Har du et forhold til plantene dine?

Jeg har i alle fall det. Ta gjerne noen fisk, men forsvinner siamensisen min blir jeg skikkelig bøs.

Føler dere det slik om noen planter?
Nei, ikke egentlig.. :P

Men før brydde jeg meg ikke om plantene, men nå har jeg faktisk begynt å interresere meg for planter.

Men det er ikke sånn at jeg blir kjempe lei meg om jeg må kaste en plante :P
Njaaa.. Jeg føler vel ikke for plantene som jeg ville for en fisk, eller et dyr jeg er lad i.

Men jeg har jo for eksempel et forhold til javabregne, som jeg ikke får til. Denne planten irriterer meg, for jeg vil så gjerne få den til uten at den skal lage avleggere hele tiden.
Jeg har fått til mange av de vanskeligste artene, men denne som skal være enkel, er bare vrang

Min interesse for planter er at jeg synes de er vakre, og utrolig spennende å få til å trives, men jeg blir ikke følelsesmessig knyttet til de utover det :b
Hm. Jeg hadde virkelig satset på at du av alle skulle bekrefte at jeg ikke var veldig rar, men så heldig var jeg ikke. :p

Jeg klarer generelt ikke å kaste planter. De bare MÅ presses inn en plass om det blir for mye...
Jeg hadde det slik jeg også engang. Men du kommer fort ut av den følelsen, når akvariene gror igjen.
Du holder det uunngåelige unna en stund med å kjøpe flere kar, men du må nok snart kaste du også.
Jeg har delt ut til naboer, bekjente, og andre akvarister, og tidligere solgte jeg masse planter.

Men nå kaster jeg mye, dessverre. Det er ingen akvarieklubb i nærheten av stedet jeg bor på.

Forresten så synes jeg ikke du er rar som har det slik. Et sunnhetstegn i vårt bruk og kast samfunn
Jeg har en tendens til alltid å plante for tett selv om jeg vet bedre. Klipper, hmm disse er jo fine, alltids plass til litt mer ja . Og så kjøpe ny plante, må jo ha denne, har den jo ikke fra før, men hvor skal man gjøre av det tro, kan jo ikke bare hive ut fine arter for å få plass heller. Kjekt å ha arten på lager. Selv om det sikker hadde blitt finere med litt færre arter. Fenomenet har et navn på planteforumene. Jeg har forresten et litt anstrengt forhold til sverdplanter og andre typiske rotplanter, som jeg absolutt ikke får til. I motsetning så kan jeg absolutt ikke fordra å putte nye fisker i et akvarium som fungerer bra, og gjør det bare hvis jeg må. Karenteneakvariet er bortrasjonalisert.

Prøv å klippe vekk javabladene som får avleggere. Moderbladet blir stygt når det får avlegger.
Kjetil L
Prøv å klippe vekk javabladene som får avleggere. Moderbladet blir stygt når det får avlegger.

Da står jeg igjen med rizomen med noen få 2 cm blader på. ;D !

Bladene er ikke før begynt å vokse seg store, før det kommer sporeflekker i to rader oppover bladene, og snart etter ser de ut som meg om morgenen(utrolig bustete)
Jeg får som regel masse sporeflekker i to rader, men gjerne bare avlegger i selve tuppen av bladet, ikke nedover.
Hos meg kommer det avleggere over hele den øverste delen av hvert blad, når bladene når en viss størelse. Jeg må ha veldig dårlige forhold for denne planten.

Har snakket med endel utenlandske "planteguruer" på nettet, og de sier at javabregnen blir slik når den har dårlige forhold.
De som har fine planter, klipper av et blad, og lar det flyte i overflaten en stund for å få avleggere. Det slipper jeg :S

Og men den kjempeavsporingen, og utenom tema, så bekreftet vel jeg, at jeg nok har sterkere forhold til planter en jeg sier over.
Hvilke forhold har du?. Jeg har to med tilsynelatende like forhold. Det ene vokser fint, det andre snålt.
Tror jeg starter en annen tråd her jeg. Sorry for avsporingen Kesol
Rose U
Og men den kjempeavsporingen, og utenom tema, så bekreftet vel jeg, at jeg nok har sterkere forhold til planter en jeg sier over.

Haha!
Pip, pip!
Jeg har det litt sånn, spesielt med mine Røde Tigerlotus......... Hærlig plante som bare vokser og formerer seg og har tatt over halve akvariet.... *sukk* Litt fælt å ha det sånn, akkurat som en samlemani. Det blir fort fullt og kanskje litt rotete..................... (Ihvertfall med vasspesten.....)
Jeg og pleco'en min har ett anstrengt forhold til kjempevallisneria. Vi blir ikke enig om hvor den skal stå eller ikke stå. Pleco'en mener visst at alle planter er flyteplanter, jeg mener at de er fine i grusen. Tror før eller siden at Pleco vinner, men jeg orker ikke tanken på å hive alle disse vakre bredbladede kjempevallisneriaene. For ikke å snakke om kjempebusken med Echinodorus.. men den har ikke gartner pleco'en begynt på enda så vi snakker ikke høyt om den! Hvertfall ikke før jeg setter Oscar i karet.. :s
Kjetil L
Kjekt å ha arten på lager. Selv om det sikker hadde blitt finere med litt færre arter. Fenomenet har et navn på planteforumene.

Åh, har det? Nå vekket du min nysgjerrighet... hva er dette navnet?

Selv har jeg ikke spesielle forhold til noen akvarieplanter, selv om jeg liker noen bedre enn andre. Men hageblomstene og hageplanter derimot, de kjenner jeg at jeg er litt forelsket i Særlig peoner. Jeg har drømt om peoner i årevis. I dag har jeg sikkert vært borte og beundret den første utsprungne peonblomsten minst tretti ganger

Og jeg kjenner at jeg blir dritnervøs og småhissig når ungene i naboens hage driver og sparker ball som noen gærninger. I går fløy ballen inn til oss to ganger, og så må vi gå og hente den. Behersket og rolig sa jeg blidt siste gangen da jeg leverte tilbake ballen:
"Hvis den ballen moser en av blomstene mine, så blir det månelyst!"

Teller det, Kesol? Landplanter?
Nja, det er i grunn like sært. :p

Vet ikke om det er mer normalt å ha det slik med hageplanter. Der er det jo faktisk hagen og plantene man dyrker, mens i de fleste akvarier er det fisken som er sentrum?
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap