fiskene mine døde på flyet, hva gjorde jeg feil?
Etter å ha lest meg nøye gjennom en tråd her på forumet ang. fisk på fly pakket jeg 12 små levendefødere på 1-2 cm i to doble poser, isolerte de flere lag bobleplast og la de oppi en solid boks i kofferten, med mer isolasjon i. Kofferten med fiskene ble sjekket inn som bagage.
Turen var Flesland-Gardemoen, så ikke særlig langt.
Da jeg kom frem var alle fiskene døde
Begge de innerste posene var sprengt, mens ytterposene var tette. Innerposene var nok"spent strammere" enn ytterposene.
Noen av fiskene så nesten ut som om de hadde eksplodert.
Søndag skal jeg tilbake til Bergen, og har med fisk denne veien også. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...
Har fått tips om å ha de i en halvlitersflaske i stedet for poser, men jeg skjønner ikke hvorfor dette med posene gikk galt?
Tror ikke det var temperaturen det var noe galt med, for vannet var ikke så kaldt...
Håper noen kan hjelpe meg her?
Skal reise søndag kveld, så jeg håper noen kan hjelpe meg før det.
Maren
Turen var Flesland-Gardemoen, så ikke særlig langt.
Da jeg kom frem var alle fiskene døde
Begge de innerste posene var sprengt, mens ytterposene var tette. Innerposene var nok"spent strammere" enn ytterposene.
Noen av fiskene så nesten ut som om de hadde eksplodert.
Søndag skal jeg tilbake til Bergen, og har med fisk denne veien også. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...
Har fått tips om å ha de i en halvlitersflaske i stedet for poser, men jeg skjønner ikke hvorfor dette med posene gikk galt?
Tror ikke det var temperaturen det var noe galt med, for vannet var ikke så kaldt...
Håper noen kan hjelpe meg her?
Skal reise søndag kveld, så jeg håper noen kan hjelpe meg før det.
Maren
Postet 19.05.07 kl 10:13
Uten at jeg er 100 % sikker, mener jeg at trykket i kabinen på flyet blir holdt på "bakkenivå", mens trykket i lasterommet ikke er regulert. I allefall ikke på samme måten. Vil og tro at det må gå bedre i en flaske, eller annen lufttett boks, siden lufttrykket holder seg mer stabilt da. Hvis veggene på boks eller flaske er tykke nok da...
Postet 19.05.07 kl 11:23
Endret: 19.05.07 kl 11:24
Postet 19.05.07 kl 11:53
Postet 19.05.07 kl 14:35
Postet 19.05.07 kl 14:54
Vil bare minne på at at all fisk som blir importert til dette landet og som dere har i akvariene, kommer med fly )
Tenker at dette er et resultat av uheldige omstendigheter, hvis så ikke er tilfelle må det ha skjedd en feil med trykkutjevningen på flyet, og det er så alvorlig i seg selv, at det tror jeg man ville ha fått høre
Forsøk en gang til du
Svein
Tenker at dette er et resultat av uheldige omstendigheter, hvis så ikke er tilfelle må det ha skjedd en feil med trykkutjevningen på flyet, og det er så alvorlig i seg selv, at det tror jeg man ville ha fått høre
Forsøk en gang til du
Svein
Postet 19.05.07 kl 15:08
turnipsBegge de innerste posene var sprengt, mens ytterposene var tette. Innerposene var nok"spent strammere" enn ytterposene. Noen av fiskene så nesten ut som om de hadde eksplodert.
Tror svarer ligger her. Lasten i flyet ligger inne i flykroppen og lasterommet er under like stort trykk som kabinen. Hadde den ikke vært det ville du som Svein sier det merket dette underveis i flyet.
Pakker du en pose med 1 atmosfære trykk, eller litt mere hvis du pakker posen litt stamt og legger den inn i et fly der trykket minker noe etterhvert som du stiger (det er derfor du får dotter i ørene ved oppstigning) er blir en større trykkforskjellen mellom luften inne posen og luften i flyet. Dette skjer også hvis du klemmer posene under pakking av kofferten.
Så hvis du da kar komprimert luften i posen til noe over 1 atmosfære og trykket i flyet er noe under 1 atmosfære, og posene som fiskene er i sprekker, klar fiskene ikke å utligne trykket og de kan dø.
Så i tall ville det være slik som at hvis du under pakking har f eks klart å lage et trykk i posene på 1,3 atm og i flyet var det 0,8 atm, og posene sprekker være som å dra en fisk fra tre meters dybde og opp til noe over 1000 meters høyde i løpet av noen tidels sekund. Fiskene har ingen mulighet til å utligne dette og da kan kanskje svømmeblære sprekke, og fiskene ser da kanskje ut slik du beskriver dem.
Løsning.: Ikke pakk fiskene i poser som er helt full med luft og Ikke pakk kofferten helt full slik at du uforvarende klemmer posene når du lukker kofferten. Det fungerer helt sikkert bedre med en stabil beholder som f eks flasker i plast, da disse tåler mere trykk før de eventuelt sprekker (eksploderer), men tror nok at en kraftig plastpose gjør samme nytten.
Bedre lykke neste gang!
Postet 19.05.07 kl 16:02
Hvis dette er løsningen Nils, da må man revudere millioner av fiskeforsendelser rundt omkring i verdenen.
Jeg har selv sendt et par hundre forsendelser med fisk i doble poser som er meget luftfulle, mao posene er knallharde.
Nå har vi ikke sett hverken behandling av kollien, ei heller pakkingen, og vi vet at kollier blir behandlet enda hardere enn hos Posten.
Temperaturen kan være et moment, og dør det først en fisk i en pose med , ja da går de andre svært raskt etter, og fiskene vil raskt se ut som beskrivelsen ovenfor.
Nå er jeg ikke så flink med formler, men er flink på erfaring og som sagt, nesten all fisketransport går med fly, og da ville desverre tapet bli usedvanlig stort dersom teorien med trykk skulle stemme.
Svein
Jeg har selv sendt et par hundre forsendelser med fisk i doble poser som er meget luftfulle, mao posene er knallharde.
Nå har vi ikke sett hverken behandling av kollien, ei heller pakkingen, og vi vet at kollier blir behandlet enda hardere enn hos Posten.
Temperaturen kan være et moment, og dør det først en fisk i en pose med , ja da går de andre svært raskt etter, og fiskene vil raskt se ut som beskrivelsen ovenfor.
Nå er jeg ikke så flink med formler, men er flink på erfaring og som sagt, nesten all fisketransport går med fly, og da ville desverre tapet bli usedvanlig stort dersom teorien med trykk skulle stemme.
Svein
Postet 19.05.07 kl 17:00
Turen var Flesland - Gardemoen, med andre ord tre steinkast, Tidsaspektet er vel ikke lenge nok til at biologisk nedbrytning skal ha kommet så langt i prosessen til at fiskene skulle se sprengt ut.
Det merkelig her var at kun den innerste posen var sprengt, mens den ytterste var like hel. Jeg ville nok ha prøvd på å få til å lage en innpakkning som kunne stå i mot den røffe behandligeen bagasjen blir utsatt for ved på- og avlastning.
Det er som Svein sier bare å prøve igjen. Dette skal gå bra bare man pakker godt nok (og er heldig med stuerne kan det virke som).
Det merkelig her var at kun den innerste posen var sprengt, mens den ytterste var like hel. Jeg ville nok ha prøvd på å få til å lage en innpakkning som kunne stå i mot den røffe behandligeen bagasjen blir utsatt for ved på- og avlastning.
Det er som Svein sier bare å prøve igjen. Dette skal gå bra bare man pakker godt nok (og er heldig med stuerne kan det virke som).
Postet 19.05.07 kl 17:12
Endret: 19.05.07 kl 17:14
Svein AntonsenHvis dette er løsningen Nils, da må man revudere millioner av fiskeforsendelser rundt omkring i verdenen.
Tror nok at dette er den mest sannsynlige forklaringen hvis man skal bruke de fysiske lovene. Og tror ikke at vi må revurdere noe om flyfrakt av fisk. Har selv aldri opplevd at poser har sprukket under transport. De fiskene som jeg har mottatt har vært pakket slik at det ikke er noe luft mellom inner /ytterposene.
Svein AntonsenJeg har selv sendt et par hundre forsendelser med fisk i doble poser som er meget luftfulle, mao posene er knallharde.
Hvis du leser hva trådstarter skiver, så virker det som først er den ene posen pakket, og så er den satt inn i neste pose.
Det er dette som jeg tror har utløst denne plutselige og voldsomme død for fiskene. Som Geir sier, flyturen er for kort til å få en temperaturendringen som skulle ta liver av fiskene.turnipsInnerposene var nok"spent strammere" enn ytterposene.
Det at posene er knallharde betyr i utgangspunktet ikke noe hvis posene ikke sprekker når trykket utenfor posene synker. Det er hele poenget. Du må bruke poser som tåler denne trykkendring som oppstår under flyturen.
Postet 19.05.07 kl 18:20
Tusen takk for all hjelp!
I dag skal jeg fly tilbake igjen, og jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette...
Som dere sier stemmer det at den innerste posen var pakket omtrent som de vi får i dyrebutikk. Det er også "dyrebutikkposer" jeg har brukt. Den ytterste posen var spent litt løst over den første, uten at det var så mye luft mellom disse...
Har også hørt fra hun som mottok fiskene at den ene trolig har overlevd! Den svømte visstnok etterhvert oppned en stund, for så å komme seg etterhvert!
Så helt konkret: Hvordan gjør jeg det på hjemveien?
Skal ha med en del små levendfødere, og de kan jeg vel da likesågodt ta med på flaske?
Skal også ha med litt større fisker, de må nok da i pose, og i følge dere som har hjulpet med her skal dette gå greit?
Føler jeg har fått litt forskjellige svar på hvordan jeg skal pakke disse: stram pose, slapp pose, luft mellom posene eller ikke?
Er jammen nervøs for tilbaketuren nå!
I dag skal jeg fly tilbake igjen, og jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette...
Som dere sier stemmer det at den innerste posen var pakket omtrent som de vi får i dyrebutikk. Det er også "dyrebutikkposer" jeg har brukt. Den ytterste posen var spent litt løst over den første, uten at det var så mye luft mellom disse...
Har også hørt fra hun som mottok fiskene at den ene trolig har overlevd! Den svømte visstnok etterhvert oppned en stund, for så å komme seg etterhvert!
Så helt konkret: Hvordan gjør jeg det på hjemveien?
Skal ha med en del små levendfødere, og de kan jeg vel da likesågodt ta med på flaske?
Skal også ha med litt større fisker, de må nok da i pose, og i følge dere som har hjulpet med her skal dette gå greit?
Føler jeg har fått litt forskjellige svar på hvordan jeg skal pakke disse: stram pose, slapp pose, luft mellom posene eller ikke?
Er jammen nervøs for tilbaketuren nå!
Postet 20.05.07 kl 11:24
Postet 20.05.07 kl 12:04
Postet 20.05.07 kl 12:42
Jeg fikk nei til å ha med fisk som håndbagasje fra Flesland til Oslo.
Ringte Gardemoen før jeg tok turen hjem igjen til Bergen.
Jeg forklarte at jeg skulle ha med akvariefisk, og fikk til svar at det gikk greit å ta med levende fisk som håndbagasje.
Noterte meg navnet på ham jeg snakket med i tilfelle trøbbel, og tok sjansen på å pakke alt som håndbagasje.
Det gikk kjempegreit på Gardemoen! Hadde fiskene i småposer i en bærepose i en sekk, og vaktene tok posen ut av sekken så de ikke ble med inn i gjennomlysningen, men med meg gjennom "bøylen" vi må gå gjennom.
De var bare hyggelige og effektive og det var ikke noe stress for meg i det hele tatt!
Så all ære til Gardemoen for at jeg og fiskene fikk god service! Av ca 30 fisk, de fleste yngel var det bare en som var død da jeg kom hjem. Resten har klart turen helt fint!
( Har to litt overlappende tråder på dette temaet her inne på "DIVERSE", så jeg har postet dette svaret i begge trådene...)
Ringte Gardemoen før jeg tok turen hjem igjen til Bergen.
Jeg forklarte at jeg skulle ha med akvariefisk, og fikk til svar at det gikk greit å ta med levende fisk som håndbagasje.
Noterte meg navnet på ham jeg snakket med i tilfelle trøbbel, og tok sjansen på å pakke alt som håndbagasje.
Det gikk kjempegreit på Gardemoen! Hadde fiskene i småposer i en bærepose i en sekk, og vaktene tok posen ut av sekken så de ikke ble med inn i gjennomlysningen, men med meg gjennom "bøylen" vi må gå gjennom.
De var bare hyggelige og effektive og det var ikke noe stress for meg i det hele tatt!
Så all ære til Gardemoen for at jeg og fiskene fikk god service! Av ca 30 fisk, de fleste yngel var det bare en som var død da jeg kom hjem. Resten har klart turen helt fint!
( Har to litt overlappende tråder på dette temaet her inne på "DIVERSE", så jeg har postet dette svaret i begge trådene...)
Postet 22.05.07 kl 16:24
Endret: 22.05.07 kl 16:25