"gravid" blå reke

Inaktiv bruker
Hei igjen.
Nå kan jeg se at en av mine blå reker jeg nylig kjøpte bærer egg. Jeg ønsker at flest mulig skal overleve, hva bør jeg gjøre? La de fortsette å gå sammen med guppyene og tetraene, eller putte den i en isboks eller noe liknende? Den ser relativt stor ut, går de lenge? Takker for svar
Astrid Elise Grov
Hei igjen. Nå kan jeg se at en av mine blå reker jeg nylig kjøpte bærer egg. Jeg ønsker at flest mulig skal overleve, hva bør jeg gjøre? La de fortsette å gå sammen med guppyene og tetraene, eller putte den i en isboks eller noe liknende? Den ser relativt stor ut, går de lenge? Takker for svar:D

Så vidt jeg vet, så går de like lenge som rød kirsebærreke. Mine gikk litt over tre uker med egg mellom beina. Rekebabyene er veldig små, så du bør ha masse mose og slikt de kan gjemme seg i. Fiskene kommer garantert til å forsøke seg, men med hjemmeplasser, så vil nok noen overleve.
Det å flytte reka kan jeg ikke garantere blir noen sukksess. Jeg har ikke prøvd det selv, men vet at gravide reker ikke bør utsettes for stress, for da kan de miste eggene. Tror dessuten at en isboks blir i minste laget. Dessuten må jo rekene ha lokk. Jeg hadde aldri turd å ha reker i en isboks med lokket på... Det blir sikkert for lite oksygen...

Synes ikke isbokser egner seg til annet enn is. Plasten er laget for kun kalde matvarer. I romtemperatur vil den muligens gi fra seg giftstoffer.
Det er blitt advart offentlig mot å bruke isbokser til annet enn frysing og kjøling. Det er også blitt sagt at varm mat må kjøles helt ned før det lagres i en isboks.... Nettopp på grunn av stoffer som kan avgi gasser til maten.
Inaktiv bruker
hum, takker for svar.. lurer på om jeg skal putte den oppi "fødekaret" med mange andre gravide guppyer og en sverddrage.. der er det så mye planter at jeg knapt får sett fiska:P
Astrid Elise Grov
hum, takker for svar.. lurer på om jeg skal putte den oppi "fødekaret" med mange andre gravide guppyer og en sverddrage.. der er det så mye planter at jeg knapt får sett fiska:P

Det er nok en dårlig idè. Alle fisker vil forsøke å spise rekeyngel. Nyklekte rekeyngel er utrolig små, og når fiskene oppdager hva som finnes, vil de jakte på dem til siste rekeyngel er funnet.

Selv har jeg aldri funnet et eneste rekeyngel i karet der jeg har tetra og ciklider. De spiser alt rekene produserer. Det er kun store, og helt utvokste eksemplarer av kirsebærreker som får leve der, de er for store til å passe inn i munnen på fiskene. Det er stadig egg under buken på de fullvoksne reke-hunnene, men når de klekkes, blir avkommet spist.

I akvariene med Corydoras derimot, som ikke jakter, kryr det av rekeyngel og reker i alle aldere. Jeg må selv tynne ut og selge noen i blant, så mange blir det.

Hvis du gjerne vil redde rekeynglene og når du først har skaffet deg en såpass sjelden reke, hvorfor ikke koste på seg et lite kar i størrelsen 19 til 28 liter og bruke det som rekekar? Da skal det bli reker, skal du se De formerer seg bra så lenge de får være i fred.
Innkjøpet av rekekaret vil du nok tjene inn igjen når rekeynglene begynner å kunne selges Reker er alltid populært og selger som varmt hvetebrød.

Et så lite kar tåler fint å stå på en kommode eller noe annet enkelt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap