Hjelp.....akvariumet vårt lekker
Det har begynt å lekke fra akvariumet vårt......drypp drypp. Det kommer underifra. Tror det er sprekk i fugen mellom glasset. Lekker gjør det iallefall. Holder på å tømme akvariet nå for å se. Er det noen som kan litt førstehjelp med fuging. Er det noe spesielt jeg må bruke? Kan jeg bruke silikon-fugemasse ( dette inntil vi finner noe bedre einet)?
PS! Akvariet ble kjøpt brukt og er ca. 4-5 år gammelt
PS! Akvariet ble kjøpt brukt og er ca. 4-5 år gammelt
Postet 06.06.07 kl 20:59
Du skjærer bort den innvendige fugen med en stanley-kniv. Altså den fugen som er inni karet, ikke det som er mellom glassplatene. Pass på å få bort gammel silikon slik at du fuger på reint glass. vask med aceton før du fuger. Bruk en silikon beregnet på akvarier, dette finner du både hos jernia og claes ohlsson. Når du fuger, så påfør fugen i en hel stripe, fra hjørne til hjørne, slik at det ikke blir bobler. Stryk over med en våt finger etterpå. pass på å gjøre dette før siliconen begynner å herde. La dette tørke i et par døgn, før du fyller vann i. Lykke til
Postet 06.06.07 kl 21:06
Postet 06.06.07 kl 21:17
Endret: 06.06.07 kl 21:18
Har vært i nesten samme situasjon, og stjal da lekekassen til guttene mine
Det er en firkantet "balje" med hjul på ca 20l... Eller en vaskebalje, til nød en bøtte (den er nok litt liten...) Så lenge filter er med går det nok fint. Litt forsiktig med metallting, ville ikke brukt gryter til sånt feks.
Det er en firkantet "balje" med hjul på ca 20l... Eller en vaskebalje, til nød en bøtte (den er nok litt liten...) Så lenge filter er med går det nok fint. Litt forsiktig med metallting, ville ikke brukt gryter til sånt feks.
Postet 06.06.07 kl 21:27
Fiskene kan oppbevares i baljer, bøtter etc. Kun kreativiteten setter grenser.
Selv foretrekker jeg 30L vinbøtter, slike som koster ca en hundrelapp på europris. Disse leveres med lokk, slik at fiskene faktisk ikke stikker av.
La selvsagt filteret gå i denne bøtta, lar du\dere filterkulturen dø, er det en aldri så liten krise.
Ang resiliconering; det er kun silicon til akvariebruk som er egnet. Å bruke annen silicon, medfører garanti for fiskedød, da vanlig sanitærsilicon inneholder gift, for å unngå sopp og slikt.
Så noen kroner, det må du\ dere ut med for å få karet tett, og berge fiskene.
Og tenk ikke engang på å fylle karet igjen uten å tette dette, en glippe i fugen, vil bare bli større.
Selv foretrekker jeg 30L vinbøtter, slike som koster ca en hundrelapp på europris. Disse leveres med lokk, slik at fiskene faktisk ikke stikker av.
La selvsagt filteret gå i denne bøtta, lar du\dere filterkulturen dø, er det en aldri så liten krise.
Ang resiliconering; det er kun silicon til akvariebruk som er egnet. Å bruke annen silicon, medfører garanti for fiskedød, da vanlig sanitærsilicon inneholder gift, for å unngå sopp og slikt.
Så noen kroner, det må du\ dere ut med for å få karet tett, og berge fiskene.
Og tenk ikke engang på å fylle karet igjen uten å tette dette, en glippe i fugen, vil bare bli større.
Postet 07.06.07 kl 07:14
Postet 26.09.08 kl 02:09
Postet 26.09.08 kl 05:24
Postet 26.09.08 kl 08:13
ColibriEr vel kun den innvendige fugen som skrevet... tar man bort all siliconen sitter man bare med igjenn med løse glass. bare behold siliconen som er i mellom glassa. siliconer over etter att du har renset med aceton
Gammel tråd dette her, men jo, det stemmer at det er bare den innvendige fugen det dreier seg om. Viktig at man bruker giftfri silikon beregnet på akvarier.
Postet 26.09.08 kl 08:41
TrilleDet har begynt å lekke fra akvariumet vårt......drypp drypp. Det kommer underifra. Tror det er sprekk i fugen mellom glasset. Lekker gjør det iallefall. Holder på å tømme akvariet nå for å se. Er det noen som kan litt førstehjelp med fuging. Er det noe spesielt jeg må bruke? Kan jeg bruke silikon-fugemasse ( dette inntil vi finner noe bedre einet)? PS! Akvariet ble kjøpt brukt og er ca. 4-5 år gammelt
Hei
Sett litt papir tape på sidene før du fuger, da for du en finere "fuge" du drar selsakt av tapen etter du har dratt over med fingeren som det andre innlegget sier, lykke til
Postet 26.09.08 kl 08:52
AggiGammel tråd dette her, men jo, det stemmer at det er bare den innvendige fugen det dreier seg om. Viktig at man bruker giftfri silikon beregnet på akvarier.
vet det er en gammel tråd, men jeg stilte det her i stede for å lage en helt ny om akkurat det samme
Har en 200 liter som er lekk og må derfor legge på ny silikon. Bare å ta bort den gamle fugen, vaske med aceton og kline på nytt da?
Postet 26.09.08 kl 09:54
Postet 26.09.08 kl 15:10