Hvem sa: Klikk,klikk? (Black Ghost?)

Jeg satt her på dataen (akvariet er bak meg), plutselig hørte jeg: Klikk-klikk-klikk i akvariet.

Hvem var det? Kunne det være Black Ghost som sendte ut signaler? (han var ute av hula, han svømte rundt i akvariet)
Du har ikke noen botiaer i akvariet? De kan få meg til å klikke Jeg passa et akvarium på den forrige jobben min, og botiaene laget noen fantastiske klikkelyder når jeg mata dem.
Ofte det klikker litt hvis en fisk roter i grusen, eller varmekolben slår seg av eller på....
Hvilke andre fisker har du? Mine pygmeguramier klikker hele tiden, og det så høyt at det høres ned i første etasje...
Har ikke Botia, og har ikke varmekolbe

Disse fiskene har jeg:

1 stk Black Ghost, Knivfisk, Flagrer - Apteronotus albifrons
7 stk Gullfisk - Carassius auratus auratus
6 stk Siamesisk algeeter - Crossocheilus siamensis
6 stk Sebrafisk - Danio rerio
2 stk Danio roseus
1 stk Ildhale - Epalzeorhynchos bicolor
1 stk Kinesisk algespiser - Gyrinocheilus aymonieri
2 stk Hoplosternum littorale
20 stk Guppy - Poecilia reticulata
20 stk Molly, Black Molly - Poecilia sphenops
8 stk Endlers levendeføder - Poecilia wingei
1 stk Gibbiceps - Pterygoplichthys gibbiceps
2 stk Pleco - Pterygoplichthys pardalis
2 stk Kileflekkrasbora - Trigonostigma heteromorpha
12 stk Platy - Xiphophorus maculatus
Ghosten min(har den dessverre ikke lengre, pga. den svelget en for stor malle, synd men sant) på 40-50 cm lagde en form for klikke lyder i karret når det var mørkt. Tror den bruker det til navigasjon og jakt-forsvant ihvertfall en stor stim "kobber"tetraet.
Min ghost lager klikkelyder når han prøver å fa tak i mat på bunnen. Hver gang han tar seg et jafs på bunnen dytter han borti grus som lager lyd som kan tolkes som klikkelyd. Han gjør dette ofte 2-3 ganger etter hverandre. Lyden er veldig tydelig hvis han gjør dette opp mot glasset.

Jeg mener å ha lest en plass at signalene ghosten sender ut ikke lager lyd..??
Dyrehagen
Du har ikke noen botiaer i akvariet? De kan få meg til å klikke ;-) Jeg passa et akvarium på den forrige jobben min, og botiaene laget noen fantastiske klikkelyder når jeg mata dem.

ja botia og klikke lyd botiane mine liker å grave litt i grusen.
botiane var nye for meg jeg hadde nettop våknet da jeg hørte "klikk, klikk,klikk" så mot akvariet og skjønte ikke no de gravde seg ned i grusen hev grusen hart mot glasset.

ja botiane lager rar lyd med munnen når de spiser. har prøvd å studert de når de spiser for å finne ut hvorfor klikkelyden kommer.
det er ett eller annet på munnen som åpner seg og biter på en måte og lager klikke lyden.

tilbake til temaet kjenenr ikke til black ghost men kan jo ha vært noen andre av bunn fiskene som fikk dytta på stein da.
Inaktiv bruker
Dette er nok at en fisk graver i grusen. en annen grund kan være noe av det elektriske utstyret. Den tredje grunden kan være at fisken også har tenner
Har ikke grus, har sand, og det klikker ikke. Elektrisk utstyr? Har bare pumpe og lys. Hva mener du med tenner?
Inaktiv bruker
hva jeg mener med tennker? kan det ikke lage litt lyd når du spiser også? dette kan også oppleves og høres fra fisken. men dette forslaget er lite sansynelig
Har du noen gang hørt at en fisk tygger da? Fisk har jo så små tenner.. (bortsett fra piraya, kulefisk++)
Inaktiv bruker
Malin.P
Har du noen gang hørt at en fisk tygger da? Fisk har jo så små tenner.. (bortsett fra piraya, kulefisk++)

Ja, jeg hadde flere jordspisere som jeg kunne høre tygge
Det var nok Black Ghost`en din du hørte ja. Denne fisken kan sende ut små elektriske sendinger, som den bruker til å navigere seg etter. Øynene på fisken er små, og blir nesten ikke brukt, den er avhengig av sine elektriske impulser for å kunne navigee. Denne elektrisiteten er helt ufalig, både for deg og andre fisker.

Det finnes det mange andre arter som også benytter seg av disse elektriske sendingene. Electrophorus electricus (elektrisk ål) kan sende ut elektriske signaler på opptil 650V, denne bruker signalene til jakt også. Gnathonemus petersii (Elefantfisk) er også avhengig av sine elektriske sendinger for å navigere. Alle artene i slekten Gnathonemus sender ut elektriske sendinger. Disse fiskene er alltså avhengig av av sine elektriske organer i mye større grad en hva vanlige fiske er. Dette kan da tydelig sees ved at de har små øyne.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap