Hva kan dette være?

Satt og studerte karet da jeg fikk øye på noe som liksom "klatret" på pumpehuset. Det gled inn (ble ikke sugd inn) i en av åpningene. Best kan det beskrives som en liten "skillingsbolle". Det så blankt ut i midten. Trodde først det var noe metall eller noe men oppdaget fort at det beveget seg "for egen maskin". Jeg åpnet selvfølgelig pumpehuset men kunne ikke se det igjen. Fikk øye på en liten yngel og gikk for å hente håven. Da jeg kom tilake ser jeg "skillingsbollen" på vei opp på innsiden av huset. Hva i alle dager kan dette være???
(Pest)snegle
Din beskrivelse forteller om en pest/dam-snegle, veldig vanlig å få med innkjøpte planter.
Plukk ut de du finner snarest om du ikke planlegger å holde kulefisk eller andre sneglespisere.
Nei, ingen damsnegler ser ut som skillingsboller. Du som ikke er Bergenser vet kanskje ikke at en skillingsbolle er det samme som en kanelbolle, Harald?
Men det er helt riktig en pestsnegl. Men en skivesnegl

Det er bl.a. denne som kan bli deilig kulemat
Nei den så ikke helt slik ut. Hadde ikke skall. Så bløt ut. Fikk ikke tak i den heller da den var vekk etter at jeg hadde vært inne på siden her. Håper det ikke har krøpet over kanten....
??? Ok, da har jeg også misforstått skillingsbollebeskrivelsen din.... Mener du at den kveilet seg sammen som en pyton/skillingsbolle (uten sammenligning forøvrig. Sier ikke at skillingsboller er pyton....), men var uten skall?
Så veldig skall-løs ut for meg. Har nettopp vært i pumpehuset og kikket igjen og da satt den inni et hjørne. Prøvde å få den opp men den datt dessverre ned. Diameteren var ikke mer enn ca 5 mm.
Hmmm... Holder den skillingsbolle-fasongen hele tiden?
Hvis den gjør det, så går jeg ut fra at den har et skall...
Det bildet som du så på profilen til skivesneglen kan være litt misvisende, for det er tatt så nære . Et utrolig bra bilde, altså, men motivet er mindre enn man skulle tro...
Jeg har ikke sett den annet enn i "skillingsbolle"-form. Får se om det kommer opp igjen. Har ikke sett yngel igjen heller så jeg er ofte oppi og kikker i håp om å få fanget de og puttet de i nettet.
Endelig et bilde
I dag hadde "skillingsbollen" kommet til topps i pumpehuset igjen . Kanskje noen kan identifisere de nå? Fikk tak i det og spylt det vekk. Men HVA er det??
Det derre er en skivesnegle beby! Er det ikke det da?
Har ikke peiling. Ikke har jeg puttet noen snegler oppi karet heller. Kan kanskje ha kommet med en plante jeg satt ned nå i uken.. Men den var helt flat og hard.
Jepp! Det er en skivesnegl...
Bra den kom opp igjen da så jeg fikk fjernet den. Siden jeg ikke har fisk som spiser sånt.
Du finner sikkert flere etterhvert
OK. Får bare følge med. Har ikke funnet igjen yngelen min heller.... Det går to enslige småguppier i nettet. Alle andre er borte vekk.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap