Jahoo jeg er blitt bestemor...

I dag har jeg blitt fiskebestemor. Plutselig kom det et lite nor frem fra en sprekk i den ene roten min. Når jeg studerte var der to til. Så tydelig at det er Gyppybabiser men de var litt større enn jeg hadde trodd. Ca 3-4mm. Har fulgt med de gravide damene mine hver dag og alle er like "firkantet" enda så de må nettopp være født..
Hvordan ser man at sverddrager og gurami er gravid? Den svarte sverddrager damen min er blitt mye bredere i det hvite feltet under magen og Gurami-madammen er tjukk på midten. Ser ut som de trives godt.
Kan jo godt hende de har gjemt seg en stund før du så dem. Men guppy er ganske velutviklet når de blir født.

Gurami føder ikke helt uten videre. Hannen lager et skumrede, som de plasserer eggene i.
Gratulerer - alltid morsomt med yngel, og spesielt første gangen!

Kjønnsmodne sverddragere er stort sett gravide hele tiden... Når de er et stykke på vei blir de temmelig feite, og jeg kan iallfall på mine se eggene tydelig etterhvert (det kommer jo litt an på fargen, da). På noen av fiskene blir eggene mørke ganske tidlig, på andre ser det mer ut som rekerogn (sånn ca. orange, med andre ord) - uten at jeg har registrert noen forskjell på yngelen av den grunn.

Jeg har aldri registrert gravide guramier, men jeg hadde en blågurami som hadde en kulemage som aldri forsvant - hun var feit hele tiden de to årene jeg hadde henne... Den andre hunnen min var aldri slik.
Yngelen har gått "løs" i akvariet og jeg har ikke sett flere enn to stk samtidig. Lurer litt på om noen har fått seg et måltid og to. Fant ut at jeg skal putte dem i ynglenettet etterhvert som jeg ser dem. Til nå er det bare en ensom liten sjel i nettet.... Sukk. Har likevel flere fisk som kommer til å yngle i nærmeste fremtid så det er vel bare å fortsette å sanke. Bør jeg forresten putte en plante i nettet?
Grattis med første kull :o)
Det vil føles tryggere for yngelen om du legger noen flyteplanter i nettet.
Stort sett all fisk spiser yngel.
Har mine yngler i hovedkaret, men ser til stadighet at de blir jagd.....
Svart yngel
I dag så jeg en svart liten tass inni pumpehuset. Fikk ikke tak i den så jeg må nok kjøpe meg en mindre håv. Går ut ifra at det er sverddrager paret mitt som er blitt foreldre. Mor er svart og far er blank med farts-striper. Mor var merkelig tynn da jeg kom hjem i dag. Den var mye mindre enn de to guppy-barna jeg har klart å fange i karet.
SoVe
I dag så jeg en svart liten tass inni pumpehuset. Fikk ikke tak i den så jeg må nok kjøpe meg en mindre håv. Går ut ifra at det er sverddrager paret mitt som er blitt foreldre. Mor er svart og far er blank med farts-striper. Mor var merkelig tynn da jeg kom hjem i dag. Den var mye mindre enn de to guppy-barna jeg har klart å fange i karet.

Stemmer sikkert det. Mine sverddragere får også yngel som er mindre enn guppyyngel...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap