Planarier?

Jeg oppdaget i dag at jeg har enormt med hvite 1mm lange mark på glasset og i vannet i akvariet mitt. Jeg har lest mye her inne om planarier, og regner med at det er dette.
Det jeg ikke forstår er at folk mener dette kommer av overforing. Dette karet er helt nytt. Har ny sand, ny pumpe og spildrende nytt akvarium. Det har stått med vann, sand og 2 planter (kjøpt på butikken og vasket godt) i 2 uker. Jeg har tatt litt filtergugge fra det andre karet mitt og inn i filteret på den nye pumpa, tatt 1\4 av vannet fra hovedkaret. (det er ikke mark i hovedkaret) Ellers har det ikke vært fisk eller for i karet.
Hvordan kan da desse markene ha blitt til?
Skal jeg prøve å bli kvitt dem, eller er det ikke så farlig?
Skal bare ha guppyyngel i det...
Kanskje det er microorm..

Jeg hadde sånne for lenge siden, i et akvarie uten fisk.

Har også nå nettopp hatt sånne i et annet akvarie, de kom av pumpa da jeg tok den ut... (var ikke fisk der heller)

Yngel elsker å spise sånne, så det er bare å ha de der
Så flott om det er det da. Jeg var litt redd for at jeg måtte starte karet på nytt. Har dem bare i ett 3-4liters glass nå, og de begynner å vokse seg til!

Ble du kvitt dem til slutt da?
Kan ikke si nøyaktig hvilken orm/mark det er, men den er nok ikke farlig. Den har nok kommet med filtergugga. Grunnen til at du ikke ser den i hovedkaret, kan rett og slett være at den blir spist av fiskene dine
Henele
Ble du kvitt dem til slutt da?

Yngelen spiste dem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap