hvit mark i akvariet

hei er det noen som har et svar som kan hjelpe meg med dette? i 30 litern min har det kommet mye hvit mark, jeg la merke til dette etter et vannskift. da jeg så i bøtta var det hundrevis av hvite små mark. de så ut som tynne hvite tråder, bare at disse beveget på seg. jeg har to kampfisk og to ancistrus yngel i karet og jeg vil ikke miste disse så jeg hadde satt pris på om noen kan svare på dette. jeg fikk høre at jeg kunne prøve å koke grusen og rense karet skikkelig samt at jeg kunne kjøpe en praktbotia som visstnok skal ta knekken på dette svineriet. og hva gjør jeg med pumpa?
Dette er sannsynligvis planarier, ta en søk på dette her på forumet. Disse er ikke farlige, men i store mengder er det et signal om at du nok fõrer for mye. Mange fisker setter stor pris på disse, men det gjelder kanskje ikke kampfisk og sugemaller...
tusen takk for svaret, jeg er nå mere sikker på å bli kvitt problemet. men hvordan skal jeg rense pumpa? marken kanvel komme seg i alle kriker og kroker tenker jeg.
Du trenger ikke rense pumpa hvis den ikke er tett... Er pumpa tett, så skyller du svampen lett i byttevann fra akvariet.
Marken forsvinner av seg selv når du slutter å fóre så mye.
takk for innlegg fra begge to. Jeg har nå bytta vann i akvariet, vasket filteret og i stedet for å koke grusn så la jeg i ny grus. Men hva gjør jeg dersom fiskene er så uheldig at marken går på dem? om det er mulig

Angående praktbotian som jeg kjøpte, skal den være så rastløs? jeg har lest at den har et høyt aktivitetsnivå, men den virker helt desperat. Den er over alt i karet og er sjeldent rolig.
Har du lest i forum om planarier, eller lest nøye det første svaret du fikk? Disse planariene (ormene) er MAT for endel fisk, og vil altså ikke være skadelig for fisken. Det eneste du hadde trengt å gjøre for å bli kvitt dem hadde vært å fore fiskene mindre. Dersom du nå har vasket filteret veldig nøye, har du vasket bort alle de viktige filterbakteriene du eventuelt hadde opparbeidet deg der, og du kan nå oppleve en nitritt oppblomstring som er skadelig for fiskene (i motsetning til hva planariene er).

Søk litt i forum (bruk søkefunksjonen til venstre her) så vil du kunne få svar på det meste du lurer på :0)

Ang praktbotiaen. Dette er stimfisk. De trives ikke alene. De trenger også stor plass, da de, som du skriver, er veldig aktive. Den 30 literen din er alt for liten for en botia.
takk for innlegg Gry. Jeg innser nå at det lønner seg å lese nøye, enn å skumlese som er så fort gjort når mann er litt stressa om hverdagen

Går det an å få kjøpt noe bakterie tilsettninger til filteret? sånn at jeg unngår videre problemer på grunn av mine lese ferdigheter? hehe.

Når det gjelder praktbotian så var det opprinnelig en midlertidig løsning, da jeg tenkte å enten selge den eller gi den bort eller tilbake til butikken. Men jeg begynner da å bli glad i den også, så ettersom jeg har en gibbiceps fra før av i 54 litern ( jeg har lert meg til og lese om fisk før jeg kjøper nå) så må jeg uansett gå til innkjøp av et akvarie på minst 500 liter så jeg regner med å kanskje kjøpe noen raktbotia`er til når det er en 500 liter i hus.
Problemene pga leseferdighetene dine kan nok løses på et vis... hihi.

Det finnes kapsler som skal få fortgang i bakterieveksten, men jeg vil nok allikevel anbefale deg å holde nøye kontroll på nitrittnivået ditt om ca 13-14 dager (da vil en enventuell nitritt-topp komme).

Så bra at du har fått en "unnskyldning" til å kjøpe større kar! ;0)
ok da blir det sikkert innkjøp av kapsler og litt senere kontroll av nitrit nivå. vil jo det beste for fisken både når det gjelder vannverdier til trivsel i større kar med flere av samme art jeg setter pris på all hjelp jeg har fått. tusn takk
Fant disse selv i mitt akvarium idag, aldri sett dem før jeg fikk et par damer oppi til kampfisken min..

Fiskene svømmer som gale etter marken så det virker som det er snadder for dem også.

Men da skal jeg iallefall passe på det med foring, kan denne marken også komme av at man bruker grønnsaker som for?
Testet det i går som første gang til mine sugemaller.
Jeg vet at denne tråden er gammel, men jeg skal bare si at jeg å har sånne ormer i akvariet mitt på 105l.
Disse slamsuger jeg opp.
Etter jeg har slamsugd så kan det virvle opp litt ormer, men det spiser fiskenenam,nam!
takk og lov for at det ikke var noe værre :O
Foreldrene mine har tatt vare på fiskene mine i det siste månedene & jeg begynte å lure på om de hadde blitt syke på grunn av de hvite markene. I kveld skal jeg rense akvariumet fra topp til tå & fòre de mindre
Jeg oppdaget slike makker i 30-Literen min i går. Har bare snegler oppi det karet, de kan ikke ta skade av det?

I det andre karet mitt har jeg en stim med kobbertetra, kan jeg ta noen av de over i 30L for en periode så de kan spise de opp? Vil i utgangspunktet ikke ha noe fisk oppi det minste karet, til nød kan noen av Platyene få bo der, men jeg mistenker at de er for trege til å spise makkene?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap