Sandstrand har blitt rødlig

Hadde planer om å hente sand til et akvarium fra denne stranden, men nå lurer jeg litt. Sanden her har alltid vært lys brunaktig, kan iallefall ikke erindre denne rødfargen (eller se den på gamle bilder).

Hva kan dette komme av? Tør ikke ta av den nå *sukk*
Stranden er rødest øverst, så er det et klart skille til brunlig sand (slik den skal være) ned til vannet.
I vannet virker det som om det er litt blandet ettersom hvordan bølgene har flyttet på sanden.
Er det selve sandkornene som er rødlige?
Under uvær og sterke strømmer, så kan vel det vaskes sand fra andre steder inn på stranda? Jeg ville tatt en liten prøve og skylt den under rent vann for å se om det er sanden som er slik, eller om det er fremmedlegemer i sanden...
Det virker som om det er sanden. Gjorde ikke akkurat store tester der, for jeg ble så paff over fargen.
Tegnet strek med fingeren i sanden: den virket helt normal av konsistens, og det var samme farge i sporet etter fingeren.
Og så var det bildet fra under vann: noe rød og noe brun sand om enannen - vektforskjell eller?

Dette er et ferskvann. Det er ganske stort, men tror ikke det blir så alvorlige bølger og strømmer her....
Ok, ferskvann... Munner det ut en elv som drar med seg sand der? Tror jeg ville vært enda mer skeptis hvis det er ferskvann... Hvor skulle dette komme fra? Kan det være alger eller utslipp av noe slag? Eller snøsmeltinga som har tatt med seg rød sand?
Tja, den som vet....
Mulig dette kommer fra elvemunningen og videre bortover stranda - tenkte ikke over hvor det startet, men denne elven er rimelig stille og svinger mye før den siger ut i vannet. Det er økt vannstand både i elven og vannet nå pga snøsmeltingen, men som sagt: lite fres i elva.

Kanskje jeg må ta meg en ny kjøretur i morgen og ev ta med en liten prøve.
Jeg må nok også begynne å tenke på hvor ellers jeg skal hente sand....
Hmm...
Om dette ikke er farlig, er det jo nydelig sand.
Tror jeg ville kikket litt i elva for å se om det er spor etter rød sand der... Hvis det er det, så behøver det jo ikke være noe farlig... Er det mye bebyggelse /industri langs elva, forresten?
Det er såvidt jeg vet kun to nedlagte og fraflytta gårdsbruk langs denne elva. Veien ender ca 1 km opp elven, der den siste gården ligger. Det er lite aktivitet i området.

Har gått og tenkt endel på den nye Biltema-butikken som snart åpner....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap